کد خبر: 812357
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
توقف توليد تله‌فيلم در صداوسيما
از زماني كه محمد سرافراز، رئيس وقت سازمان صداوسيما ترجيح داد بودجه توليد تله‌فيلم‌هاي تلويزيوني را كاهش دهد و به جاي آن روي سريال‌سازي تمركز كند، فاتحه توليد تله‌فيلم در تلويزيون خوانده شد.
محمدصادق عابديني
از زماني كه محمد سرافراز، رئيس وقت سازمان صداوسيما ترجيح داد بودجه توليد تله‌فيلم‌هاي تلويزيوني را كاهش دهد و به جاي آن روي سريال‌سازي تمركز كند، فاتحه توليد تله‌فيلم در تلويزيون خوانده شد. البته قبل از اين تصميم نيز وضعيت تله‌فيلم‌ها چندان جالب نبود، ولي اين تصميم را مي‌توان ميخي بر تابوت توليد فيلم‌هاي تلويزيوني دانست. اكنون بعد از حدود يك سال و چند ماه از آن تصميم هنوز هم تلويزيون نتوانسته است برنامه‌ريزي خوبي براي توليد تله‌فيلم داشته باشد، حتي توليد سريال هم در سازمان رونق نگرفت و وعده ساخت 10 سريال ويژه الف كه معاون سيما آن را اعلام كرد از اساس وعده‌اي قديمي و كهنه به شمار مي‌رود.

فيلم‌هاي تلويزيوني كه به اختصار تله‌فيلم ناميده مي‌شوند، بخشي از آثار نمايشي تلويزيون را تشكيل مي‌دهند كه براي پخش از شبكه‌هاي تلويزيوني توليد مي‌شوند. توليد تله‌فيلم‌ها در اصل پيوندي بود كه ميان سينما و تلويزيون بر قرار شد و محصول آن توليد گونه‌اي از فيلم‌ها بود كه در قالب سينما تعريف نمي‌شدند، بلكه بر اساس استانداردهاي تلويزيوني توليد شده و مناسب پخش از تلويزيون بودند. تله‌فيلم‌ها به دليل برخورداري از حمايت شبكه‌هاي تلويزيوني و بهره‌گيري از لجستيك تلويزيون هزينه توليدشان به مراتب كمتر از فيلم‌هاي سينمايي است. بازيگران سرشناس سينما معمولاً از حضور در تله‌فيلم‌ها طفره مي‌روند و تهيه‌كنندگان اين آثار نيز براي پايين نگهداشتن هزينه توليد، تلاش مي‌كنند كمتر سراغ سلبرتي‌ها بروند و به جاي آنها از بازيگران بدنه سينما و بازيگراني كه با حضور در مجموعه‌هاي تلويزيوني به عنوان بازيگران تلويزيون شناخته مي‌شوند، استفاده مي‌كنند. همين كار در مرحله اول كمك مي‌كند بخش عظيمي از بازيگران كم‌كار سينما و تلويزيون مشغول باشند و امرار معاش كنند؛ كاري كه حداقل باعث مي‌شود بازيگران با وسوسه حضور در شبكه‌هاي فارسي زبان ماهواره‌اي از ايران مهاجرت نكنند.

مسعود ولدبيگي، گريمور پيشكسوت سينما و تلويزيون معتقد است: گاهي بيكاري در سينما را به سازمان سينمايي نسبت مي‌دهند، با قاطعيت اين اتهام را رد مي‌كنم. بيكاري در سينما به ما ارتباطي ندارد، در همه حوزه‌ها توليدات ما افزايش يافته است، اما از آن طرف توليد در تلويزيون كاهش يافته است. تلويزيون چندصد تله‌فيلم توليد مي‌كرد، در حالي كه الان كاملاً متوقف شده است. موج بيكاري از شمال به جنوب، از تلويزيون به سينما آمده است.» در كنار نظرات موافق درباره اينكه افزايش توليد تله‌فيلم باعث كاهش ميزان بيكاري در سينما مي‌شود، عبدالله عليخاني تهيه‌كننده سينما نظر مخالفي دارد و مي‌گويد: كاهش توليدات تلويزيون هيچ ارتباطي به بيكاري در سينما ندارد؛ چراكه اولاً بخش عمده‌اي از اهالي سينما در طول دوران فعاليتشان هيچ‌گاه راضي به كار و حضور در تلويزيون نشده‌اند و از سوي ديگر صرف توليد چند تله‌فيلم در سال نمي‌تواند بحران بيكاري را در سينماي كشور كاهش دهد.
 
صداوسيما تله‌فيلم دوست ندارد؟!
گويا بعد از رفتن سرافراز همه تصميمات وي در حال لغو شدن است به غير از بازگشت روند توليد تله‌فيلم‌ها به دوران گذشته كه اغلب شبكه‌ها در كنار مجموعه‌هاي تلويزيوني‌شان چند عنوان تله‌فيلم نيز در دست توليد داشتند. زماني در همين دهه 90 سالانه حدود 200 تله‌فيلم در صداوسيما توليد مي‌شد و فيلم‌هاي تلويزيوني بازار داغي داشتند. آن زمان تنها بحث اين بود كه چرا با توليد تله‌فيلم‌ها كيفيت آنها كاهش يافته است و تلويزيون بي‌رويه اقدام به توليد اين محصولات مي‌كند، اما اكنون نه خبري از آن توليدات انبوه است و نه اتفاقي كه نشان دهد تله‌فيلم‌ها قرار است با كيفيت خوبي توليد شوند و به آنتن شبكه‌هاي تلويزيوني باز گردند.
تغييرات در ساختار تلويزيون باعث شده كه بر عكس گذشته كه شبكه‌ها داراي گروه‌هاي فيلم و سريال بودند و هر شبكه تله‌فيلم و سريال خودش را مي‌ساخت، اكنون با تمركز روي مركز گسترش امور نمايشي سيما و مركز گسترش فيلمنامه‌نويسي ايجاد شوند كه عملكردشان در توليد تله‌فيلم در حد صفر بوده است! آماري كه گويا نشانه تمايل نداشتن صداوسيما به بازگشت به دوران اوج تله‌فيلم‌ها است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار