کد خبر: 812066
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
مازندران به عنوان يکي از استان هاي پيشتاز در توليد انواع گل و گياه طبيعي در کشور شناخته شده و از سالها پيش گل و گیاهان زینتی توليدي اين استان در بازارهاي عراق، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان خودنمايي مي کرد. اما چند سالي است اين صنعت در مازندران با رکود مواجه شده و مشکلاتي همچون کشت سنتی و نرسيدن تجهیزات پیشرفته، نابسامانی بازار ، نبود سامانه حمل‌ونقل و بسته‌بندی مناسب و اخيرا واردات گل هاي مصنوعي سبب شده گلخانه داران از ادامه فعاليت خود باز بمانند. شرايطي که در صورت تداوم مي تواند ضربه جبران ناپذيري به اقتصاد و صنعت توليد گل و گياه مازندارن کشور وارد کند.
مريم احمدي

 به رغم اينکه امروز صنعت توليد گل و گياهان زينتي به يکي از سودآورترين صنايع تبديل شده و سالانه ميلياردها دلار سود نصيب کشورهاي عمده توليدکننده گل ها و گياهان زينتي مي شود اما بي توجهي به مشکلات پيش پاي گلخانه داران سبب شده گل هاي طبيعي به نفع توليدات مصنوعي وارداتي کنار روند. سالانه حدود ۲۰۰میلیون شاخه گل و گیاه در مازندران تولید می‌شود که به دليل نبود بازار مصرف بيش از ۱۲درصد اين تولیدات به ضایعات تبدیل می‌شود. اين در حالي است که به دليل هزینه بالای تولید اين محصولات، نبود بازارهاي داخلي و خارجي سبب مي شود گلخانه داران اين استان در نهايت دست خالي بمانند.

مصنوعي هاي وارداتي، طبيعي ها را خشکاند!

در کنار مشکلاتي چون نابسامانی بازار، نبود یارانه مشوق دار، کشت سنتی و بهره نبردن از تجهیزات مدرن و پیشرفته، نبود سامانه مناسب حمل‌ونقل، بسته‌بندی نامناسب، بازاریابی ضعیف که چند سالي است پيش پاي صنعت گل و گياه کشور روييده بحث واردات گل هاي مصنوعي هم مزيد بر علت شده است. در سالهاي اخير ميل به خريد گل هاي مصنوعي  نسبت به محصولات طبيعي در بين مردم افزايش پيدا کرده و برخي افراد با اين تصور که استفاده از گل‌های مصنوعی به نوعی حمایت از طبیعت است و همچنين به دليل ماندگاري انها، خريد گل هاي مصنوعي حتي با قيمت بالا را نيز به گل هاي طبيعي بي دوام ترجيح مي دهند. در اين ميان برخی افراد با استفاده از روحیه حمایتی مردم اقدام به سودجویی با این روش می‌کنند. در حالي که تعداد قابل توجهی از کشاورزان و پرورش‌دهندگان گل در ایران از آینده اقتصادی کارشان نگران هستند، واردات بي حساب و کتاب و گاهي قاچاق گلها و درختچه هاي مصنوعي هم راه را براي جولان اين محصولات و کمرنگ شدن طبيعي ها هموار کرده است.

بي توجهي به بحث واردات و باز بودن مبادي ورود گل هاي مصنوعي قاچاق  درکنار عدم حمايت هاي دلوتي از توليدکنندگان گل و گياه طبيعي و گلخانه دارها باعث شده کاسبي گل کاران بسياري از استانها از جمله استان مازندران از رونق بيفتد. تا انجا که امروز تعداد زيادي از گل کاران مازني عطاي اين  حرفه را به بقايش بخشيده اند و براي ارتزاق خانواده شان به شغل هاي دست فروشي و فصلي روي آورده اند .

صفرعلی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی واردات بی‌رویه گلهای مصنوعی را یکی از مشکلات صنعت گل وگیاه استان  دانسته و مي گويد: مازندران با برخورداری از تمام ویژگی‌های اقلیمی می‌تواند در این صنعت بیش از این مطرح شود، اما واردات بی‌رویه گلهای مصنوعی، بازار گلهای طبیعی را دچار مشکل کرده است.

محرز شدن نقش واردات گل هاي مصنوعي در بي رونقي توليدات طبيعي داخلي در چند سال اخير سبب  شده برخي مسئولان از وارد شدن ضربه اقتصادي سنگين به صنعت گل و گياه کشور ابراز نگراني کنند اما ظاهرا شرايط سال به سال بدتر مي شود .

طبق آمار گمرک در 3 ماه منتهی به خرداد سال 95بيش از 117تن گل و میوه مصنوعی به ارزش دلاری 344,278 و ارزش ریالی10,444,504,854وارد کشور شده است.

اين در حالي است که سال گذشته رئیس شورای شهر تهران از تلاش شورای شهر برای ارسال پیشنهاد ممنوعیت واردات گل مصنوعی به دولت خبر داد و گفت: استفاده از گلهای مصنوعی در همایش‌ها و حتی صدا و سیما پذیرفته نیست چرا که قطعا طراوت و شادابی از گل مصنوعی به کسی منتقل نمی‌شود. جا دارد ورود گل مصنوعی به کشور را ممنوع کنیم. بر همین اساس در شورا آماده هستیم این موضوع را به دولت پیشنهاد دهیم و استفاده از گل مصنوعی و واردات آن را ممنوع کنیم!

اين در حالي است که ايران در بحث صادرات گل هاي طبيعي هم هنوز نتوانسته جايگاه خوبي را به دست بياورد. چرا که پرورش گل در گلخانه هاي بسياري از استانهاي کشور همچنان به صورت سنتي انجام مي شود و به رغم وجود پتانسيل هاي فراوان در توليد گل ها و گياهان متنوع و باارزش، اما به دليل عدم استفاده از شيوه هاي مکانيزه ايران در بحث صادرات از کشورهاي ديگر عقب مانده است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار