کد خبر: 808766
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: برانداختن زبان فارسی از شبه‌قاره هند خیانت و جنایتی بود که دولت انگلیس مرتکب شد.
تسنیم نوشت: رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: برانداختن زبان فارسی از شبه‌قاره هند خیانت و جنایتی بود که دولت انگلیس مرتکب شد.

مراسم افتتاح بنیاد بیدل دهلوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاعران ایرانی و خارجی در کانون ادبیات ایران برگزار شد.

هادی سعیدی کیاسری مدیرعامل کانون ادبیات ایران در ابتدای این برنامه گفت: بیدل دهلوی بزرگترین سخنور فارسی بیرون از مرزهای ماست. زبان مادری او فارسی نبوده است البته فارسی زبان رسمی روزگار بیدل بوده ولی زبان گفتگوی مردم کوچه و بازار نبوده است.

وی افزود: هند یکی از سرزمین‌های پرافتخار میراث زبان فارسی است و این میراث هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت ارزش زیادی دارد حداقل صدها نسخه خطی فارسی و هزاران سال فکر و فرهنگ فارسی در شبه‌قاره هند موجود است که شاید در برخی زمینه‌ها واقعاً بی‌نظیر باشد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی با خرسندی از گشایش این بنیاد گفت: بیدل دهلوی کسی است که ایران را ندیده ولی در آن زمان که او زندگی می‌کرده زبان رسمی در شبه‌قاره هند فارسی بوده است همچنین شعرای بزرگ ایرانی به هند آن زمان که پاکستان هم جزو آن بوده مهاجرت می‌کردند و رفت و آمدهای زیادی جریان داشته است که با خیانت دولت انگلیس زبان فارسی رو به نابودی رفت.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر ظرفیت بالای زبان فارسی گفت: امیدوارم تأسیس بنیاد دهلوی شروعی برای بازگرداندن زبان فارسی به جایگاه اصلی خود باشد.

محمدی گلپایگانی با اشاره به اهمیت شعر و ادبیات نزد مقام معظم رهبری گفت: الحمدلله ما از رهبری برخورداریم که خودشان پرچمدار شعر و ادبیات هستند، البته که مقام رسمی ایشان یعنی ولایت فقیه و اداره کشور، سایر امتیازاتشان را پوشانده است اما جایگاهشان در حوزه‌ای مانند ادبیات کاملاً مشخص است هر جا که اظهار نظر می‌کنند پخته و با محاسبه است. در حال حاضر مجاری امور برای گسترش ادب و فرهنگ فارسی باز است و امیدوارم بتوانیم فرزندانمان را با این فرهنگ تربیت کنیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
0
0
حالا این جنایت به داخل ایران هم سرایت کرده و زبان عربی را ترویج می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار