کد خبر: 812301
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
سال تحصيلي جديد با همان نداشته‌هاي قديم
در حالي که تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس به عنوان يکي از شاخصه هاي اثرگذار بر کيفيت آموزشي به شمار مي رود، در بسياري از مدارس استان کرمان به طور ميانگين تعداد دانش آموزان هر کلاس به ويژه در مقطع ابتدايي به 37 تا 40 نفر مي رسد. از اين رو در سالهاي اخير تراکم دانش آموزان در کنار مشکلاتي چون کمبود معلم و نداشتن امکانات براي مدرسه سازي به اصلي ترين معضل آموزش وپرورش استان تبديل شده است. معضلي که بنا به گفته کارشناسان آموزشي با افت تحصيلي و کيفيت تحصيل دانش آموزان ارتباط مستقيم دارد و سبب شده اين استان به رغم داشتن دانش آموزان مستعد نتواند انگونه که بايد در بالا رفتن سطح اموزشي و تعميق آن گام بردارد.
مريم احمدي
ازدحام دانش‌آموزان و قحطي زمين در کرمان

در برخي مدارس استان کرمان به ويژه در پايه اول دبستان تعداد دانش اموزان از مرز 38 نفر مي گذرد. اين در حالي است که مسئولان وزارت اموزش و پرورش هر سال در استانه اغازسال تحصيلي با توسل به بحث پياده سازي عدالت آموزشي و افزايش سطح کيفي آموزش، مدارس سراسر کشور را به کاهش تعداد دانش اموزان و رساندن آن به حد استاندارد ملزم مي کند اما گويا وزارت مربوطه در اين خصوص چشمش را بر روي امکانات و داشته هاي مناطقي چون کرمان که جزو استانهاي محروم نام گرفته بسته است و قرار نيست نگاه ويژه اي به اين استان داشته باشد
.

در سالهاي گذشته بحث کمبود مدرسه در شهرها و روستاهاي کرمان بارها و بارها اعلام شده و در حالي که مدام به جمعيت کرماني ها افزوده مي شود اما از چند سال پيش تعداد کلاس هاي درس در مناطق مختلف اين استان رشدي نداشته است و با اين حساب دانش آموزان سال تحصيلي جديد را هم بايد با همان امکانات محدود گذشته سپري کنند.

ضمن اينکه طبق اعلام اداره اموزش و پرورش کرمان، امسال کمبود 2 هزار و 500 نيرو هم ، همچنان پابرجاست. کمبودي که در سالهاي گذشته با بکار گيري نيروهاي حق التدريسي جبران مي شد اما دستمزد کم پرداختي به اين نيروها سبب شده تعداد حق التدريسي هاي استان هم در سال تحصيلي جديد با کاهش روبرو شود. گويا در خواست افزايش سهم استخدامي هاي اين استان هم همچنان بلاتکليف مانده است.

زمين براي ساخت مدرسه نداريم

از جمله راهکارهايي که براي رفع معضل کمبود کلاس درس و در پي آن کاهش تعداد دانش آموزان در هر کلاس عنوان مي شود ساخت مدرسه با حمايت هاي آموزش و پرورش، بخش هاي خصوصي و يا خيرين مدرسه ساز است. اما گويا در استان کرمان مشکل

ديگري سد راه آموزش و پرورش شده است. بنا به گفته مدیرکل آموزش و پرورش کرمان، کمبود زمين هايي که کاربرد آموزشي داشته باشند از جمله مهمترين موانع ساخت مدرسه هاي جديد است.

محمد محسن‌بیگی در اين خصوص مي گويد: متاسفانه در شهرهاي مختلف استان زمين مناسب با کاربري اموزشي نداريم يا بعضا زمین‌هایی که کاربری آموزشی دارند، متعلق به دیگران هستند. زمین‌های در اختیار بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و منابع طبیعی هم که غالبا براي ساخت مدارس مورد استفاده قرار مي گيرند در موقعيت نامناسب هستند و نمي توان در اين زمين ها به مدرسه سازي اقدام کرد. طبق اظهارات محسن بيگي حدود 800 فضای آموزشی فرسوده و تخریبی در استان کرمان وجود دارد که اعتبارات ناچيز حوزه نوسازی جوابگوي اين مشکل نيست!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار