کد خبر: 811314
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
سناتور جمهوریخواه از اوباما خواست اسناد رسمی درباره 1.7 میلیارد دلار پرداخت شده به ایران ارائه دهد. وی گفته است: اوباما کنگره و مردم آمریکا را درباره پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران فریب داده است.
فارس: «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا با اعلام اینکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، کنگره و مردم آمریکا را درباره پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران «فریب داده است» گفته که دست‌کم مبلغی از این پول به عنوان «باج» برای آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت شده و خواستار ارائه اسناد رسمی در خصوص این انتقال پول به ایران شد.

بنا بر گزارش شبکه «فاکس نیوز»، روبیو در نامه‌ای به اوباما نوشت: هر روز القائات جدیدی درباراه تلاش‌های دولت آمریکا برای فریب کنگره و مردم این کشور در خصوص پرداخت میلیاردها دلار به ایران به عنوان کشور حامی تروریسم مطرح می‌شود. مردم آمریکا داستان ارائه شده درباره این پرداخت‌ها را باور نمی‌کنند.»

این سناتور آمریکایی در این نامه 9 درخواست را مطرح کرده است، از جمله درخواستی برای ارائه یک نسخه از اسناد مربوط به مبلغ پرداخت شده به ایران. وی همچنین خواسته است دلیل اینکه دولت آمریکا برای انجام این پرداخت، چک صادر نکرده است نیز روشن شود.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرد توافق میان ایران و آمریکا برای تسویه قرارداد ملغی شده تسلیحاتی مربوط به دهه‌ها پیش شامله پرداخت مبلغ 400 میلیون دلار و همچنین 1.3 میلیارد دلار دیگر به تهران است.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گذشته به اطلاع کنگره این کشور رسانده که بعد از ارسال 400 میلیون دلار پول نقد به ایران در ماه ژانویه، 1.3 میلیارد دلار پول نقد الباقی را ظرف 19 روز بعد به ایران منتقل کرده است.   

پرداخت این پول، تقریباً از لحاظ زمانی با آزادی چندین شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران مقارن بوده، موضوعی که به ایجاد جنجالهای فراوان در محافل سیاسی آمریکا منجر شده و انتقادات سخت نمایندگان کنگره را همراه داشته است.

دولت اوباما در ابتدا مدعی شده بود که پرداخت 400 میلیون دلار به ایران هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی نداشته است. بعد از افزایش فشارها وزارت خارجه آمریکا سرانجام گفت که دولت، از پرداخت این پول به عنوان اهرم فشار جهت تضمین آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کرده است.

دولت اوباما در نشست محرمانه روز سه شنبه به قانونگذارن آمریکایی گفت که بعد از پرداخت 400 میلیون دلار اولیه، مبلغ 1.3 میلیارد دلار دیگر در دو قسط در تاریخ های 22 ژانویه و 5 فوریه به ایران انتقال داده شدند.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز 27 دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد واشنگتن توافق کرده بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را برای حل و فصل شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، تسویه کند.  

 «کری» در آن زمان گفت که کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، 1.3 میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

 ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل 400 میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.

«دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال 1981 بر اساس «بیانیه‌های الجزایر» جهت  رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در شهر «لاهه» هلند تشکیل شد.  

در ادامه جنجال‌های جمهوریخواهان بر سر برجام و آنچه آنها «پرداخت باج» توسط دولت باراک اوباما به ایران می‌خوانند، یک عضو ارشد کنگره نیز چندی پیش اصرار کرده بود تا وزیر خارجه آمریکا برای توضیحات در این باره به کنگره بیاید.

علاوه براین، چهار نماینده دولت آمریکا روز پنجشنبه 18 شهریورماه در نشستی در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان این کشور برای توضیح درباره ساز و کارهای پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران حاضر شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار