کد خبر: 812484
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
داوود مراديان*
وقتي سيماي استان‌ها جدي شد كه مهندس ضرغامي به عنوان رئيس اين مجموعه با تشكيل طرح و برنامه مركزي سعي در هدايت استان‌ها به سمت و سوي ساخت آثار بومي اما فاخر داشت، در آن سال‌ها به عنوان محقق، دستيار و تهيه‌كننده كليپ با بعضي از مراكز همكاري داشتم و به وضوح و از نزديك مشاهده مي‌كردم كه شبكه‌هاي استاني هزينه مي‌كردند تا عوامل تهراني را به شهرستان بكشانند و از همين نقطه ضربات اصلي به پيكره توليدات استاني وارد مي‌شد. مديران عجول تمناي محصول فوري داشتند، چمن‌كارها قدر نخلستان ضرغامي را درك نمي‌كردند، اما همين نگاه غلط هم نتوانست جلوي رشد فيلمسازان شهرستاني و عوامل بومي را بگيرد. اين رابطه كاري قطع شد، اما بيش از 10 سال حضور پياپي در مرزها و روستاهاي مختلف كشور اهميت كار منطقه‌اي و بومي خصوصاً در مناطق مرزي را بيش از پيش برايم محرز مي‌کرد. شبكه «شما» فرصتي بود براي همين عرض‌اندام برابر با همه شبكه‌هاي سيما كه در پشت نقاب «سرگرمي» كه رايج برنامه‌هاي اين شبكه بود مي‌توانست تأثير عميق و جدي در فضاي امروز منطقه بگذارد، اما اين اتفاق به هر علت نيفتاد و بنا بر صلاحديد تيم كارشناسان سابق سيما شبكه‌هاي كم مخاطب از روي گيرنده‌ها حذف شدند. واژه‌اي كه اكنون مي‌نويسم را در خصوص هيچ يك از اين شبكه‌ها به كار نخواهم برد، اما از آنجا كه هم نياز و هم ظرفيت را به عينه در مناطق خصوصاً مرزي احساس كرده‌ام، لازم مي‌بينم اين تشبيه را به كار برم؛ شبكه شما اسب عربي بود كه به علت نبود نياز‌سنجي كامل تغذيه مناسبي نداشت و متأسفانه نهايتاً به گاري بسته شد!

اين انصاف نيست! «زبان فارسي» بيش از 10 شبكه در اختيار دارد. «نسيم» در چنگ پايتخت است و «نمايش» درگير ارضاي حس هاليوود پرستي و باليوود دوستي، شبكه‌هاي يك تا شش در تلاشند ملي باشند، اما بيشتر بر حوادث پايتخت متمركزند و حتي گزارشگر فوتبال شهرستاني بايد مترصد باشد تيم‌هاي پايتخت‌نشين به شهرهايشان بروند تا شايد صداي گزارششان از شبكه سوم سيما پخش شود! در اين ميان تنها «شما» بود كه مي‌توانست يكي از بازيگران بزرگ در حيطه «امنيت ملي» ما باشد. چرا؟

1 ـ «هنر در خدمت امنيت ملي»، تصور كنيد شنبه‌شب‌ها سريالي در دل بلوچستان ببينيد و يك‌شنبه‌ها سريالي در دل كوه‌هاي سر به فلك كشيده شمال‌غرب. گاهي از رفيعه مستند ببينيد و گاهي از درمان مردم دِلگان توسط بچه‌هاي بهداري سپاه مستند تماشا كنيد. يك شبكه 24 ساعته كه كوچك‌ترين ربطي به دود و ترافيك و طلبكاري پايتخت ندارد. هنرمندش با رنگ شدن و تغيير لهجه اداي كاشاني‌ها را در نمي‌آورد، خون كاشاني در رگ‌ها و لهجه‌اش جاري است. آيا مي‌توان اين فرصت طلايي تماشاي همه ايران را براي همه ايرانيان نديده گرفت؟ فرصت تأثيرگذار واحدهاي خبري مراكز استان‌ها چقدر به فرياد بخش‌هاي خبري سيما رسيد؟ آيا فرصت شبكه استثنايي «شما» كمتر از اينهاست؟ قطعاً برنامه ميان‌مدت روي شبكه «شما» مي‌تواند سرپل عمليات رواني مناسبي نيز براي تأثير‌گذاري منطقه‌اي فراهم آورد.

2 ـ فرصت برابر: براي من كه به خاطر توليد مستند نفس در نفس مردم مناطق مرزي شده‌ام و حسرت بومي‌گرايي را در كلمه به كلمه اهل هنر ايشان درك كرده‌ام، شبكه «شما» يعني يك فرصت برابر براي همه آنهايي كه رسانه ملي را متهم به بي‌توجهي به شهرهاي متعدد و دور از پايتخت مي‌كنند. بگذاريد مثالي بزنم، چقدر از شير زن كرمانشاهي بانو فرنگيس مي‌دانيم؟ چقدر از اهل حقي كه با امام بيعت كردند و تا دم آخر با تشكيل يگان‌هاي رزم نامنظم پاي اين بيعت ماندند، مي‌دانيم؟ كمي آن‌سوتر برويم. به روستاي زيباي نران، در قلب كردستان. چقدر از شهيد اهل سنت عاشورا سنجرخان مي‌دانيم؟ شهيدي كه در مقابل نفوذ روس و انگليس ايستاد و به شهادت رسيد. با لب تشنه در ظهر عاشورا هم‌ارز و هم‌رزم روزگار ميرزا كوچك جليل‌القدر. چقدر از سرداب‌هاي كاشان و داستان‌هايش از رزم با كفر مغول مي‌دانيم؟ مطمئناً اگر براي آثار شبكه‌هاي استاني بر خلاف رويه معمول سيما و به‌صورت استثنايي تبليغات از شبكه‌هاي مختلف پخش شود چه كسي مي‌تواند به‌نسبت «من مخاطب» به اين شبكه حياتي بدهد؟

3 ـ تأثيرگذاري «منطقه‌اي»: ايران كشور اقاليم است و اقوامي كه آن سوي مرزهايش نيز همين اقوام و همين اقاليم وجود دارد. كرد ايراني به همان زباني زندگي مي‌كند كه كرد عراقي! و كرد تركيه! عرب خوزستاني ما نيز به همان فرهنگي زندگي مي‌كند كه عرب كوت عراق. بلوچ ما مي‌تواند الگوي بلوچ پاكستاني باشد و مرز شمال‌شرقي ما الگوي مردم هرات و افغان! شبكه «شما» چنين ظرفيتي دارد و «بايد» همانند پرس تي وي و شبكه‌هاي برون‌مرزي ما به عنوان يكي از استراتژيك‌ترين شبكه‌هاي ايراني نه فقط روي ماهواره‌ها باشد، بلكه امواج مربوط به آن توسط فرستنده‌هاي مرزي روي گيرنده‌هاي عادي مردم منطقه ارسال شود. بازار دريافت اين امواج فوق‌العاده است، اما به شرطي كه توليدات نيز در سطح قابلي ارائه شود. به هر صورت در خصوص اين شبكه بسيار استراتژيك مي‌توان ساعت‌ها صحبت كرد و دليل بقا آورد. اما اگر كسي تنها و تنها به امنيت ملي و استقلال اين كشور در ميان هياهوي سرويس‌هاي عربي و غربي و انبوه سرمايه‌گذاري تفرقه‌افكنانه اين سرويس‌ها بينديشد، مي‌فهمد «شما» امروز حساس‌ترين نياز ما در منطقه است.
*كارگردان مستند‌هاي مرزي و استاني
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار