کد خبر: 812454
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
بایسته‌های آخرین سفر رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک
سفر چندروزه رئيس جمهور كشورمان به امريكاي‌لاتين به نيويورك ختم شده و حسن روحاني مانند سه سال گذشته در مجمع عمومي سازمان ملل به سخنراني خواهد پرداخت...
محمد اسماعیلی
سفر چندروزه رئيس جمهور كشورمان به امريكاي‌لاتين به نيويورك ختم شده و حسن روحاني مانند سه سال گذشته در مجمع عمومي سازمان ملل به سخنراني خواهد پرداخت و در صورتي كه در دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري سال آينده حائز اكثريت آراي مردمي نشود، اين آخرين سفر وي به كشور ايالات متحده خواهد بود و در مهر سال96 بايد منتظر سخنراني رئيس‌جمهور جديد كشورمان در اين مجمع باشيم.

سه سال حضور در مجمع عمومي سازمان ملل توسط حسن روحاني در سال‌ها‌ي92، 93و94 با افت و خيزها و واكنش‌هاي متفاوتي همراه شد؛ برخي از حاميان متعصب دولتي به بهانه سخنان هر ساله رئيس‌جمهور در نيويورك از رويكرد رئيس‌جمهور گذشته كشورمان به شدت انتقاد مي‌كردند و آن سخنان را زمينه تشديد تحريم‌ها و فشارهاي بين‌المللي به ايران مي‌دانستند و گروهي ديگر ادبيات و محتواي سخنان روحاني را فاقد مؤلفه‌‌هایي نظير استكبارستيزي دانسته و از بي‌خاصيت بودن آن گلايه مي‌كردند.

امسال كه آخرين سخنراني حسن روحاني در دوره چهار ساله رياست‌جمهوري وي بر كشورمان بوده است. بسياري معتقدند سخنراني وي بايد تفاوت‌هاي جدي با آنچه در سه‌سال گذشته عنوان شده است، داشته باشد چراكه فضاي متفاوت‌تري نسبت به 40ماه گذشته بر رابطه تهران ـ  واشنگتن حاكم بوده است. بي‌اعتمادي مشخصه اصلي اين فضا همانند 34سال قبل از دولت يازدهم بوده و همين مشخصه سفر چهارم حسن روحاني به امريكا را تبديل به يكي از كم‌حاشيه‌ترين و خنثي‌ترين سفرهاي رؤساي جمهور كشورمان به ايالات‌متحده كرده است.
  
چرايي عدم‌توجه به سفر روحاني
انگار نه انگار كه رئيس‌جمهور دولت يازدهم كه طي ماه‌هاي گذشته مورد حمايت‌هاي گسترده جماعت تجديدنظرطلب بود و روزها قبل از سفر به نيويورك تمام روزنامه‌هاي زنجيره‌اي وابسته به اين جريان با درج مطالب متعدد تلاش مي‌كردند سفر روحاني به امريكا را حاوي اتفاقات مهم و راهبردي بدانند، وي اين بار هم به اين كشور سفر كرده و قرار است يكي از سخنرانان سالانه مجمع عمومي سازمان ملل باشد.
عملاً سفر روحاني به نيويورك ديگر جذابيتي براي تجديدنظرطلبان و رسانه‌هاي پرشمار آنها ندارد به چند دليل اساسي:

* ترغيب و تحريض حسن روحاني براي ديدار مستقيم با باراك اوباما طراوت خود را از دست داده است.
* توافق هسته‌اي ايران و امريكا كه در سه‌ سال گذشته مهم‌ترين پرونده مورد بحث و نظر في‌مابين بود و بهانه‌اي جهت قبح‌شكني‌هاي ديدارهاي مستقيم بود با سرنوشت تأسف‌برانگيزش فضاي سردي را ميان سياستمداران دو كشور برانگيخته است.
* نقض برجام و تلاش همه‌جانبه امريكايي‌ها جهت ادامه تهديد و تحريم عليه كشورمان، بهانه براي رايزني‌هاي دوجانبه بر سر موضوعات مورد مناقشه ديگر طي اين سفر را گرفته و فضاي نااميدي را بر تيم ايراني حاكم كرده است.
* تجديدنظرطلبان انسجام و وحدت آرا را براي حمايت از روحاني در انتخابات96 به‌دست نياورده و شايد به همين دليل سفر رئيس‌جمهور به نيويورك جذابيت جناحي و حزبي گذشته را براي آنها نداشته باشد.
* جماعت مورد اشاره به خوبي مي‌دانند كه مردم علاقه و اشتياق سابق را نسبت به اين سفر ندارند چراكه برجام هزينه‌زا شده، تحريم‌ها افزايش پيدا كرده، بيكاري و ركود و تورم همچنان ادامه‌دار بوده و بي‌نتيجه بودن شعار«تعامل فزاينده با امريكا گشايش‌گر مشكلات داخلي»محرز شده است، پس نبايد روي چنين محور بي‌نتيجه‌اي رويكرد سابق را لحاظ كرد.
* شعارهاي حسن روحاني در مجمع عمومي«جهان عاري از خشونت» نتوانست آنگونه كه انتظار مي‌رفت مورد اقبال داخلي و بين‌المللي قرار بگيرد و يكي از دلايل ديگر عدم توجه به سفر وي نيز همين مسئله است.
بنابراین شایسته است روحاني اين نكات را در سخنراني مجمع عمومي لحاظ كند.
بدون ترديد رفتار امروز تجديدنظرطلبان نبايد رويكرد مناسبي جهت احقاق حقوق جامعه ايراني باشد، چراكه مطرح كردن انتظارات مناسب عمومي و انتقال آن به رئيس‌جمهور كشورمان مي‌توانست به اين بينجامد كه وي در سفر آخر خود بر موضوعات و مسائلي تأكيد كند كه افكار عمومي انتظار دارد و در سه‌دوره گذشته كمتر به آن پرداخته شده است، از بدعهدي امريكا و نقض برجام توسط اين كشور گرفته تا دخالت مقامات اين كشور در تحولات منطقه و امور داخلي كشورها كه نهايتاً به گسترده‌تر شدن اوضاع نگران‌كننده مردم مسلمان كشورهاي منطقه ختم شده است.
   
دروغ امریکا را افشا کنید‌
محمدنبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي در اظهارنظری با اشاره به اينكه رئيس‌جمهور خوب است كه بدعهدي امريكا را در مجمع عمومي سازمان ملل با صراحت كامل بيان كند، اظهار كرد: امريكا براي چندمين بار اثبات كرده است به عهد خود وفادار نيست، امريكايي‌ها با ادعاي برقراري امنيت به منطقه خاورميانه و خليج‌فارس آمدند و اين دروغ بزرگ را مطرح كردند. درحالي كه آنها عامل اصلي ناامني در منطقه ما هستند اما با مطرح‌كردن اين دروغ سابقه‌دار مي‌خواهند حضور خود را در منطقه توجيه كنند، رئيس‌جمهور در سازمان ملل باید افشاگري كاملي در اين زمينه انجام داده و دروغ بزرگ امريكا را برملا كند.

اين فعال سياسي تصريح كرد: در امريكا دانشكده‌هاي مختلفي براي تربيت تروريست با هدف ناامن كردن كشورهايي كه مقابل زورگويي امريكا مقاومت مي‌كنند، ايجاد شده است. در ذات امريكا تجاوز، درنده‌خويي و سركوب هر صداي استقلال‌طلبانه به بهانه تروريسم است. رئيس‌جمهور بايد در مجمع عمومي سازمان ملل صداي ملت ايران را از طريق تريبون به جامعه جهاني منتقل كند و در برابر اقدامات امريكا دچار خودسانسوري نشود.
همانطور كه اشاره شد مهم‌ترين پرونده دولت يازدهم در40ماه گذشته مذاكرات هسته‌اي بوده كه هزينه‌هاي فراواني را براي كشور به همراه داشته است و انتظارات حداقلي دولتمردان و جريان خوشبين به غرب در داخل را هم محقق نساخته است؛ انتظاراتي كه به‌واسطه آن سفر سه دوره گذشته حسن روحاني با عباراتي پرطمطراق نظير«ديدار مستقيم رئيس‌جمهور ايران –امريكا بعد از انقلاب57» همراه شد و به گونه‌اي انتظارات جامعه را از برجام و مذاكرات مستقيم افزايش داد كه بخشي از جامعه تصور مي‌كرد پس از روز اجراي برجام همه مشكلات اقتصادي و معيشتي حل خواهد شد و دوران سخت گذشته تكرار نخواهد شد.
اگر چه حاميان ديروز توافق باامريكايي‌ها و برخي از تصميم‌سازان دولتي طي روزهاي اخير تأكيد مي‌كنند كه نبايد انتظارات جامعه را از مذاكره با امريكايي‌ها و برجام بالا مي‌برديم و اين رويكرد اشتباهي تاريخي بود اما هزينه‌هاي خيره‌كننده ناشي از توافق هسته‌اي قطعاً نگاه خوشبينانه اين افراد و گروه‌ها را به امريكايي‌ها آنطور كه بايد و شايد تغيير نداده است چراكه همين جماعت تأكيد مي‌كنند بايد بر سر موارد مورد مناقشه با غرب بار ديگر دور يك ميز جمع شد و امتيازاتي به امريكايي‌ها داد.

به هر روي آنچه مهم است توقعات دولتمردان از برجام به واسطه نوع نگارش متن توافق و همچنين بدعهدي امريكا محقق نشده و كنگره و دولت اين كشور با تصويب قوانين جايگزين ديگر گستره تحريم‌ها را افزايش داده و همچنان جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يك خطر بين‌المللي معرفي و در تريبون‌هاي مختلف كشورمان را تهديد به حمله نظامي مي‌كنند؛ رفتارهايي كه با متن و روح برجام سازگار نيست و تمام اين رفتارها بايد در تريبون سازمان ملل به چالش كشيده شود، آن هم توسط رئيس‌جمهوري كه طراح مذاكرات مستقيم باامريكايي‌ها بوده و جامعه هزينه‌هاي ناشي از توافق را بر عهده وي مي‌داند.
حسن روحاني براي خارج‌شدن از زير بار انتقادات جامعه و همچنين عمل به وظايفي كه طبق قانون اساسي كشور برعهده وي است بايد از نقض برجام با استناد به رفتار امريكايي‌ها شکایت كند و از شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان مرجع نهايي حل اختلافات ميان ايران وامريكا در متن برجام بخواهد تا به اين مسئله ورود پيدا كند، هر چند تيم مذاكره‌كننده كشورمان نيز آنگونه كه در متن برجام گنجانده شده بايد مراحل پيش‌بيني شده را طي كند و در ادامه خواهان ورود شوراي امنيت به پرونده شود.

مطرح كردن اين مسئله در تريبون سازمان ملل مي‌تواند بار ديگر فرصتي باشد كه افكار عمومي جهان رفتار و مواضع امريكايي‌ها را مورد بررسي قرار دهند و در ادامه به جوسازي‌هاي مقامات اين كشور و همپيمانان منطقه‌اي آن عليه كشورمان توجهي نکنند كه در نهايت مي‌تواند به خنثي شدن ايران‌هراسي نيز كمك كند.
حمايت امريكا از تروريسم در منطقه غرب آسيا و به‌وجودآوردن داعش و جبهه النصره و ساير گروه‌هاي تروريستي ظلم ناشي از آن به مردم سوريه، عراق و لبنان و كمك به عربستان براي بمباران يمن و تجاوز به آب‌هاي سرزميني كشورمان توسط كشتي‌هاي امريكايي‌ها در تنگه هرمز از جمله موضوعاتي است كه كمتر در ديپلماسي سه ساله دولت يازدهم مورد توجه قرار گرفته است و مي‌تواند فراتر از برجام، در تريبون عمومي سازمان ملل به آن پرداخته شود تا حداقل كم‌كاري‌هاي صورت‌گرفته در وزارت امورخارجه حداقل به اين شكل محدود پاسخ داده شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
0
3
فساد از درون کشور را متلاشی میکنه چر بر سر بیگانگان فریاد بزنیم فسادبر سر مسئولین فاسد و ناکارامد میزنیم
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
2
1
سایت محترم"داستان دلسوزی شما و
داستان مظلومی مردم ایران"دو داستان کهنه ورنگ باخته ای برای دولتمندان کشورمان داشته ودارد"اماواقعاتفکرشما
بر این ست"که روحانی در سازمان ملل
بر سر دنیای استکبار فریاد بزند؟هیهات
که دولتمندان ما نه دولتمندان چین ونه روسیه هستند" قراردادایرباس وبوئینگ را تمام کردند"که اگر نان واب به دست مردم مظلوم ایران نداد"در عوض نان واب
دست فرانسه وامریکا بدهد"همانگونه که برجام را داد"قراردادنقتی را داد"تحریم
داخلی اقتدار نظام را باFATFبدهد"تا انها بیشتر چوب لای چرخ اقتدار نظام بگذارند"و بدنبال امنیاز گیری بیشتری باشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
3
0
اگر امریکا دشمن است ؟ انتظار وفا به عهد وکمک او نهایت ساده لوحی وبی سیاستی است . گدائی و تحقیر این ملت بس است . این همه نیروی کار امد دانشمند در کشور است .چرا هنوز از چهره های فاسد و اشراف برای اداره کشور استفاده می شود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
2
1
كي فرياد بزنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
0
0
نگو که شیخ حسن قفل ساز مکدر می شود و می گوید واقعیت را به مردم نگفتید ! نگو که کفران نعمت برجام می شود و مورد غضب کدخدا قرار می گیری !!! نگو که ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار