کد خبر: 808759
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: صرف نظر از تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی، باید از آن‌ها حفاظت کرد؛ چراکه جمعیت یوزپلنگ آسیایی کوچک است و ممکن است هر لحظه اتفاقی برای آنها پیش آید...

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: صرف نظر از تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی، باید از آن‌ها حفاظت کرد؛ چراکه جمعیت یوزپلنگ آسیایی کوچک است و ممکن است هر لحظه اتفاقی برای آنها پیش آید.

هومن جوکار در نشستی خبری به مناسبت روز یوزپلنگ آسیایی، در خصوص چالش اندازه‌گیری جمعیت یوزپلنگ گفت: از ابتدای این پروژه امکانات مطالعه بر روی گوشتخواران را وارد کشور کرده‌ایم و قبل از آن از روش‌هایی مانند ردپا برای تخمین جمعیت استفاده می‌کردیم.

وی افزود: تکنولوژی که از سال ۲۰۰۲ وارد شده، اطلاعاتی در مورد پراکندگی یوزها در اختیار ما قرار داده است ولی دقت این مطالعات و تکنولوژی‌ها برای اندازه گیری جمعیت یوزها کافی نیست و ما به هیچ عنوان مجهز به روشی مشخص برای اندازه‌گیری جمعیت یوزها نیستیم. امسال پروتکلی را با مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی امضا کرده‌ایم تا به نتیجه برسیم که بهترین راه استفاده از دوربین تله‌ای چیست؟

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: در حال حاضر از روش جدید ژنتیکی یعنی برداشت مدفوع یوز از زیستگاه آنها استفاده می‌کنیم که خویشاوندی آنها با یکدیگر از این روش مشخص می‌شود.

جوکار با بیان اینکه دوربین‌های طلایی در مکان‌هایی نصب می‌شوند که یوزپلنگ‌های نر از خود نشانه‌ای به جا می‌گذارند، گفت: یوزپلنگ‌های ماده به دلیل مکان نصب این دوربین‌ها کمتر در دوربین قابل مشاهده هستند.

جوکار گفت: در هشت سال اول این پروژه وقتی تمام حاصل دوربین‌ها را رصد کردیم، فقط چهار یوز در یک منطقه ساکن بودند که مدام در حال مهاجرت و جابجایی بودند.

وی افزود: همچنین در طی دو ماه ۸۰ دوربین در منطقه توران نصب کردیم که هیچ تصویری از یوزپلنگ در آن ثبت نشد، ولی با تصویر یک دوربین عادی یک یوز مادر و چهار توله ثبت شده است.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه جمعیت یوزها در منطقه میاندشت افزایش یافته است، گفت: در استان‌های جنوبی به ویژه در منطقه یزد تعداد یوزها کاهش یافته است.

وی گفت: دستور ساخت ذخیره‌گاه جدید میانی برای حفاظت از یوزها، دو ماه پیش توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده و بودجه این ذخیره‌گاه بسیار سنگین است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار