کد خبر: 810455
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
چند و چون راهيان نور غرب و شمالغرب در گفت‌و‌گوي «جوان» با يكي از فعالان اين عرصه
ايامي كه در آن قرار داريم، راهيان نور غرب و شمالغرب در جريان است و اتفاقاً همين چند روز پيش به دعوت ستاد مركزي راهيان نور سفر كوتاهي به مناطق عملياتي شمالغرب داشتيم.
عليرضا محمدي
ايامي كه در آن قرار داريم، راهيان نور غرب و شمالغرب در جريان است و اتفاقاً همين چند روز پيش به دعوت ستاد مركزي راهيان نور سفر كوتاهي به مناطق عملياتي شمالغرب داشتيم. در اثناي سفر پرسشي به ذهنم رسيد كه اصلاً چه تفاوتي ميان راهيان نور غرب و شمالغرب و همين طور جنوب وجود دارد و چرا نظمي كه در برگزاري راهيان نور جنوب داريم، (نيمه دوم اسفند و نيمه اول فروردين ماه) در راهيان نور ساير مناطق وجود ندارد. اين سؤال را از ميزبانمان احسان صفايي كه مسئول دفتر ارتباطات رسانه‌اي ستاد مركزي راهيان نور است، پرسيدم و گفت و گوي زير شكل گرفت.
خيلي از مردم وقتي كه اسفند ماه مي‌شود، ياد راهيان نور مي‌افتند، اما گويا آن ايام سفرها عمدتاً به منطقه جنوب صورت مي‌گيرند.
قدمت برگزاري راهيان نور جنوب باعث شده كه خوب در بين مردم جا بيفتد و وقتي كه به اسفند ماه مي‌رسيم، ناخودآگاه كل كشور در حال و هواي سفرهاي راهيان نور قرار مي‌گيرد. جنوب هواي گرمي دارد و بنابراين از اسفند ماه بحث راهيان نور اين مناطق مطرح مي‌شود و تا ايام عيد ادامه مي‌يابد. البته اين اوج و پيك كاري سفر به اين منطقه است وگرنه راهيان نور در تمام سال جريان دارد.
البته براي راهيان نور غرب و شمالغرب هم زمان مشخصي وجود دارد. به نظرم از اواسط بهار شروع مي‌شود و تا اواخر تابستان طول مي‌كشد، اما چرا زمانش اين قدر زياد است و نظم راهيان نور جنوب را ندارد؟
راهيان نور شمالغرب به دليل شرايط جغرافيايي و كوهستاني كردستان و آذربايجان غربي، سال‌هاي پيش از ارديبهشت ماه شروع مي‌شد و امسال از اول تابستان شروع شده است. راهيان نور غرب هم معمولاً در اواخر تابستان و اوايل پاييز برگزار مي‌شود. امسال به دليل قرار داشتن ماه رمضان در آخرين ماه بهار و ماه اول تابستان، راهيان نور غرب و شمالغرب با هم برگزار مي‌شوند. توجه داشته باشيم كه سفر به يادمان‌هاي اين مناطق تازه شكل گرفته و رفته رفته پربارتر خواهند شد. از طرفي عرض كردم كه شرايط جغرافيايي و مسائلي از اين دست باعث مي‌شود زمان برگزاري كاروان‌هاي غرب و شمالغرب كمي تغيير كنند و طولاني‌تر باشند.
راهيان نور غرب و شمالغرب از چه زماني به شكل رسمي برگزار شدند؟ به نظرتان كي مي‌توان شاهد استقبال گسترده مردم در سفر به اين مناطق بود؟
به شكل رسمي راهيان نور غرب از سال 90 يا 91 شروع شد. پيش از آن به نظرم از سال 87 كاروان‌هاي خودجوش مردمي در اين مناطق حضور مي‌يافتند. راهيان نور شمالغرب هم از سال 93 رسميت يافته است. با گسترش خوبي كه يادمان‌هاي اين مناطق در سال‌هاي اخير به خود ديده‌اند، به نظر مي‌رسد به زودي شاهد اقبال كم نظير مردم به راهيان نور غرب و شمالغرب باشيم. هرچند كه هم اكنون نيز صدها هزار نفر از مردم كشورمان از يادمان‌هاي اين مناطق بازديد مي‌كنند.
به نظر مي‌رسد تفكيك راهيان نور غرب و شمالغرب نظم بهتري به سفر كاروان‌ها خواهد داد، شما فقط به وسعت منطقه نگاه كنيد، مگر مي‌شود يك كاروان به همه اين مناطق دسترسي داشته باشد؟
امسال به دليل قرار داشتن در فصل امتحان دانش‌آموزان و دانشجويان و همين طور ماه رمضان كه بخشي از خردادماه و تير را در برگرفت، مسئولان ستاد مركزي راهيان نور، زمان بازديد از مناطق غرب و شمالغرب را يكي اعلام كردند. در آغاز رسميت يافتن سفر به اين مناطق كاروان‌هاي راهيان نور غرب و شمالغرب تفكيك بودند و به نظرم امكان تفكيك مجدد در آينده وجود دارد. حرف شما هم درست است، از يادمان تمرچين در پيرانشهر آذربايجان غربي تا يادمان كربلاي يك در مهران، چيزي در حدود 750 كيلومتر است و قاعدتاً يك كاروان نمي‌تواند در مقطع زماني مشخصي همه اين مناطق را بازديد كند.
اگر مي‌شود براي آگاهي بيشتر خوانندگانمان يك تعريف از راهيان نور غرب و شمالغرب و جنوب داشته باشيد، البته راهيان نور دريايي هم هست، كدام مناطق مربوط به كدام بخش مي‌شود؟
استان كردستان و آذربايجان غربي منطقه شمالغرب محسوب مي‌شود. منطقه غرب نيز شامل كرمانشاه و ايلام مي‌شود. جنوب هم كه از شرهاني يا منطقه عملياتي محرم در استان ايلام شروع مي‌شود و تا يادمان اروند رود (والفجر8) ادامه مي‌يابد. راهيان نور دريايي يا خليج فارس و سواحل مكران هم كه مدت كمي از برگزاري‌اش مي‌گذرد. زائران اين كاروان‌ها در بندر هرمز به زيارت يادمان شهداي ايرباس مي‌روند و چون دامنه حماسه‌آفريني ملت ايران تنها محدود به دفاع مقدس نيست، جزيره هرمز و بازديد از قلعه پرتغالي‌ها نيز در برنامه‌هايشان هستند. يا اينكه در بوشهر به بازديد از نيروگاه اتمي اين شهر مي‌روند كه نماد خودباوري و توانايي ملت ايران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار