کد خبر: 812298
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
وجود مشعل‌های گازی، تخلیه پسماندهای شیمیایی و پراکندگی ذرات معلق گوگرد از جمله الاينده‌هاي منطقه صنعتی عسلویه به شمار مي رود
آلودگي زيست محيطي منطقه عسلويه به قدري بحراني شده که اين روزهاي صدر اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داده و به گفته حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شوراي اسلامي، وجود مشعل‌های گازی، استحصال مواد نفتی و گازی از سکوهای دریایی، تخلیه پساب و پسماندهای شیمیایی، پراکندگی ذرات معلق گوگرد در هوا و سکون و عدم جابه‌جایی هوای موجود به سبب وجود کوه‌های مشرف به دریا و منطقه صنعتی عسلویه، ساکنان و شاغلان اين منطقه را به کام انواع بیماری‌ها سوق مي‌دهد. به گفته متوليان امر دليل اصلي جولان آلايندگي‌ها در اين منطقه، کيفيت پايين بخشی از تجهیزات و دستگاه‌های تصفیه در ایستگاه‌های صنایع نفتی، گازی و صنایع پتروشیمی است که کارایی چندانی نداشته و آب، خاک، هوا، ساحل و دریای آلوده مي‌کنند.
ميترا شهبازي
هجوم آلاينده‌هاي صنعتي به قطب انرژي ايران

اين روزها عسلويه محلي براي جولان آلودگي‌هاي زيست محيطي شده است. به طوري که ساکنان و شاغلان اين منطقه از آلودگي صنايع پتروشيمي و نفتي در امان نيستند. این آلايندگي‌ها در پارس جنوبی مشکلات تنفسی، ریوی و پوستی و دیگر بیماری‌ها را براي مردمي که در اين منطقه حضور دارند به همراه دارد و اين موضوع باعث نگراني آنها شده است. حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با تاييد اين موضوع درباره آلايندگي پتروشيمي و صنايع نفتي عسلويه مي‌گويد: آلودگی هوای عسلویه با توجه به شرایط فعلی، 100 برابر هوای تهران است. اين نيز در حاليست که اگر تهران را معیار قرار بدهیم، شهری است که فاجعه خاموش انسانی در زمینه آلودگی را یدک می‌کشد.

ناکارآمدي تجهيزات تصفيه عسلويه

با توجه به گفته‌هاي دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در آينده‌اي نه چندان دور مردم منطقه عسلويه با انواعي از بيماري‌ها روبه‌رو خواهند بود. در صورتي که امروز جلوي اين امر گرفته نشود در آينده هزينه‌هاي بيشتري براي جبران آن بايد بپردازيم.

خدری با اشاره به وجود مشعل‌های گازی، استحصال مواد نفتی و گازی از سکوهای دریایی، تخلیه پساب و پسماندهای شیمیایی، پراکندگی ذرات معلق گوگرد در هوا و سکون و عدم جابه‌جایی هوای موجود به سبب وجود کوه‌های مشرف به دریا و منطقه صنعتی عسلویه مي‌گويد: ساکنان و شاغلان اين منطقه در آينده به کام بیماری‌ها و انواع مشکلاتی سوق داده مي‌شوند که رنج و هزینه‌های بی‌شماری براي آنها و دولت به دنبال خواهد داشت که مراجعات متعدد و مکرر ‌کارکنان و شاغلان به درمانگاه‌های صنعتی طرف قرار داد خود وزارت نفت، گواه این ادعاست.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينکه قبل از احداث چنين مجتمع‌هاي عظيم نفتي بايد استانداردهاي لازم توسط مسئولان در نظر گرفته شود، مي‌افزايد: معمولاً در تمامی دنیا و به هنگام اجرای هرگونه پروژه صنعتی به‌ویژه در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی برای مقابله با مشکلات و حوادث تجهیزات لازم به‌کار می‌گیرند و تلاش می‌کنند که کمترین خسارت در زمان بحرانی ایجاد شود.

وي ادامه مي‌دهد: در صورتي که در زمينه پتروشيمي‌عسلويه به اين دليل که بخشی از تجهیزات و دستگاه‌های تصفیه در ایستگاه‌های صنایع نفتی، گازی و صنایع پتروشیمی به سبب تحریم‌ها و بخشی هم به سبب کیفیت پایین این تجهیزات، عملا کارایی چندانی ندارند. همچنين به گفته کارشناسان، حفاظت محیط زیست در منطقه پارس جنوبی و مناطق دورتر این مجموعه صنعتی، آب، خاک، هوا، ساحل و دریای این منطقه تحت تاثیر آلایندگی زیست محیطی قرار گرفته است.

وضعيت عسلويه رو به بهبود

آلودگي زيست محيطي در منطقه عسلويه به قدري زياد و نگران کننده شده که معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نيز با تاييد هجوم آلايندگي‌ها در منطقه عسلويه مي‌گويد: حادثه‌ای که هفته گذشته رخ داد، در پتروشیمی مبین بود باعث شد واحد دیگر نیز دچار مشکل شود و فلرهای آنها بسیار آلوده شد و دود سیاه و آلودگی بسیار شدیدی ایجاد کرد که نشان‌دهنده ضرورت توجه به HSE است. HSE، نيز به اين معناست که موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست در انواع پروژه‌ها تحت کنترل سازمان محيط زيست قرار گيرد.

وي با اشاره به اينکه پيمانکاران در گذشته به ضرورت HSE بي توجه بودند مي‌افزايد: این موضوع به صورت تشریفاتی مدنظر بود و پیمانکاران برای آنکه قیمت‌های پایین‌تری ارائه کنند HSE را نادیده می‌گرفتند و آن را در قراردادهایشان حذف می‌کردند. البته اکنون عسلویه دارای برنامه HSE است محيط زيست هم اداره‌ای در آنجا دارد تا به طور مستقيم بر فعاليت‌هاي پتروشيمي‌ها نظارت کند. با توجه به صحبت‌هاي ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اميد است در آينده مشکلات آلايندگي‌هاي عسلويه کاهش ياببد، البته همانطور که مي‌دانيم اکنون نيز درصد آلايندگي‌ها در اين منطقه از حد مجاز عبور کرده و مسئولان براي رفع آن بايد چاره‌‍اي بينديشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار