کد خبر: 811493
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
وعده ها و شعارهای مسئولین محقق نشد:
با راه اندازی ایستگاه مترو آزادگان ، آخرین ایستگاه خط 3 مترو تهران ، که در مرز شهرستان اسلامشهر و کلانشهر تهران قرار گرفته ، ساکنین شهرستان اسلامشهر و شهرستانهای غرب استان تهران ،جهت دسترسی به حمل و نقل ریلی زیر زمینی به وعده های مسئولین دل بستند و تا کنون علی رغم تصویب هئیات دولت ،هیچ اقدام چشمگیری در جهت امتداد و اتصال این خط به سمت اسلامشهر صورت نگرفته و حتی این خواسته مردم به یک رویا تبدیل شده است .
محمدرضا عباسی

اتصال شهرستان اسلامشهر به امتداد خط 3 متروی تهران، مهم‌ترین خواسته و مطالبه ساکنان این منطقه است که در 10 سال گذشته این مطالبه عمومی به نوعی به ابزار تبلیغاتی برای برخی افراد تبدیل شده است.

بحث اتصال شهرستان اسلامشهر به خط 3 مترو تهران که طی 10 سال گذشته مطرح شده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم شهرستان‌های جنوب غربی استان تهران به‌ویژه اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم از مسؤولان در این مدت بوده است، این روزها به مسیر دیگر سوق پیدا کرده و مردم در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

ساکنین این منطقه به دلیل وجود مشکلات ترافیکی راه‌های دسترسی به کلان‌شهر تهران خواستار جایگزین کردن مترو و حمل و نقل عمومی به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی هستند که این مطالبه به حق آنها با توجه به آلودگی هوا و محدودیت گنجایش خیابان‌ها و کمبود وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی بیشتر از گذشته شده است.

در چنین شرایط و اوضاع احوال استفاده از شبکه ریلی قطار شهری زیرزمینی (مترو) یکی از مناسب‌ترین، باصرفه‌ترین، امن‌ترین و آسان‌ترین گزینه برای استفاده عموم مردم منطقه است که در صورت اتصال شهرستان اسلامشهر به خط 3 متروی تهران که کمتر از 10 کیلومتر شهر اسلامشهر فاصله دارد، حداقل کاهش چشمگیر بار ترافیکی محور آیت‌الله سعیدی را به همراه خواهد داشت.

اتصال شهرستان اسلامشهر به مترو طی این مدت به یکی از شعارها و برنامه‌های تبلیغاتی کسانی شده که به نوعی برای انتخاب شدن نیاز به رأی مردم دارند، از بالاترین مقام اجرایی قوه مجریه گرفته تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و حتی منتخبین مردم در پارلمان شهری برای جلب آرای مردم مترو را یکی از اصلی‌ترین و محوری‌ترین شعار انتخاباتی خود در نظر گرفته‌اند.

طی این مدت مردم بارها و بارها از مسؤولان مختلف شنیده‌اند که امتداد خط 3 متروی تهران به اسلامشهر متصل خواهد شد و مقدمات عملیات اجرایی آن نیز فراهم شده و بعضاً در برخی نقاط شهرستان هم تابلو ایستگاه مترو نصب شد اما پس از سفر کاروان دولت تدبیر و امید به شهرستان‌های غرب استان تهران، در کمال تعجب یکباره باره سخن از احداث طرح چهارخطه کردن راه‌آهن پرند - اسلامشهر و تهران با تخصیص اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال به میان آمد و این بحث تا به آنجا ادامه یافت که استاندار تهران در آغاز هفته دولت امسال آب پاکی را روی دست اسلامشهری‌ها ریخت و با نه گفتن خود، قاطعانه در برابر اجرایی شدن اتصال خط 3 متروی تهران به اسلامشهر ایستاد.

استاندار تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران شهرستان‌های این استان با قاطعیت به اجرا شدن طرح متروی اسلامشهر نه گفت تا همه اقشار مردم و حتی مسؤولان استان و منطقه بدانند که حداقل در دولت یازدهم هیچ اراده و برنامه‌ای برای ساخته شدن مترو و اتصال شهرستان اسلامشهر به شبکه ریلی زیرزمینی تهران وجود ندارد.

پاسخ نه استاندار تهران به جای پیگیری کردن مهم‌ترین مطالبه مردم این منطقه در حالی بیان شده است که با وجود مصوبه دولت تدبیر و امید در سفرهای استانی برای راه‌اندازی خط راه‌آهن شهری، 400 میلیارد ریال از ردیف اعتبارات دولتی به این طرح تخصیص داده شده، نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای به اتصال اسلامشهر به مترو پایتخت وجود ندارد و این امر فقط به شعار از سوی عده‌ای از مسؤولان و افراد خاص تبدیل شده است.

البته مردم منطقه از این مطالبه خود روی برگردان نبوده و هرگز از خواسته خود عقب‌نشینی نخواهند کرد، اگر دولت مصمم به اجرای طرح چهارخطه کردن راه‌آهن شهری است، بهتر است بدانند که این طرح هر چقدر هم خوب باشد باز هم فواید و مزایایی استفاده از مترو را برای مردم به همراه نخواهد داشت و جز بار مالی بر روی دوش دولت و هدر رفت سرمایه بیت‌المال چیزی عاید مردم نخواهد کرد.

*دسترسی آسان مردم به خدمات شهری حق طبیعی شهروندان

احمد حسینی شهروند اسلامشهری در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: با توجه به اینکه محل کار بنده در محدوده طرح ترافیک تهران و در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های این کلان‌شهر است، هر روز برای رسیدن به محل کارم از مترو استفاده می‌کنم و مجبورم تا رسیدن به نخستین ایستگاه مترو فاصله شهرک مهدیه تا مترو آزادگان را در ترافیک سنگین راه و با صرف زمان زیادی طی کنم.

وی بیان کرد: اگر مسؤولان همت کنند و خط 3 متروی تهران را به اسلامشهر متصل کنند، دیگر مردم مجبور نیستند که از وسایل نقلیه دیگری تا رسیدن به مترو استفاده کنند، ضمن اینکه با این اقدام هوای کمتری آلوده و از بار ترافیکی محور نیز کاسته خواهد شد.

محمد نجفی دیگر شهروند اسلامشهری نیز با بیان مزایای استفاده از مترو، تصریح کرد: برای استفاده از مترو با توجه به وجود شبکه‌های متصل به هم در تهران، انگیزه بیشتری برای مردم وجود دارد، در حالی که استفاده از قطار بین‌شهری، این مزایا را ندارد، ضمن اینکه برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن باید از وسایل نقلیه دیگری هم استفاده شود.

وی گفت: اگر دولت همت کند می‌تواند اسلامشهر را به مترو متصل کند، دولتی که توانسته برای مسیر تهران تا کرج مترو احداث نماید، چطور ممکن است بعد مسافت را بهانه‌ای برای عدم اتصال مترو به شهرستان اسلامشهر، بیان کند.

*مسؤولان به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند

این شهروند اسلامشهری اظهار کرد: چطور در ایام انتخابات مسؤولان اجرایی و نمایندگان مجلس به رأی مردم این منطقه ملتمسانه خیره می‌شوند و انتظار دارند مردم به آنها رأی بدهند، حال آنها هم به وعده‌ها و تعهدات خود عمل کنند و مترو را تا اسلامشهر با هر ترفند و برنامه‌ای که خود می‌دانند، بیاورند.

*متروی اسلامشهر درگیر مسائل سیاسی

 عضو شورای شهر اسلامشهر که از سالیان دور پیگیر احداث مترو بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آقایان قضیه متروی اسلامشهر را سیاسی کرده‌اند و در نتیجه رئیس جمهور دولت یازدهم در سفرش به اسلامشهر به جای اینکه موضوع مترو را مطرح کند، بحث قطار چهارخطه را اعلام کرد.

ولی‌الله اصغری بیان کرد: در بحث مترو همه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مردم و مسؤولان کشوری در جریان بحث هستند و این موضوع چیزی نیست که تازه شروع شده باشد که بگوییم به دلیل وجود دو دیدگاه کار به نتیجه نمی‌رسد.

وی تأکید کرد: بحث اتصال متروی اسلامشهر به خط 3 مترو در شهریور ماه سال 89 به تصویب شورای عالی ترافیک شهرهای کشور رسیده است، این محل بالاترین مقام تصمیم‌گیرنده در بحث حمل و نقل است.

منتخب مردم در پارلمان شهری اسلامشهر افزود: مصوبه متروی اسلامشهر آماده اجرا بوده و حتی در سال‌های 91 و 92 به استناد همین موضوع در مجلس برای آن اعتبار پیش‌بینی شد اما متأسفانه هنوز کار شروع نشده و کسی برای تخصیص بودجه پیگیری نمی‌کند.

اصغری تصریح کرد: در جلسات وزارت کشور در خصوص متروی اسلامشهر نیز بحث بر این بود که کار آماده اجراست و مجری هم شهرداری تهران خواهد بود اما با توجه به اینکه تأمین بودجه کار دولت است، باید این بودجه اختصاص یابد تا کار آغاز شود و حتی اجازه جابه‌جایی دستگاه حفاری نیز داده نشده و 600 متر نیز به سمت اسلامشهر حفاری شده است.

*روحانی به خاطر مسائل سیاسی به خواسته مردم اعتنا نمی‌کند

وی خاطرنشان کرد: بر اساس صحبت‌های انجام شده در وزارت کشور و استانداری تهران 40 میلیارد تومان بودجه برای آغاز کار متروی اسلامشهر تخصیص پیدا کرد و قرار بود دکترروحانی در سفرش به اسلامشهر این موضوع را اعلام کند اما متأسفانه بحث سیاسی شد، چراکه قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه عبدل‌آباد گفته بود، ما جلسه‌ای با شورای شهر و شهرداری اسلامشهر داشته‌ایم و برای شروع مترو آماده‌ایم، آقایان قضیه را سیاسی کردند و در نتیجه رئیس جمهور در اسلامشهر به جای اینکه موضوع مترو را اعلام کند، قطار چهارخطه را مطرح کرد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر اسلامشهر نیز خاطرنشان کرد: قطار چهارخطه از زمان دولت اول احمدی‌نژاد مطرح بوده و ما در این خصوص زیر بار نرفتیم و به همین خاطر هم در سال 89 بحث مترو مصوب شد، مترو آماده اجراست و فاصله فاز اول آن تا میدان نماز 8 کیلومتر بیشتر نیست که با همین اعتباری که رئیس جمهور اعلام کرد قرار است برای چهارخطه کردن اختصاص یابد، می‌شود کار حفاری تا میدان نماز انجام داد.

*احترام به نظر دولت به شرط عمل به خواسته مردم

عضو شورای اسلامی شهر اسلامشهر و رئیس شورای استان تهران اظهار داشت: در رابطه با اتصال اسلامشهر به مترو خط 3 تهران، در جلسات شورا، مصوبه‌ای داشتیم و این اجازه را به شهرداری اسلامشهر دادیم تا زمینی به مساحت پنج هکتار در پایان شهرستان تملک کنند و ایستگاه و پایانه متروی اسلامشهر در آن نقطه ایجاد شود.

ناصر عبدی‌آذر افزود: متأسفانه بحث امتداد متروی خط 3 تهران به اسلامشهر، در مصوبات سفر دولت به این شهرستان عنوان دیگری نامیده شد و از آن به عنوان قطار شهری اسم می‌برند، ما بارها اعلام کرده‌ایم، این مطالبه مردم نیست، هر چند که به مصوبات دولت احترام می‌گذاریم و حتماً ضرورت دارد که پروژه قطار شهری را نیز اجرایی کنند اما این پروژه نباید باعث کنسل شدن موضوع متروی خط 3 اسلامشهر شود.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته در جلسه‌ای با درویش مدیرعامل متروی تهران تشکیل شد، وی این طرح تقریباً نیمه فعال را دوباره به حرکت درآوردند و امیدواریم که تا پایان سال عملیات اجرایی خط سه نیز شروع شود، این پروژه در پروژه‌های ملی کشور ردیف بودجه دارد و حدود 11 میلیارد تومان پول در این خصوص به حساب شهرداری تهران واریز شده است و دوستان متعصبی در سایر نقاط مدیریتی کشور وجود دارند که در حال پیگیری بحث متروی شهرستان هستند.

عضو پارلمان شهری اسلامشهر تأکید کرد: ما در مجموع برای نظر دولت احترام قائل هستیم و نمی‌گوییم قطار شهری نمی‌خواهیم، شرط ما این است که مقامات و مسؤولان دولتی، این پروژه موضوع متروی اسلامشهر که خواسته همه مردم شهرستان است را زیر سؤال نبرند و حداقل برای شروع آن در دولت یازدهم مقدمات کار را فراهم کنند، نه اینکه مانع از تحقق خواسته مردم شوند.

لازم به ذکر است که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، مقرر شد که مترو اسلامشهر به طول 13 کیلومتر و با ایجاد 6 ایستگاه از تقاطع بزرگراه آزادگان با محور آیت‌الله سعیدی آغاز و تا میدان قائم طی چهار سال احداث شود که در سال 91 مبادله موافقت‌نامه آن انجام شد اما تخصیص اعتبارات لازم این طرح، در بودجه سال 92 تحقق نیافت.

بر اساس پیش‌بینی انجام شده در آن سال قرار بود، بالغ بر 4 هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت اختصاص داده شود که تا‌کنون مبلغی کمتر از 150 میلیارد ریال تخصیص یافته که صرف انجام مطالعات فاز اول و دوم شده است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر