کد خبر: 810382
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
روحاني:
رییس‌ جمهوری با گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه حجاج مظلوم بیت‌الله الحرام، گفت: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز از خون این شهیدان مظلوم نخواهند گذشت و به پیگیری های حقوقی و سیاسی خود برای احقاق حقوق آنان ادامه خواهد داد.

به گزارش جوان آ‌نلاين به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت، اظهارداشت: دولت سعودی که با مانع تراشی ، از اعزام حجاج ایرانی جلوگیری کرده است، امسال علاوه بر همه جرائم گذشته ، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد.

روحانی، ماه ذی‌الحجه را یادآور شهادت مظلومانه حجاج بیت الله الحرام در مناسک حج سال گذشته توصیف کرد و اظهارداشت: سال گذشته تعداد زیادی مردم مسلمان در روز عید قربان و در سرزمین منا بخاطر بی‌تدبیری و بی کفایتی افرادی که مسئولیت حج  را در سرزمین عربستان بر عهده دارند، مظلومانه جان باختند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه جان باختن مردان و زنان مسلمان در سرزمین منا حادثه ای غمناک و دردناک برای همه انسانها بود، گفت: مردم مسلمان و حاجیانی که برای انجام فریضه حج به سرزمین عربستان سفر کرده بودند، مظلومانه زیر دست و پا افتادند و مأمورین هم به جای امدادرسانی،  نظاره‌گر بوده و اقدامات جدی برای نجات مظلومین انجام نگرفت.

وی با تأکید بر اینکه اساس برگزاری مناسک حج برای عظمت دنیای اسلام است، گفت: مراسم حج غیر از عبادت خدای بزرگ، ایامی است که باید منافع جهان اسلام، وحدت مسلمانان و تصمیماتی که آنجا اتخاذ می‌شود، در مقابل دیدگان جهانیان قرار بگیرد اما متأسفانه در بسیاری از سال‌های ایام حج بویژه سال گذشته نه تنها شاهد ایفای منافع جهان اسلام و اهداف بلندی که قرآن مجید برای مناسک حج مشخص می‌کند نبودیم، بلکه با کمال تاسف ، عزت، کرامت و حتی جان مسلمانان زیر دست و پا قرار گرفتند.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: کسانی که در دنیا به واسطه الحرمین الشریفین القاب زیبایی برای خود کسب کردند، باید بدانند که وظیفه اولیه آنها احترام واقعی به حرم های شریف و زائرین حرمین است و یکی از وظایف اولیه آنها ایجاد امنیت و آسایش برای حجاج می‌باشد.

روحانی اضافه کرد: سال گذشته در مراسم حج تعداد زیادی از حجاج و مسلمانان از جمله حجاج ایرانی مظلومانه به شهادت رسیدند و دولت عربستان باید در قبال این حادثه پاسخگو باشد، اما متأسفانه این دولت حتی از عذرخواهی زبانی نیز از مسلمانان و کشورهای اسلامی سر باز زده است در حالی که عذرخواهی و قول به جبران آن مشکل و نیز جلب همفکری با سایر کشورهای اسلامی برای تأمین امنیت آینده مراسم حج می‌توانست تا حدودی بر بی‌کفایتی‌های انجام شده سرپوش بگذارد، اما نه عذرخواهی انجام شد و نه خسارتی جبران گردید و نه برای سال‌های آینده برای مسلمانان استمداد و همفکری اتخاذ شد و شاهد برنامه‌ریزی جدیدی هم برای بهبود وضعیت آینده نیستیم.

رییس‌ جمهوری با اظهار تأسف از اینکه پیکر شهدای مراسم حج پارسال در بسیاری از کشورها تحویل داده نشد و تنها جمهوری اسلامی ایران با تلاش و اقدامات سیاسی پیکر حجاج شهید خود را به کشور بازگرداند، گفت: در این راستا تلاش و پیگیری مسئولین حج، وزارتخانه‌های خارجه، بهداشت و ارشاد اسلامی و نیز رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری در مجموع زمینه‌ای را فراهم کرد که پیکر حجاج کشورمان شناسایی و به کشورمان بازگردانده شده و این شهدای عزیز مورد تجلیل به حق مردم قرار گیرند.

وی گفت: امروز در شرایطی هستیم که شاید پیگیری اقدامات حقوقی در این راستا در داخل عربستان دشوار باشد، چرا که سفارتخانه کشورمان در آنجا بسته شده، اما دولت، مسئولین و نظام هرگز از خون عزیزان خود نخواهد گذشت و به اقدامات حقوقی و سیاسی  به منظور احقاق حقوق مردم ادامه خواهد داد.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان کرد: دولت عربستان در قبال بی‌کفایتی خود تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت و به دنبال بهانه‌ای بود که خود را از آن رها کند و متأسفانه تعدادی نادان  و احساساتی این بهانه را در اختیار دولت عربستان قرار دادند تا با فرار رو به جلو و نمایش قطع رابطه سیاسی، خودش را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.

روحانی تأکید کرد: البته اگر مشکل موجود با دولت عربستان صرفا مسأله حج و منا بود، شاید می‌شد راه‌حلی برای برطرف کردن آن پیدا کرده و آن را در مسیر درست قرار داد، اما متأسفانه این دولت با جنایت‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد و با حمایت خود از تروریسم، بواقع خون مسلمانان را در عراق، سوریه و یمن، می‌ریزد و روزانه زنان و کودکان یمنی را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می‌دهد.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه مشکل موجود با عربستان فراتر از مسایلی مانند حج است، تصریح کرد: کشورهای منطقه و دنیای اسلام برای حل مشکلات موجود و تنبیه دولت عربستان باید اقدامات هماهنگی انجام دهند تا از یکسو حج شرافتمندانه و ابراهیمی به معنای واقعی کلمه در مکه و مدینه و حرمین الشریفین انجام شود و از سوی دیگر کشورهای منطقه از حمایت‌های این رژیم از تروریسم نجات یابند و مردم یمن نیز بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.

وی تأکید کرد: دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مسیر حمایت از مسلمانان و مظلومین در سراسر جهان و امنیت منطقه همانطوری که همواره فعال بوده، به راه خود ادامه خواهد داد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد امنیت همه کشورهای منطقه، خاورمیانه و بویژه عراق، سوریه و یمن و نیز شاهد مراسم حج باشکوهی در شأن دنیای اسلام و در چارچوب آیات و آموزه‌های قرآن مجید و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) باشیم.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور، اظهار داشت: ایثار و فداکاری‌های انجام شده در روز 17 شهریور، نقطه آغازینی در شتاب‌بخشیدن به حرکت مردم به منظور پیروزی انقلاب اسلامی بود.

روحانی با بیان اینکه نهضت اسلامی از سال 41 تا 57 دارای نقاط عطف فراوانی بوده است، گفت: یکی از روزهای تاریخی که در آن مردم ایثار، فداکاری و مقاومت بی‌نظیری نشان دادند در روز 17 شهریور بود و حوادث آنروز شرایط خاصی را به انقلاب بخشید و موج جدیدی را برای ایستادگی مردم در برابر رژیم سفاک سابق بوجود آورد و در نهایت شرایط را برای پیروزی انقلاب اسلامی مهیا کرد.

رییس‌ جمهوری افزود: یاد و خاطره شهدای میدان ژاله (هفدهم شهریور) و همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشته و امیدواریم همه بتوانیم پاسدار خون شهیدان‌مان باشیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
2
2
به جای همایش کذایی ایران کانکت که سفیر جدید انگلیس خبیث با ان سابقه جاسوسی و با عنایت دولت کلید شما قرار است چرندیات تحویل ملت دهد یک همایش بین المللی در سالگرد فاجعه منا برپا میکردید
هاج واج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
2
1
رسانه ها نوشتند:در چند ساعتی که از حادثه می گذشت کمتر کارشناس و منبع خبری ای بود که تخطی عربستان از اقدامات حفاظتی و ایمنی را عامل اصلی این فاجعه نداند. اما در ساعت ۱۶:۰۹ روز پنج شنبه محمد هاشمی برادر رئیس تشخیص مصلحت نظام در حالی که تنها ساعاتی از این فاجعه می گذشت، در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس از عدم قطعیت دخالت حکومت عربستان در این فاجعه و برائت ضمنی دولت سعودی را در این حادثه سخن گفت.(۱)
با توجه به زمان کم گذشته شده از حادثه و عدم اعلام دلائل صحیح و کارشناسانه از این فاجعه از زبان مقامات سعودی، قطعا نظر محمد هاشمی از بار فنی لازم برخوردار نبوده و صرفا برای کم کردن جو روانی جامعه بر ضد عربستان و روابط قدیمی آیت الله هاشمی رفسنجانی با خاندان سعودی بوده است. محمد هاشمی در ابتدای مصاحبه خود می گوید :" ما نمی‌توانیم بگوییم مقصر کیست و باید مقصر را شناسایی کرد چرا که صرف وقوع این حادثه در یک کشور دلیل نمی‌شود که ما مسئولان آن کشور را مسئول وقوع این حادثه بدانیم."
هاشمی در ادامه با نسخه برداری از تیتر یک روزنامه اصلاح طلب می آورد:" قضاوت در این مسائل مشکل است، در تهران ۸ میلی‌متر باران آمد و چندین کشته داشتیم اما این دلیل نمی‌شود که قضاوت کنیم چه کسی مسئول است."(۲)
رئیس دفتر ریاست تشخیص مصلحت نظام در ادامه خاطر نشان نمود:" امنیت در حوادث نیست چرا که ممکن است در اثر طوفان، جرثقیل سقوط کند و می‌دانیم که طوفان یک حادثه طبیعی است و روزانه در مکان‌های مختلف طوفان و سیل جان عده‌ای را می‌گیرد و آن دولت مقصرش نیست، فرض کنیم با دولت عربستان، آمریکا و اسرائیل مشکل داریم اما نمی‌توان بر این اساس آنها را مقصر اعلام کنیم."
محمد هاشمی اما کارنامه عربستان در میزبانی حج را خوب توصیف کرد و اضافه نمود:" بالاخره همین دولت بی‌کفایت عربستان هر سال دو تا پنج میلیون عمره‌گزار و حج‌گزار را میزبانی می‌کند و حوادث کمی اتفاق می‌افتد و در طول ۵۰ سال اخیر حدود ۲۰۰ میلیون زائر به عربستان رفته‌اند از این رو نباید در اثر یک حادثه قضاوت کرد."
صحبت های محمد هاشمی در مورد فاجعه مکه چنان دور از ذهن تدبیر سیاسی و فهم بین المللی بود که به راحتی می توان حدس زد که ریشه در رابطه نزدیک این خاندان با آل سعود از ابتدای دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی با سران حکومت مرکزی عربستان داشت.
پاسخ ها
گیجخان
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
رابطه خانواده آیت الله هاشمی و خاندان آل سعود
این رابطه که با كشتار حجاج ايراني تيره شده بود پس از روي كار آمدن هاشمي رفسنجانی در مسند رياست جمهوري، رو به بهبودي گذاشت. هاشمی رفسنجاني در مورد نحوه دیپلماسی خود با سران سعودی در خاطرات خود می آورد: «ارتباط دوستانه‌ای از زمان دولت ما شروع شد. نقطه آغاز مهم آن- غیر از خواسته‌ها که انجام می‌دادیم- برخوردی بود که در سنگال با ملک عبدالله فعلی و امیر عبدالله آن موقع داشتم. خلاف انتظارش بود که رئیس جمهوری ایران با وضع آن روزگار، آن گونه با ولیعهد عربستان رفتار کند.» رابطه این دو خاندان از حالت سیاسی خارج شده و در فضای خانوادگی رشد پیدا کرد تا آنجا که در تيرماه ۱۳۸۹ خبرگزاري ها از ديدار مشترك همسر و دختر هاشمي رفسنجاني با پادشاه عربستان سعودي و پذيرايي ويژه سعودي ها از اين دو نفر خبر دادند.
در اين سفر ملک عبدالله با احترام و تکریم با خانواده هاشمی برخورد کرده و از اینکه به شکل معمولی و بدون ‌خبر به دولت عربستان به حج عمره آمده‌اند، ابراز تعجب می‌کند. البته فاطمه هاشمی با تعداد دیگری از اعضای خاندان سلطنتی هم دیدار کرده است و ملاقات برخی از اعضای خانواده آقای هاشمی با ملک عبدالله پیش از این نیز سابقه داشته است. سارا لاهوتی، دختر فاطمه هاشمی وی را در این سفر همراهی می‌کرده و پس از بازگشت از سفر عربستان به امارات رفته و با مهدی هاشمی رفسنجانی دیدار کرده است. البته ارتباط هاشمي با سعودي ها در اينجا تمام نمي شود.حساسيت واكنش رسانه هاي سعودي به موضوع مهدي هاشمي از جمله شبکه تلویزیونی العربیه، روزنامه الشرق الوسط، پایگاه خبری ایلاف تنها پاره اي از حساسيت سعودي ها بر خانواده هاشمي است.
باز خواني كتاب "با هاشمي رفسنجاني تاخانه خدا" به قلم "مسيح مهاجري" كمك شايان توجهي به تشريح و بررسي ابعاد مختلف ارتباطي آقاي هاشمي با خاندان سعودي ميكند.
اشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
2
1
نقش دولت های مختلف در نزدیکی و دوری این دو خاندان
جدای از زمان دولت سازندگی که در آن شخص هاشمی رفسنجانی با سفری به عربستان سعی کرد خاطره کشتار حجاج ایرانی را در خاطر مردم کشورمان کمرنگ کندو به نوعی آغاز کننده فصل جدیدی در روابط دو کشور باشد، رابطه خانواده هاشمی رفسنجانی با خاندان سعودی در زمان دولت اصلاحات نیز کما فی السابق خوب و مستمر بود. در زمان دولت عدالت همراه با سیاست های دولت نهم، رابطه ایران و عربستان رو به تیرگی گذارد. البته نزدیکی و رابطه خانواده هاشمی و خاندان سعودی که در فضای فرا دولتی بود، لطمه چندانی ندید.
اگر چه با آمدن دولت شیخ حسن روحانی که نزدیکی قابل درکی به هاشمی رفسنجانی داشت، سعی شد رابطه با عربستان نسبت به گذشته بهتر شود و حتی رئیس جمهوری چندی قبل در مراسم تقدیم استوارنامه از سوی عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید سعودی ها می گوید "دولت جمهوری اسلامی ایران در دوره پیش‌رو خواهان گسترش روابط با کشور برادر و دوست خود عربستان سعودی در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همکاری و تبادل‌نظر در تمام مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است."
خوشحال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
2
1
نمونه های اخیر "آمد و شد های سیاسی" بین خانواده هاشمی و خاندان سعودی
"چرا باید همسایگان ما برای همراهی با دشمنان ایران، بپذیرند که درآمدهای نفتی خویش را ارزان بفروشند؟!" این یکی از آخرین اظهارات هاشمی رفسنجانی در انتقاد به سیاست خارجی چند سال اخیر کشور در مورد عربستان است. او معتقد می باشد : "سیاست خارجی اصول دارد و عرصه شعار نیست و نباید به جای استفاده از فرصت‌ها، به سوی تخریب فرصت‌ها برویم."
از دیگر فعل و انفعالات سیاسی آیت الله هاشمی در مواجهه با عربستان رامی توان به نامه هاشمی به ملک عبدالله دانست. اگر چه "دیپلماسی نامه" ای هاشمی در در مورد شیخ نمر به پادشاه عربستان بی جواب ماند ولی این بار برادر رئیس تشخیص مصلحت نظام سعی در برائت دادن حکومت سعودی در فاجعه مکه نمود و قبل از اینکه دستگاه های مربوطه عربستانی علت این فاجعه را اعلام نمایند، حکومت مرکزی عربستان و این کشور را از سومدیریت خود رهایی داد.
تقسیم کار در میان خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی در مواجهه با عربستان سعودی با مصاحبه اخیر محمد هاشمی کاملا مشهود شد و حتی تا دختر این خانواده نیز کشیده شده است. ولی در حال حاضر عربستان دوست ایران نیست، این مساله بارها و بارها طی روابط چندین و چند ساله با این کشور همسایه به وضوح دیده شده است.
مروری بر تاریخ روابط ایران و عربستان نشان می دهد -انقلاب اسلامی ایران که فرآيندي ستيزه جويانه با زیاده خواهی های غرب بود و جريان هاي حاكم بر نظام بين الملل را در دو قطب غرب و شرق نفي مي كرد- نمي‌توانست مورد توجه آل سعود که تشابه زیادی با پهلوی ها داشت قرار گیرد. جنگ سرد بین جمهوری اسلامی ایران و حکومت سعودی که از بعد شرایط کشور سوریه رو به فزونی گذاشته است با پادرمیانی و اقدامات خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز راه به جایی نخواهد برد و این ریشه در اعتقادات دو حکومت دارد.
اگر چه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از گذشت ۲۴ ساعت از این حادثه با پیام نرمی در مورد فاجعه منی، سعی نمود حکومت عربستان را پاسخ گوی این فاجعه بدانند، ولی این پیام آیت الله زیر سایه مصاحبه "محمد هاشمی"قرار می گیرد.(۴)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
2
1
روحاني ومقاومت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
2
1
روحاني و ايستادگي در برابر وهابي ها!!!!!!!!!!!غير ممكنه چون أوستاي ايشون محبت به خاندان خبيثه ملعونه داره!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
2
1
مديريت أشرافي ابدا اهل مقاومت در برابر زورگويان وديكتاتورها نيست!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
2
1
مديريت أشرافي ابدا اهل مقاومت در برابر زورگويان وديكتاتورها نيست!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
2
1
هاشمي رابطه خانوادگي با خاندان آل سعود دارد!!!!!!!!!فكر مي كنيد اگر روحاني اعتقادي هم به پيگيري فاجعه منى داشته باشد جرأت خواهد داشت رابطه ديرينه دو خاندان اشرافي !!!!!!!!!!!را برهم زند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!تجربه موارد گذشته نشان داده خييييييييييييييييييير!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
1
2
احسنت بر دولت تدبیر
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
1
1
گند را کسانی زدند که مانند وحشی ها از دیوار سفارت بالا رفتند وایرانیها را در دنیا وحشی نشان دادند وآل سعود ملعون را از بحران فاجعه منا نجات دادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
احسنت ودرود بر بصيرتت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار