کد خبر: 809893
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
يك آسيب‌شناس اجتماعي در گفت‌وگو با‌ «جوان‌آنلاين»
مجيد ابهري گفت: نفوذ فرهنگ غربي و تاثير فضاي مجازي و آثار شوم ماهواره‌ها و سريال‌هاي ماهواره‌اي باعث شده بخشي از افراد از سبك زندگي اسلامي- ايراني به سوي سبك به اصطلاح غربي يا مدرن انحراف پيدا كنند و به اين ترتيب در زندگي زناشويي ناپايداري ايجاد شود.
نفوذ فرهنگ غربي زندگي زناشويي را ناپايدار مي‌كندجوان‌آنلاين: یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی خانواده بر آن تاكيد داشته‌اند موضوع ازدواج است كه اهميت بسياري دارد. در همين راستا با مجيد ابهري، رفتارشناس و آسيب‌شناس اجتماعي به گفت‌وگو نشستيم.
 
مجيد ابهري، رفتار‌شناس و آسيب‌شناس اجتماعي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به دلايل طلاق در جامعه گفت: سبك زندگي تاثير تعيين كننده‌اي در بسياري از فرايندهاي فردي و اجتماعي از جمله ازدواج دارد. نفوذ فرهنگ غربي و تاثير فضاي مجازي و آثار شوم ماهواره‌ها و سريال‌هاي ماهواره‌اي باعث شده بخشي از افراد از سبك زندگي اسلامي- ايراني به سوي سبك به اصطلاح غربي يا مدرن انحراف پيدا كنند و به اين ترتيب در زندگي زناشويي ناپايداري ايجاد شود.  
 
ابهري ادامه داد: همسر گزيني مناسب، ساده زيستي،‌ صداقت، تفاهم و پاكدامني معيارهاي اساسي در سبك زندگي اصيل اسلامي- ايراني براي آغاز و دوام زندگي زناشويي است اما متاسفانه امروزه شاهد هستيم بسياري از طلاق‌ها در سه سال اول زندگي روي مي‌دهد.
 
وي افزود: ظهور بيوه‌هاي جوان و رسيدن سن بيوگي به 17 سال، خانواده‌ها و جامعه را با چالش جدي روبرو ساخته است. از 1368 كه رهبري معظم انقلاب خطر جنگ نرم و تهاجم فرهنگي را گوشزد فرمودند، اگر نخبگان اجتماع، نهادها و سازمان‌هاي متولي با هشدارهاي ايشان به طور جدي برخورد مي‌كردند و آنها را نقشه راه خود قرار مي‌دادند امروز شاهد بي‌دوامي خانواده‌ها و روابط فرازناشويي نبوديم.
 
اين آسيب‌شناس اجتماعي تاكيد كرد: بعد از سال 68، رهبري با تعابيري نظير شبيخون فرهنگي تهاجم فرهنگي، رخنه فرهنگي، تهديد نرم و جنگ نرم روند هشدار گونه رهنمودهاي خود را تداوم دادند و امروز در سياست‌هاي ابلاغي ايشان خانواده جايگاه ارزشمندي دارد كه بايد مورد توجه سياست‌گذاران و كارگزاران قرار گيرد.
 
به گفته ابهري فرار جوانان از ازدواج، بيكاري، تورم و مشكلات مسكن يك دليل اصلي رواني و رفتاري دارد كه آن هم مسئوليت‌گريزي و مسئوليت ناپذيري بخشي اعظمي از آنها است و به همين دليل شاهد ظهور ازدواج سفيد و روابط فرا زناشويي هستيم.
 
وي در خصوص وقوع ازدواج‌هایی با تفاوت سنی بسيار زياد بين زن و مرد گفت: ازدواج مردان در سنين بالا با دختران جوان همه و همه نشان‌دهنده كم‌رنگ شدن ارزش‌هاي اخلاقي و تضعيف اركان خانواده در جامعه است و براي مقابله با وضعيت حاضر خانواده‌ها، نهادهاي فرهنگي و رسانه‌ها بايد رهنمودها و سياست‌گذاري‌هاي رهبري را سرلوحه كار و برنامه‌ريزي خود قرار داده و با تشكيل اتاق فكر براي حل اين مشكلات اقدام كنند.
 
ابهري همچنين در خصوص نقش دولت در رابطه با ازدواج جوانان اظهار داشت: دولت با ايجاد امكانات ازدواج مثل اشتغال‌زايي و عرضه مسكن رايگان و ارزان مي‌تواند بهانه‌هاي مادي را از دست جوانان بگيرد.      

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
0
سلام علیکم
فرهنگ غرب ،یک فرهنگ مادی ،خطرناک وگمراه کننده است .مسئولین باید در برابر تهاجم فرهنگی غرب ،بسیارهوشیارباشند و جهادگونه عمل کنند. همچنین مردم هم بایداز رسوخ فرهنگ بیگانه به داخل خانواده هایشان جلوگیری کنند.دو مورد از راههای نفوذ این فرهنگ عبارتند از ماهواره ها و شبکه های مجازی که باید با قطع ارتباط خودمان وخانواده هایمان با اینها راه نفوذ فرهنگ تاریک غرب را به خانواده ها ببندیم .
ان شآء الله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار