کد خبر: 809393
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
در همه‌ سال‌هاي پس از پايان جنگ ايران و عراق تا همين روزهايي كه كشور به كشور در خاورميانه در آتش خشونت و ناامني مي‌سوزد، ايران در موقعيتي نبوده و نيست كه بتواند بودجه‌ دفاعي خود را به كمتر از آنچه هست، برساند.
کبري آسوپار
در همه‌ سال‌هاي پس از پايان جنگ ايران و عراق تا همين روزهايي كه كشور به كشور در خاورميانه در آتش خشونت و ناامني مي‌سوزد، ايران در موقعيتي نبوده و نيست كه بتواند بودجه‌ دفاعي خود را به كمتر از آنچه هست، برساند. تذكر اين نكته به كسي همچون آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه خود سال‌ها جزو حلقه‌ اول اداره و تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور بوده، زيره به كرمان بردن است. او در شرايطي از تمثيل پايان جنگ جهاني و محروميت آلمان و ژاپن براي داشتن نيروي نظامي به عنوان دليل پيشرفت علمي استفاده مي‌كند كه حداقل هشت سال بعد از پايان جنگ، مسئوليت بستن بودجه‌ كل كشور را برعهده داشته است.

اگر هم منظورش از تمثيل پايان جنگ، اين توافقنامه‌ نيم‌بند كذايي برجام است كه ساده‌لوحي خاصي مي‌خواهد كه پس از آن همه توصيف فتح‌الفتوحي از برجام، شرايط امروز ايران را در موقعيت شكست‌خوردگان جنگ جهاني دوم بدانيم كه بايد تسليم غرب شده و خود را از نيروي نظامي محروم سازد. سراغ اين فكر وحشتناك هم نمي‌رويم كه وقتي بحث محدود كردن نظامي ايران توسط غرب در ميان است، اين عبارات چه پالس‌هايي به غرب مي‌فرستد. گرچه آن دوگانه‌ «ناآگاهي يا خيانت» هم كه رهبر انقلاب در مورد جمله‌  «دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» فرمودند، همچنان سر جايش است؛ ولي في‌الحال مي‌گذريم، چرا؟ چون رئيس مجمع تشخيص مصلحت كسي نيست كه اين بديهيات كشورداري را نداند.

از سويي شايد براي آيت‌الله هاشمي و حاميانشان جالب باشد كه بدانند همين آلمان و ژاپن در سال‌جاري به ترتيب حدود 39 و 40 ميليارد دلار بودجه‌ نظامي داشته‌اند. در حالي كه اين رقم در مورد جمهوري اسلامي ايران فقط 12 ميليارد دلار است.

سياستگذاري‌هاي اصلاح‌طلبان و شخص آقاي هاشمي كه سال‌هاي اخير شديداً تغيير کرده و ليدر مخالفان سابق خود شده‌اند، بیش‌از حد مصداقي شده‌ است. يك روز كه دولت را در دست دارند، انتقاد به دولت را كارشكني مي‌دانند؛ روزي كه خود در مقام نقد دولت هستند، از هيچ تخريبي فروگذار نمي‌كنند. روزي كه مخالف‌شان انتخابات را ببرد، زير ميز قانون و رأي ملت مي‌زنند؛ روزي كه خودشان انتخابات را ببرند، از پيام 24 خرداد مي‌گويند و احترام به رأي ملت. روزي كه آنها رئيس‌جمهور باشند، پي افزايش اختيارات رئيس‌جمهوري هستند، روزي كه ديگري رئيس‌جمهور باشد، مي‌گويند چرا پي مديريت جهاني است! نظارت استصوابي اگر رقباي ما را ردصلاحيت كند، خيلي خوب است و اگر رفقاي ما را رد كند، اصل موجوديتش را بايد زير سؤال برد. وزارت اطلاعات تحت نظر ما بايد دعوت به فعاليت اقتصادي شود، اما سپاه با همه‌ سابقه در اين زمينه بايد پس زده شود.

دولت اگر دست ماست، مجلس هم بايد همسو باشد، دولت اگر دست رقباست، مجلس همسو باعث عدم نظارت مجلس بر دولت مي‌شود.
اين سياستگذاري جناحي به بودجه‌بندي‌ها هم توسعه مي‌يابد، نهادها براي تخصيص بودجه و حتي پرداخت بودجه‌ تخصيصي به نهاد زيردست ما و نهاد غيرزيردست ما تقسيم مي‌شوند و هر كدام براي جناح مربوط باشند، بودجه‌ بيشتري دريافت مي‌كنند. بودجه دولت افزايش مي‌يابد و بودجه صداوسيما كم مي‌شود. بودجه‌ رفقاي یک مؤسسه زياد مي‌شود و بودجه‌ قوه قضائيه را نمي‌دهيم. اينگونه است كه در تخصيص بودجه‌ نظامي بيش از اينكه موقعيت ايران به دليل حضور در جنگ سوريه و مؤلفه‌هايي ديگر همچون وجود همه‌ گزينه‌هاي روي ميز رئيس‌جمهور امريكا و رژيم صهيونيستي و ... مدنظر قرار گيرد، به اين توجه مي‌شود كه نيروهاي نظامي كه زيردست ما نيستند، پس اين همه بودجه براي چه؟ يعني عملاً منافع جناحي به جاي منافع ملي مدنظر قرار مي‌گيرد. ما انتظار زيادي نداريم، فقط مي‌گوييم در شأن جناب آيت‌الله نيست كه منافع ملي را اين‌گونه جناح زده به تحليل و تفسير بنشيند. ما سطح او را حتماً از خرده تحليلگرهاي اصلاح‌طلب بالاتر مي‌دانيم.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
2
3
اگر منظور اقای هاشمی تعطیلی نیروی نظامی ب طور کامل باشد یا منظورش تعطیلی بخش وسیعی از توان نظامی باشد خب این حرف خیانت به ایران و خیانت به انقلاب اسلامی هست ولی اگر منظورش این هست بخشی ولو در حد کم یا متوسط از بودجه نظامی صرف عمران کشور شود حرفش صحیح و منطقی هست زیرا کشور در شرایط اقتصادی خوبی نیست و میشود نسخه ای موقت در این زمینه باشد.مهم این هست بررسی کنیم منظور اقای هاشمی چیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
اموال میلیاردی اختلاس گران و رشوه بگیران مهدی هاشمی ,بابک زنجانی و... ,بخور بخور های میلیاردی در کرسنت و توتال وزیر نفت, دریافتی های نامشروع مدیران نجومی, مفسدین میلیاردی در شهرداری ها و گمرکات و مناطق ازاد و غیره را پس بگیرید صرف عمران کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
بخور بخور را که شما رکوردش را زدید 3هزار میلیاردو.... بنیاد شهید و......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
رکورد بخور بخور توسط ذخیره نظام و امانتدار بزرگ در صندوق توسعه ملی شکسته شده.شما بهتره سراغی از فریدون و صرافی اش و حقوق صفدر حسینی و صندوق توسعه اش بگیری.کاسبان واقعی تحریم و پایه گذاران اختلاس چ کسانی بودند؟؟فاضل خداد یادت هست در زمان همین مسوولین فعلی اون اختلاس را انجام داد؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
ناشناس 9:44 واقعا باسوادي نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كل حقوق هاي نجومي و... به اندازه 3 هزار ميليارد تومان نيست تازه بقيه را نگفتم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
3
2
زیادی به حرف هایش توجه نکنید الزامیر گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
اتفاقا"برادر عزیز خطر جدی است او باتمام قوا درمقابل سپاه پاسداران وسایر قوای دفاعی ایستاده است اویک منافق است که بی هدف هیچ کاری نمیکند دشمنی اواز عاشورای حسینی درفتنه وآشویهای خیابانی کاملا" آشکار شده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
هاشمی گرگ درلباس میش است اونه تنها قابل اعتماد نیست بلکه تا دیرنشده رسانه ها باید ملت را از اقدامات خطرناک اوآگاه کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
3
1
لم تقولون مالا تفعلون ؟ کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لا تفلون.
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
2
2
جناب اقای هاشمی:

شنیده‌اید که آسایش بزرگان چیست:

برای خاطر بیچارگان نیاسودن

بکاخ دهر که آلایش است بنیادش

مقیم گشتن و دامان خود نیالودن

همی ز عادت و کردار زشت کم کردن

هماره بر صفت و خوی نیک افزودن

ز بهر بیهده، از راستی بری نشدن

برای خدمت تن، روح را نفرسودن

برون شدن ز خرابات زندگی هشیار

ز خود نرفتن و پیمانه‌ای نپیمودن

رهی که گمرهیش در پی است نسپردن

دریکه فتنه‌اش اندر پس است نگشودن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
4
2
هاشمی بایدتوسط ملت سرنگون شود قبل از آنکه نظام راسرنگون کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
4
2
هاشمی باید توسط ملت سرنگون شود قبل از آنکه نظام راسرنگون کندخطر اوجدی است ورسانه ها باید جلوی اقدامات وی راسدکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
3
2
مشروطه که یادتان هست آخر ش به کجا رسید رضاخان و ... آنهمه بدبختی . حواسمان باشد این آقایان مسیر را به آنطرف منحرف نکنند . بصیرت می خواهد چرا این همه مخالفت با رهبری ؟؟؟!!!
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
2
3
هاشمی ازجان این ملت چه میخواهد سی وهفت سال خود ونزدیکانش مثل ا... به جان نظام افتادند وفکر میکنند نظام میراث پدرشان است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
1
2
آقای هاشمی تشنه و مرده ی پست و مقام بوده وهست واز روزی که پست های مهم و کلیدی ار از ایشان گرفتند خودش را به هر دری می زند و ......... می فرماید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار