کد خبر: 808672
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف خودسرانه از مکمل ها و قرص های ویتامینی در برخی موارد نه تنها مفید نیست بلکه موجب بروز عوارض مسمومیتی نیز می شود.
لادن گیاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا درخصوص مصرف مکمل ها و ویتامین ها به صورت قرص و آمپول در افراد عادی، بیان کرد: در یک فرد سالم بدون هیچ بیماری و سوء تغذیه، مصرف ویتامین نه تنها ذخیره نمی شود بلکه بدون فایده رساندن به بدن، دفع می شود. 

وی افرادی که عمل جراحی داشته اند و هم چنین افراد دارای شرایط خاص را نیازمند تامین ویتامین به جز مواد غذایی خواند و گفت: ویتامین این افراد با دریافت غذایی رفع نمی شود و نیاز به مصرف مکمل های قرص و آمپول دارند که باید با دستور پزشک از این مکمل ها مصرف شود. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اثرات زیان آور مصرف سرخود ویتامین های محلول در چربی، تصریح کرد: مصرف خود سرانه آمپول ها و مکمل های ویتامین های A، E ، D ، K (محلول در چربی) عوارض مسمومیتی داشته و در صورت کمبود این نوع ویتامین ها تامین آنها فقط از طریق مواد غذایی ممکن نیست. 

وی ادامه داد: با توجه به کمبود ویتامین D در 80 درصد جمعیت ایرانی با سنین متفاوت، تامین آن به صرف استفاده از ماهی روغنی، تخم مرغ و کره امکان پذیر نبوده و باید طبق تجویز پزشک از قرص ها و یا آمپول های آن برای رفع نیاز بدن استفاده کرد. 

وی مصرف گوشت، حبوبات و سبزیجات را منابع خوبی برای تامین آهن بدن در افراد عادی مفید دانست و ادامه داد: کمبود آهن نیز مانند دیگر ویتامین ها تنها با مصرف مواد غذایی ممکن نیست و مصرف سرخود از آهن نیز بخصوص در آقایان به دلیل ناتوانی در دفع آهن، موجب تجمع آن شده و اثرات سوئی روی بدن دارند. 

گیاهی افزود: گروه ویتامین B در بسیاری مواد غذایی مانند پروتئینی، غلات سبوس دار، شیر و غیره وجود دارد و برای دریافت منابع ویتامین B به صورت کامل باید از تمام گروه های مواد غذایی استفاده شود.
 
وی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را بسته به شرایط فرد، سن، جنس، نوع شرایط زندگی و سابقه پزشکی متفاوت دانست و یادآور شد: رعایت تعادل و تنوع در مصرف غذایی مهمترین شرط سلامتی و تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار