کد خبر: 812162
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
در واكنش به درخواست ارائه اطلاعات لوله‌هاي روتور سانتريفيوژ
رئيس سازمان انرژي اتمي: برخي طرف‌ها با طرح درخواست‌هاي فراتر از برجام، مي‌خواهند آن را بازنويسي كنند
سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به درخواست غيررسمي طرف غربي براي دريافت اطلاعات لوله‌هاي روتور سانتريفيوژ گفته كه ايران اطلاعاتي فراتر از برجام در اختيار غرب قرار نخواهد داد. علي‌اكبر صالحي در اروپا هشدار داده كه برخي كشورهاي غربي به دنبال بازنويسي برجام و تحميل درخواست‌هاي اضافه هستند.

به گزارش «جوان»، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرده كه اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي كه البته متن آن به طور رسمي منتشر نشده، از ايران خواسته جزئيات مربوط به توليد لوله‌هاي روتور، يكي از قطعات دستگاه‌هاي سانتريفيوژ را در اختيار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بگذارد. سانتريفيوژ‌ها معمولاً داراي روتوري هستند كه در آنها لوله‌هاي مخصوص سانتريفيوژ قرار مي‌گيرد. روتور سانتريفيوژها بر حسب جنس، مقاومت‌هاي مختلف دارد و ايران با استفاده از «الياف كربن» نسلي از روتورهاي سانتريفيوژ را توليد كرده كه مقاومت بالايي دارد. حالا آسوشيتدپرس مي‌گويد به پيش‌نويس بيانيه‌اي از اتحاديه اروپا دست پيدا كرده كه قرار است هفته آينده در نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه شود. اتحاديه اروپا در اين بيانيه خواستار «همكاري كامل ايران» و جزئيات اطلاعات روتورهاي ساخت ايران از جمله مواد سازنده آنها شده است. بر اساس برجام، آژانس بايد بر تعداد لوله‌‌هاي روتور سانتريفيوژ‌ نظارت كند و اينكه اين تعداد روتور براي چه مدلي از سانتريفيوژ توليد شده است، ايران تعهدي به اين ندارد كه اطلاعات مربوط به مواد سازنده روتورهايي را كه به‌طور بومي ساخته شده‌اند، در اختيار آژانس قرار دهد. بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي ديروز در واكنش به گزارشي كه آسوشيتدپرس منتشر كرده، در اصل گزارش آسوشيتدپرس و اينكه اتحاديه اروپا چنين درخواستي از ايران داشته باشد، تشكيك كرد و گفت: «ممكن است برخي اعضاي اتحاديه اروپا چنين نظري داشته باشند، اما نمي‌توان آن را نظر اتحاديه اروپا دانست.» كمالوندي همچنين گفته كه ايران بر اساس بند ۵۴ ضميمه يك برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) موظف بوده مشخصات روتورها را به آژانس اعلام كند كه به گفته او اين كار انجام شده است. كمالوندي مي‌گويد: «همچنين براساس بند ۸۰. ۱ همين ضميمه بايد ميزان و موجودي روتورها را اعلام مي‌كرديم كه اين كار هم انجام شده است.» معاون بين‌الملل سازمان انرژي اتمي گفته كه گزارش‌هاي آقاي آمانو نشان مي‌دهد كه ايران تعهدات خود را انجام داده و مشخصات و موجودي روتورها را در اختيار آژانس قرار داده است.

با اين حال، به گفته كمالوندي، برخي از كشورها اطلاعات بيشتري را درباره روتورها و الياف كربن از ايران مي‌خواهند. وي تأكيد كرده كه ايران از ارائه اطلاعات اضافه‌تر خودداري خواهد كرد: « آن زمان هم برخي از كشورها از ما اطلاعات بيشتري مي‌خواستند كه ما مخالفت كرديم.» كمالوندي توضيح داد: « ما به آنها گفته‌ايم اگر شما مواد ساخت روتورها را به ما بدهيد خودبه‌خود به اين اطلاعات هم دسترسي پيدا مي‌كنيد چراكه براساس توافقي كه در روز اجرا صورت گرفت اگر آنها به ما مواد لازم را بدهند هم اطلاعات را مي‌توانند در اختيار بگيرند و هم مي‌توانند نمونه‌اي از آن داشته باشند ولي اگر ما با مواد خودمان روتورها را بسازيم براساس چارچوب مشخص شده در برجام عمل خواهيم كرد.»
  
مي خواهند برجام را بازنويسي كنند
رهبر انقلاب در ديدار جمعي از مسئولان نظام در 26 خردادماه 1395 تأكيد كردند كه توقعات طرف مقابل را در زمينه «الياف كربنِ داراي كاربرد در ساخت سانتريفيوژها» مطلقاً قبول نكنيد و زير بار آنها نرويد. رئيس سازمان انرژي اتمي هم در گفت‌وگو با گاردين هشدار داده كه غرب براي بازنويسي توافق هسته‌اي تلاش مي‌كند و در اين باره هشدار داده است. صالحي مي‌گويد: «ما برخي اوقات شاهديم كه درخواست‌هايي از جانب طرف ديگر مطرح مي‌شود و اين درخواست‌ها تا حدودي فراتر از برجام هستند.» اين در حالي است كه به گفته صالحي، ايران شاهد آن است كه طرف ديگر، به قول‌هاي خود مانند داد و‌ستد تجاري گسترده بانكي با ايران به طور كامل عمل نكرده است. اگر درخواست‌هايي مبني بر تبعيت بيش از اندازه مطرح شود، مسائل پيچيده تر خواهد شد.» صالحي مي‌گويد كه ايران به تعهدات خود براساس توافق تاريخي سال گذشته به طور كامل عمل كرده ولي غرب با گذشت هشت ماه از لغو رسمي تحريم‌ها، به قول‌هايش عمل نكرده است. وي افزود: «اكنون كاملاً براي افكار عمومي مشخص شده است و اين راز نيست كه طرف ديگر، واقعاً به قول‌هايش عمل نكرده است. قول داده شده بود تحريم‌ها لغو مي‌شود، معاملات بانكي به حالت عادي در مي‌آيد، تجارت تسريع مي‌شود و روابط اقتصادي بهبود مي‌يابد. اين موارد به ميزاني كه ما انتظار داشتيم، محقق نشده است.» صالحي در «شوراي روابط خارجي اروپا» در لندن نيز گفته كه نشانه‌هايي دال بر صرف‌نظر كردن يا بازنويسي توافق هسته‌اي وجود دارد و از طرف ديگر، نشانه‌هايي از تحميل يكجانبه نظارت و تبعيت افراطي تا درجه سرخوردگي و در نهايت، تسليم شدن ايران وجود دارد. رهبر معظم انقلاب زماني گفتند «جمهوري اسلامي اساساً اين توافق را نقض نمي‌كند با اين حال، من وجود تهديداتي كه ممكن است اين توافق را به خطر بيندازند، رد نمي‌كنم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
0
0
معاون صالحی" مطمئن باشید که در
پشت در خواست کشورهای اروپائی"در
باره اطلاعات سانتریفوژها "صیهونیست ها خوابیده اند.جناب صالحی "شماباید انچنان قدم بردارد"که اجازه چنین درخواست هائی را بطرف مقابل خود در
مذاکرات هسته ای داده نشود.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
0
0
اقای کمالوندی" بیان شما در سایت دیگر
چنین بود"که ارائه اطلاعات سانتریفوژها
بر اساس توافق در برجام بوده ست"
ایا؟ در توافق دادن اطلاعات هسته ای
به کشور های اروپائی هم قید شده ست؟ دیگر چه توافق هائی در متن برجام انجام شده ست"که مردم بی خیر
هیتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار