کد خبر: 812070
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
محمد رضا هاديلو

دكه هايي كه اگر از قيمت هاي سرسام آور و ميزان الودگي هايي كه براي محيط پيرامون خود دارند چشم پوشي كنيم، هر كدام بنا به سليقه گردانندگانشان چند بلندگوي بزرگ در محيط بازشان قرار داده اند و به پخش موسيقي هاي مجاز و غير مجاز مبادرت كرده اند.

گويي اين نقاط در انحصار آنهاست و بي توجه به اينكه مسافران و گردشگران ترجيح مي دهند چند دقيقه اي را در سكوت طبيعت يا با صداي موج دريا و باد و شرشر آب رودخانه سپري كنند، صداي موسيقي ها را آنقدر زياد مي كنند كه جز سرسام نمي توان نام ديگري بر آنها نهاد.

حالا همه پذيرفته اند كه آلودگي صوتي را هم بايد به انواع آلودگي مکان هاي تفريحي اضافه كرد. آلودگي هايي كه نه كسي براي رفع آنها اقدام مي كند و نه شهروندي حق اعتراض به وجود آنها دارد.

زندگي هاي شهري آنقدر قيل و قال دارد كه هر از گاهي شهروندانش را مجبور كند تا به دل طبيعت پناه ببرند. وجود مشکلات متعدد در زندگي، نياز به گردش، نياز به انرژي هاي طبيعي و بهره مندي از آرام بخش هاي سمعي و بصري را به شدت افزايش داده است. انرژي هايي كه باعث مي شود گهگاهي خانواده ها راه پشمه ها و اماکن تفريحي و گردشگري را در پيش گيرند و براي دقايق و ساعتي کوتاه هم که شده وقت خود را خارج از خانه و محل زندگي شان سر کنند.

فرقي نمي كند اين نقاط كجا باشند. كوه، دشت، لب يك رودخانه يا ساحلي دل انگيز.

متاسفانه با وجود تمام زيبايي هاي موجود در اقصي نقاط ايران برخي از مشکلات ايجاد شده که اغلب آن ريشه در رفتار هاي انساني دارد باعث شده است آرامش خاطر و آسايش خيال مسافران در اين اماكن با مخاطراتي مواجه باشد.

معمولا در كشورهاي ديگر معمول است كه در رستوران هاي ويژه و خانوادگي شان يك موزيك بسيار ملايم پخش مي شود تا ميهمانان در هنگام صرف غذا از شنيدن آن لذت ببرند. البته ناگفته نماند كه صداي اين موسيقي آنقدر پايين است كه افراد مي توانند به نحوي با هم صحبت كنند كه صدايشان تا ميز كناري هم نرسد.

اما در حال حاضر در اكثر غذاخوري ها، فست فودي ها و حتي دكه هاي فروش مواد غذايي در نقاط تفريحي چنان موسيقي غيرقابل تحملي را با صداي بلند پخش مي كنند كه تا كيلومترها آنطرف تر هم مي توان آن را شنيد.

اين موسيقي ها كه متاسفانه بيشترشان غيرمجاز هم هستند علاوه بر ايجاد آلودگي صوتي ، آرامش و آسايش و امنيت رواني گردشگران را هم برهم مي زنند. بطوري كه شهروندان بعد از يك روز تفريح در طبيعت به منزل و شلوغي شهرها باز مي گردند تازه مي فهمند هرچه آرامش هست در همين سروصداي شهرهاست!

بهرحال به جاست تا مسئولان و سازمانها و نهادهايي كه به دكه داران مجوز مي دهند تا در اماكن طبيعي و گردشگر پذير به كسب درآمد بپردازند، به آنها تفهيم كنند كه ايجاد آلودگي صوتي جزو كارشان نيست و حق ندارند بنا به سليقه خودشان به پخش موسيقي بپردازند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار