کد خبر: 808544
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
گفت‌وگوي «جوان» با مرتضي محصص، كارشناس فوتبال
رقابت تيم ملي ايران براي حضور در جام جهاني روسيه، از فردا و ديدار با قطر به طور رسمي آغاز مي‌شود.
دنيا حيدري
رقابت تيم ملي ايران براي حضور در جام جهاني روسيه، از فردا و ديدار با قطر به طور رسمي آغاز مي‌شود. اميدواري‌هاي زيادي به كسب جواز حضور در رقابت‌هاي جام جهاني وجود دارد و روي كاغذ و از نگاه آمار نيز فوتبال ايران به مراتب از ازبكستان و چين و سوريه بالاتر است و شايد تنها كره جنوبي و قطري‌ها كه براي جام جهاني 2020 خرج هنگفتي كرده و انگيزه زيادي دارند حريفان اصلي ايران براي رسيدن به جام جهاني روسيه باشند. اما واقعيت اين است كه در فوتبال حرفه‌اي امروز، حتي سوريه جنگ‌زده را هم نبايد دست كم گرفت و هيچ حريفي قابل پيش‌بيني نيست. مسئله‌اي كه مرتضي محصص، كارشناس فوتبال در گفت‌وگوي خود با «جوان» به آن تأكيد مي‌كند: «هيچ‌حريفي را نمي‌توان و نبايد دست كم گرفت.  اين اشتباه محض است كه تاوان سنگيني دارد.»
رقابت‌هاي مرحله نهايي گروهي راهيابي تيم‌هاي آسيايي به جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه، از فردا و مصاف با قطر، براي تيم ملي فوتبال ايران آغاز مي‌شود. تداركات و آمادگي شاگردان كرش را براي حضور در اين رقابت‌ها چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
كرش برنامه تمريني و اردوي خوبي براي تيم ملي تدارك ديده است. كمپ كواچيان، يكي از بهترين كمپ‌هاي آموزشي ايتالياست كه تيم ملي اين كشور نيز در آن تمرين كرد. شاگردان كرش اردوي خوبي را در اين كشور برگزار كردند و دو بازي دوستانه و سبك هم برگزار كردند تا به هماهنگي خوبي بين خطوط برسند و فكر مي‌كنم در شرايط خوبي براي كسب جواز حضور در جام جهاني باشند و اميدوارم كه اين مسير سخت را با موفقيت طي كنند.
در اردوي ايتاليا تيم ملي باز هم با دو حريف بي‌نام و نشان بازي كرد تا بار ديگر كرش مورد انتقاد قرار بگيرد كه هرگز بازي‌هاي بزرگ و حريفان قدرتمند براي رويارويي با تيم ملي انتخاب نمي‌كند.
اين نظر سرمربي تيم است. هر آنچه ما مي‌گوييم نسبي و پنجاه، پنجاه و برداشتي است كه مي‌كنيم. دليلي ندارد چون حريفان ما يا فلان تيم با فلان تيم مطرح بازي كرده، ما هم آن حركت را تكرار كنيم. بايد شاهد تمرينات و بازي‌ها باشيم تا بتوانيم درست و منطقي در اين خصوص بحث كنيم و نظر بدهيم. كرش مربي دانا و با تجربه‌اي است كه بايد مناسب تيم جوانش حريف تمريني انتخاب كند. او مي‌خواهد بازيكنانش را به آمادگي و هماهنگي برساند. بازيكنان جوان تيم ملي نياز به روحيه و انگيزه دارند و چه بسا بازي با حريفان قدرتمند در اين مقطع و شكست احتمالي، تأثير مخربي در روحيه و انگيزه آنها مي‌گذاشت. مطمئن باشيد كه سرمربي تيم با علم به شرايط تيمش و با آگاهي حريفان تمريني را انتخاب مي‌كند، چراكه او بيش از هر كسي به دنبال موفقيت تيمش است.
بعد از جام ملت‌هاي آسيا بود كه كرش دست به جوانگرايي زد. اين تغييرات آيا مي‌تواند كمكي براي تيم ملي باشد براي صعود به جام جهاني؟
حتماً، داشتن يك تيم جوان ريسك‌هاي زيادي دارد اما شما نگاه كنيد، ‌تيم ملي بازيكنان مستعدي دارد با انگيزه بالا و تكنيك خوب و قابل تقدير. بازيكنان جوان مي‌دانند كه براي تثبيت خود در تيم ملي و تركيب اصلي بايد تلاش مضاعفي بكنند. قدرت و انگيزه رقابت بين نفرات تيم مي‌تواند يك پوئن مثبت براي تيم ملي باشد.
اما نداشتن بازيكن بزرگ نمي‌تواند به ضرر تيم باشد؟ خصوصاً كه در برخي مقاطع زماني اين تجربه بازيكنان بزرگ تيم است كه مي‌تواند بازي را جمع كند.
بله، تيم ملي هم نياز به بازيكن جوان دارد و هم باتجربه. كاملاً درست است كه بازيكنان بزرگ و با تجربه مي‌توانند در مقاطع حساس بازي را جمع كنند اما تيم ملي در كنار بازيكنان جوان و با انگيزه، نفراتي چون تيموريان، منتظري و... را هم دارد كه در مواقع حساس دستش در پوست گردو نماند و بتواند از تجربه آنها استفاده كند.
حضور لژيونرهاي جواني كه در ليگ اروپا بازي مي‌كنند چه تأثيري مي‌تواند در روند بازي‌هاي تيم ملي براي حضور در جام جهاني داشته باشد؟ خصوصاً كه برخي از اين بازيكنان نظير سردار آزمون، علي كريمي و عزت‌اللهي قرار است در ليگ قهرمانان اروپا نيز بازي كنند.
ليگ روسيه هم ليگ ضعيفي نيست. لژيونرهاي ايران در اروپا نيز در اين مدت خوش درخشيده‌اند. اما حضور در سطح بالا و حرفه‌اي فوتبال، مثل رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا مي‌تواند تجربيات بسيار خوبي در اختيار بازيكنان لژيونر تيم ملي قرار دهد كه نه فقط در روند رقابت‌هاي تيم ملي كه در بالا بردن سطح كيفي فوتبال كشور نيز تأثير مثبتي خواهد گذاشت.
مي‌توان گفت اصلي‌ترين حريف ايران در مرحله نهايي گروهي، كره جنوبي و قطر است؟
در فوتبال مدرن و حرفه‌اي امروز، حريف دست و پا بسته و ضعيف نداريم. حتي سوريه جنگ زده كه مشكلات زيادي دارد هم حريف آساني نيست. خصوصاً كه آنها در كشور خود نيز تمرين نمي‌كنند. كره تا به حال 9 بار در جام‌جهاني شركت كرده و بدون ترديد از قوي‌ترين حريف‌هاي ماست و نيازي به تعريف من ندارد. ازبكستان و كره جنوبي، هر دو از نظر توان فيزيكي در سطح بالايي هستند. ضمن اينكه از نظر تاكتيكي شناخت بسيار خوبي از تيم ايران دارند. اما اين بدان معنا نيست كه چين يا سوريه حريفان ساده‌اي باشند. اتفاقا آنها خطرناك‌تر هم هستند. تيم‌هايي كه در رده‌هاي پايين آسيا قرار دارند به نظر من خطرشان بسيار بيشتر از اين است، چراكه آنها همه بازي‌ها را با حمله آغاز مي‌كنند و سعي‌شان بر اين است كه از كوچك‌ترين موقعيت خود استفاده كنند. بازيكنان اين تيم‌ها تمركز خوبي دارند چون مي‌دانند يك بازي خوب مي‌تواند در زندگي آنها تحولي ايجاد كند و يك پيشنهاد خوب از طرف كشورهاي ديگر داشته باشند به همين دليل تيم‌هايي كه قوي نيستند خطرناك‌تر هستند و نبايد به هيچ عنوان هيچ يك از حريفان را از پيش بازنده دانست كه اين اشتباه محض است و تاوان سنگيني دارد. قطري‌ها هم كه به دليل ميزباني 2020 سرمايه‌گذاري زيادي كرده‌اند و انگيزه بالايي دارند. پس نه كار آساني براي صعود داريم و نه حريفان راحتي.
تيم ملي ايران اما در بسياري از مواقع در عين شايستگي از حضور در جام جهاني بازمانده و يكي در ميان در اين رقابت‌ها شركت كرده و با توجه به اينكه در جام جهاني قبل حضور داشتيم فكر مي‌كنيد بتوانيم يكي از مسافران روسيه باشيم؟
همانطور كه گفتم كار سختي داريم اما شخصاً معتقد هستم كه ايران از همه حريفان خود سرتر است و اميد زيادي به صعود تيم ملي به جام جهاني روسيه دارم و اميدوارم كه اين مهم رخ دهد. چون هم تيم خوب و شايسته‌اي داريم و هم مربي توانايي. تيم ملي راه سختي دارد كه موفقيت در آن، مي‌تواند آينده روشني براي فوتبال ايران ترسيم كند.
به نظر مي‌رسد كرش يك سورپرايز دارد، چراكه در اردوي ايتاليا تيمي با اسامي عجيب و شماره‌هاي نا‌آشنا به ميدان فرستاد كه همه را گيج كرده بود.
در فوتبال دنيا توجه به جزئيات اهميت بالايي دارد. به همين دليل است كه تيم‌ها روي بازيكنان ذخيره حريف خود نيز حساسيت دارند. چون اين بازيكنان ذخيره هستند كه نيمه دوم به ميدان مي‌روند و نتيجه بازي را رقم مي‌زنند و نيمه دوم همواره اهميت بيشتري دارد. كرش هم تجربيات و دانش خوبي دارد و به همه جوانب كار دقت مي‌كند. ضمن اينكه تيم‌هاي متفاوت با بازيكنان و مربيان متفاوت، به تصميمات متفاوت نياز دارند و مطمئن باشيد كه كرش بي‌دليل تصميم به انجام كاري نمي‌گيرد و همه تصميماتش با هدف و برنامه است.
فكر مي‌كنيد اكنون تيم ملي به چه چيزي براي رسيدن به موفقيت نياز دارد؟
در شرايط كنوني تيم ملي نياز به حمايت دارد. انتقادها را بايد گذاشت براي بعد. ضمن اينكه انتقاد كردن كار آساني است و انتقاد بايد منطقي باشد با ارائه راهكار وگرنه سودي ندارد. اكنون بايد از كرش و شاگردانش حمايت كرد تا به موفقيت برسند. همانطور كه خود او نيز چندي پيش طي اقدامي حرفه‌اي، از مردم و مسئولان دعوت كرد از تيم ملي براي رسيدن به موفقيت حمايت كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار