کد خبر: 812069
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
حوريه ملكي

تعریف خشکسالی در جوامع مختلف متفاوت است، میانگین بارندگی جهانی ۷۵۰ میلیمتر در سال است و در ايران این رقم به متوسط ۲۵۰ میلیمتر می رسد و در استان سمنان نیز ۱۵۰ میلیمتر است. در اين شرايط استان سمنان با معضل شدید کمبود آب مواجه شده به طوری که عمق چاه ها آب که به طور متوسط ۱۵۰ متر بود، امروز در اين منطقه به ۲۸۰ متر رسیده است

اما وقتي فاجعه بيشتر رخ مي نمايد كه بدانيم در منطقه دره تپال شاهرود برای رسیدن به آب ۲۸۰ متر حفاری انجام شده ولی باز هم به آب نرسیده یا چشمه روزیه که برای سمنان تامین آب می کند از ۶۵۰ لیتر دبی آب در ثانیه به ۳۵۰ لیتر در ثانیه کاهش يافته است.

بهرحال در اين وانفسا حالا مسئولان استان سمنان تصميم به اجراي طرحي گرفته اند كه براساس آن مي توان در عرض 20 سال وضعيت آبهاي زير زميني را به وضعيت 20 سال گذشته بازگرداند.

*افق روشن سمنان در 20سال اينده

با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی مدیریت منابع آب زیر زمینی قرار است تا افت آب‌های زیر زمینی جبران و وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی استان سمنان تا 20 سال آینده به وضعیت 20 سال گذشته برگردد.

اينها بخشي از صحبت هاي مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان است كه مدت زمان اجرای این طرح را نامحدود اعلام كرده و ادامه مي دهد: با توجه به این که در اجرای این طرح قرار است تا افت آب‌های زیر زمینی جبران شود و در 20 سال آینده به وضعیت 20 سال گذشته برسیم، بنابراین زمان خاصی برای اجرا تعریف نشده و به طور دائم باید اجرا و رصد شود.

ایرج حیدریان هم‌چنین از اجرای 15 طرح احیا و تعادل بخشی مدیریت منابع آب زیر زمینی در این استان در سال جاری خبر داده و مي گويد : برای اجرای این تعداد طرح‌ها 76 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده است كه با اجرای این طرح ها افت آب‌های زیر زمینی در دراز مدت و تا پایان برنامه ششم توسعه جبران می‌شود.

وي با اشاره به اينكه انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، انجام فعالیت های اطلاع رسانی و پر کردن چاه‌های غیر مجاز از برنامه‌های وزارت نیرو برای حل این مشکلات است، خاطر نشان مي كند: در اجرای این طرح آب قابل برنامه‌ریزی دشت که بوسیله شورای عالی آب ابلاغ شده، به عنوان مبنا قرار گرفته و پروانه بهره‌برداری بر اساس این موضوع منطبق و صادر می‌شود و از طریق کنتورهای هوشمند و حجمی بر برداشت آب نظارت می‌شود، ضمن این‌که طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و سایر طرح‌های سازه‌ای می‌توانند در روند و رسیدن به وضعیت 20 سال گذشته کمک کنند.

*كسي هشدارها را نمي شنود

حقيقت اين است كه بحران كم آبي و خشكسالي در استان سمنان بسيار جدي و خطرناك است. خطري كه 20 سال پيش در موردش هشدار مي دادند و كسي گوشش بدهكار اين حرفها نبود.

در همين رابطه ابوالفضل حسن بيگي نماينده مردم دامغان در مجلس مي گويد: 20 سال پیش كارشناسان مي‌گفتند اگر به فكر استان سمنان نباشيد، اين استان در 20 سال‌ آينده (امروز) با مشكل جدي آب و كمبود آب مواجه خواهد بود. همان كارشناسان امروز مي گويند اگر به فكر حل مشكل آب و بحران كم آبي و خشكسالي استان سمنان نباشيد، مردم و جمعيت اين استان بايد به شهرها و استان‌هاي ديگر كوچ كنند و آواره شوند، امروز بحران آب يك تهديد براي جمعيت استان سمنان به شمار مي‌آيد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار