کد خبر: 811976
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
وقتي با يك تحريف ساده مي‌شود آبروي يك كارگردان و بازيگران سينما را برد
انتشار بخش تحريف‌شده‌اي از مصاحبه مسعود ده‌نمكي با «فارس» دستاويزي براي حمله به بازيگراني شد كه در فيلم‌هاي ارزشي سينما نقش‌آفريني كردند.
محمدرضا بيهقي
انتشار بخش تحريف‌شده‌اي از مصاحبه مسعود ده‌نمكي با «فارس» دستاويزي براي حمله به بازيگراني شد كه در فيلم‌هاي ارزشي سينما نقش‌آفريني كردند. دروغ‌پردازان با جمله‌اي ناقص از حرف‌هاي كارگردان سه‌گانه «اخراجي‌ها» با عنوان «پيشنهاد امروز ده‌نمكي: بازيگراني را كه در محافل خاص مي‌گيرند، به جاي زندان، ببرند در فيلم‌هاي ارگاني و نهادي بازي كنند» منتشر كردند و همين موضوع به سرعت نشر داده شد و علاوه بر ده‌نمكي، بازيگران شناخته شده سينما نيز كه در فيلم‌هاي ارزشي سينما بازي كرده‌اند نيز با تهمت بزرگي روبه‌رو شدند.
   
ده‌نمكي چه گفته بود؟!
در بخشي از مصاحبه ده‌نمكي صحبت از حمايت از سينماي دفاع مقدس مي‌شود و خبرنگار از اين كارگردان مي‌پرسد: «واقعاً دستورالعملي و قانوني مي‌تواند هنرمندان را مجاب كند كه به سمت آن سياستگذاري حركت كنند؟» ده‌نمكي پاسخ مي‌دهد: «حتماً مي‌شود.»
خبرنگار در ادامه سؤالش مي‌گويد: «خب مديران كه زياد دستور مي‌دهند ولي اجرايي نمي‌شود.» ده‌نمكي در پاسخ مي‌گويد: «اگر بخواهند مي‌توانند. آقايان در برخي موارد اينطور فكر مي‌كنند كه يك بازيگر را در خيابان يا محفل خاص كه مي‌گيرند به جاي زندان كه جريمه مردم عوام و بيچاره است، بگويند در فيلم فلان ارگان يا نهاد بازي كنيد. من اين حرف را قبول ندارم. نيازي به اين كارها نيست. خيلي از هنرمندان ما علايق و گرايش‌ به سمت موضوعات ارزشي و دفاع مقدس دارند، خيلي‌هايشان براي اينكه زمينه كار داشته باشند و خيلي‌ها هم براي اينكه واقعاً علايق دارند و لازم است كسي حس فطرتشان را بيدار كند و تلنگري به آنها بزند، حتماً در اين زمينه‌ها كار مي‌كنند.»
   
آنها چه چيز نقل كردند؟!
آنچه ده‌نمكي گفته است، مشخص است. اما آنچه كساني كه مي‌خواستند براي ده نمكي حاشيه درست كنند و از آب گل آلودي كه خودشان ايجاد كرده‌اند، ماهي بگيرند، منتشر كرده‌اند، جالب است.
سايت «آی سينما» با انتشار گزينشي مصاحبه ده‌نمكي نوشت: در ادامه از او [ده‌نمكي] پرسيده مي‌شود واقعاً با دستورالعملي و قانوني مي‌شود هنرمندان را مجاب كرد كه به سمتش بروند؟ كه مي‌گويد: «حتماً مي‌شود.» و پس از اين پاسخ قاطعانه، پيشنهاد حضور بازيگران به روشي عجيب و به اجبار را مي‌دهد: «اگر بخواهند مي‌توانند.
 آقايان يك بازيگر را در خيابان يا محفل خاص مي‌گيرند به جاي زندان كه جريمه مردم عوام و بيچاره است بگويند در فيلم فلان ارگان يا نهاد بايد بازي كنيد. خيلي از اينها علايق دارند… خيلي‌هايشان براي اينكه زمينه كار داشته باشند و خيلي‌ها هم براي اينكه علايق دارند و لازم است كسي حس فطرتشان را بيدار كند و تلنگري به آنها بزند، حتماً در اين زمينه‌ها كار مي‌كنند.»
اين سايت سپس مي‌نويسد: «اين حرف ده‌نمكي ناخودآگاه اين فكر را به ذهن مي‌آورد كه حضور در فيلم‌هاي برخي ارگان‌ها در واقع نوعي مجازات براي هنرمندان است و در بهترين حالت تا مجبور نشده باشند در چنين فيلم‌هايي حاضر نمي‌شوند!»
چندين سايت خبري نيز همين بخش را برداشته و به انحاي مختلف از جمله «پيشنهاد ده‌نمكي براي تنبيه بازيگراني كه در مهماني‌ها دستگير مي‌شوند.» منتشر كردند.
  
آيا نمي‌توان حرفه‌اي بود؟
استناد به يك تحريف براي نشر خبر آن هم به نحو گسترده از رسانه‌هايي كه ادعاي حرفه‌اي بودن دارند، عجيب بود.
اينكه يك مصاحبه در رسانه مادر وجود دارد اما ديگران براي توليد خبر و انتشار يك سخن جنجالي حاضر نيستند به اصل آن سري بزنند و حتي بعد از اينكه ده‌نمكي با سايت «كافه سينما» تماس مي‌گيرد و موضوع را بيان مي‌كند، ديگر سايت‌هاي سينمايي از سر عمد يا تنبلي حاضر نمي‌شوند خبر قبلي را اصلاح يا حذف كنند. اينكه به هر بهانه‌اي حتي انتشار خبر تحريف شده تلاش شود تا چهره يك فرد را تخريب كنند چه معنايي جز زير پا گذاشتن اخلاق دارد؟!
  
بي‌بي‌سي و بهنود وارونه‌ساز ذوق‌زده!
اين وارونه‌سازي آشكار تا آنتن بي‌بي‌سي كه عاشق وارونه‌سازي است هم پيش مي‌رود و مسعود بهنود در برنامه‌ ديده‌بان با خواندن نقد يكي از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در اين باره به تمسخر ده‌نمكي و حرف‌هاي او مي‌پردازد و با مجري كم‌مطالعه‌اش با هم قاه‌قاه مي‌خندند! آيا بهنود فرصت نداشت تا با مراجعه به منبع اصلي خبر، دروغ‌ بودن اين خبر را بفهمد و يا لذت وارونه‌سازي او را از اين تلاش ساده برحذر داشت؟!
  
بي‌اخلاقي فقط فحش دادن نيست
اتفاقات اخير در سينما و متعاقب آن مطلب يك نشريه باعث شد تا گروهي از سينماگران نسبت به زيرپا گذاشتن و مظلوم واقع شدن هنرمندان واكنش نشان دهند و واكنش‌هاي زيادي را در پي داشت. تا زماني كه توهين به سمت گروهي از هنرمنداني بود كه در جشن حافظ شركت كرده بودند، همگي آن را محكوم مي‌كردند، اما حالا كه با تحريف سخنان ده‌نمكي هم شخصيت اين كارگردان و هم بازيگران فيلم‌هاي سينمايي ارزشي زير سؤال مي‌رود، هيچ‌‌كدام از افرادي كه پرچم اخلاق‌مداري افراشته بودند، حرفي به زبان نمي‌آورند.

گويا اخلاق تا زماني محترم است كه منفعتي در آن وجود داشته باشد و زماني كه شخصي مانند ده‌نمكي كه جزو بدنه سينما نيست، مورد توهين قرار مي‌گيرد، اصلاً نيازي نيست به آن پرداخته شود و حتي تا جايي كه امكانش هست، خبر را باز نشر مي‌دهند تا شخصيت وي و افراد شبيه وي را لگدمال كنند.
اكنون اين شبهه به وجود آمده است كه بازيگران شناخته شده كه سابقه حضور در فيلم‌هاي ارزشي را دارند به خاطر نرفتن به زندان اين گونه مجازات شده‌اند! مافياي سينماي ايران علاوه بر بايكوت بازيگراني كه در فيلم‌هاي ارزشي حضور داشته‌اند، با اين روش زشت به آنها برچسب‌هاي ضد اخلاقي مي‌چسباند تا امكان حضور و فعاليت‌شان را محدود‌تر كند! مافيايي كه سينما را بازيچه‌اي براي رسيدن به مقاصد سياسي‌اش مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار