کد خبر: 808277
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
سرمقاله:
بيان صريح فرماندهي معظم كل قوا در ديدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوايي خاتم مبني بر اينكه «دشمن بايد بفهمد كه اگر تهاجم كند، ضربه محكمي خواهد خورد و دفاع ما شامل پاسخگويي خواهد بود.»
عباس حاجي‌نجاري
بيان صريح فرماندهي معظم كل قوا در ديدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوايي خاتم مبني بر اينكه «دشمن بايد بفهمد كه اگر تهاجم كند، ضربه محكمي خواهد خورد و دفاع ما شامل پاسخگويي خواهد بود.» شاكله اصلي استراتژي دفاعي ايران و تبلور قدرت بازدارندگي ايران در مواجهه با تهديدات متنوع دشمنان در عرصه‌هاي مختلف است و البته دشمنان نظام اسلامي نيز اين را باور كرده‌اند و به همين دليل است كه از تكرار تجربه آن همچون تحميل جنگ پرهيز دارند.

در سال‌هاي اوليه دفاع مقدس و زماني‌كه عمليات اصلي رزمندگان دفاع مقدس براي بيرون راندن متجاوزان بعثي آغاز نشده بود و هنوز بخش‌هاي وسيعي از خاك ايران اسلامي در اشغال رژيم بعث بود، حضرت امام خميني(ره) در 18 اسفند‌ماه سال 1360 در  ديدار رزمندگان اسلام در تبيين تفاوت‌هاي رزمندگان اسلام با دشمنان انقلاب اسلامي مي‌فرمايند: «صدام برحسب آن مثلي كه گفته شده است كه يك ديوانه سنگ را در چاه مي‌اندازد و 50 عاقل يا بيشتر نمي‌توانند بيرون بياورند، يك ديوانه‌اي بود كه يك اقدامي كرد و يك سنگي را در چاه انداخت و موجب زحمت ملت خويش، ملت ما و ساير ملت‌ها گرديد كه حالا دست به دامن دولت‌ها شده تا بيايند و وساطت كنند و ميانجيگري كنند، او را نجات بدهند، او ديگر قابل نجات نيست و ما هم يك قدم عقب نخواهيم نشست. مصالحه با جنايتكار و سازش با جنايتكاران، اين يك جنايتي است بر مردم متعهد و يك جنايتي است بر اسلام.» امام در ادامه خطاب به رزمندگان بر استراتژي نظام اسلامي در مقابله با تجاوز تأكيد كرده و مي‌فرمايند: كار آن ديوانه آنطور است كه نمي‌شود اين سنگ را بيرون آورد مگر با اسلحه و قوت ايمان، شما ثابت كرديد كه مي‌توانيد در مقابل قدرت‌ها بايستيد و شما ميدان‌هاي نبردتان در تاريخ ثبت خواهد شد.»

داستان جنگ ما و بازپس‌گيري سرزمين‌هاي اسلامي و پس از آن ايستادگي در مقابل تهديدات و فشارهاي دشمنان نظام اسلامي در ادوار مختلف مبتني بر همين راهبرد بود كه شايد شاهد مثال آن را بتوان در سال‌هاي مياني دهه 80 در مقابل تهديد مستقيم ايران توسط امريكايي‌ها تحت عنوان محور شرارت دانست كه همين ايستادگي و آمادگي براي پاسخ، عامل بازدارنده‌اي براي دفع آن بود. مقام معظم رهبري بارها در مواجهه با تهديدات مستقيم دشمنان تهديد كرده‌اند كه ممكن است شما آغازكننده جنگ باشيد، ولي تمام شدن آن ديگر در اختيار شما نيست يا اينكه در صورت عملي كردن تهديد، در كاخ‌هاي شيشه‌اي‌تان در امان نخواهيد بود.
اين استراتژي بر چند مؤلفه متكي است:

1- در عين پدافندي، آفندي است، يعني در حالي‌كه ما آغازكننده نخواهيم بود، اما اگر دشمن آغاز كند، همچون دوران دفاع مقدس تا شكست و تنبيه او عقب نخواهيم نشست.
2- بر تقويت و تحكيم ساخت دروني قدرت متكي است كه مصداق آن را در ترسيم شرايط روز دفاعي كشور مي‌توان ديد. يعني زماني‌ كه در اوج فشارها و تحريم‌ها به ويژه تحريم‌هاي نظامي، شهرهاي موشكي به تصوير كشيده مي‌شود كه اين تصوير بيانگر اين است كه در صورت اراده ما هر نقطه‌اي كه تيررس قدرت موشكي ماست (كه به قول وزير دفاع هيچ محدوديتي براي آن متصور نيست) در يك لحظه با باراني از موشك مواجه خواهد شد كه هيچ سپري را قدرت مقابله با آن نيست.
3- اين استراتژي بر آرمان‌ها و ارزش‌ها متكي است. مقام معظم رهبري در 1385/7/29 در ديدار جمعي از رزمندگان دفاع مقدس در ترسيم جنگ دفاعي مي‌فرمايند: جنگ دفاعي با جنگ تهاجمي دو فرق عمده در معنا و مضمون دارد.

يك فرق اين است كه جنگ تهاجمي حاكي از خوي تجاوزطلبي است، اما جنگ دفاعي اين‌طور نيست، دوم اينكه جنگ تدافعي و دفاعي محل بروز غيرت، تعصب و وفاداري عميق انسان‌ها به آرمان‌هايي است كه به آنها پايبند است، حالا اين آرمان‌ها وطن است يا بالاتر از آن، يعني دين و عقيده و اسلام.
4- اين استراتژي در عين توكل به نصرت ‌الهي بر پشتوانه مردمي نظام متكي است، اتكايي كه در طي 38 سال گذشته همواره در عرصه‌هاي سخت تجلي يافته و البته تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن همواره اين شاخصه را هدف گرفته است.

5- صلابت و اقتدار رهبري و سازش‌ناپذيري بعد ديگري از اين استراتژي است. مقام معظم رهبري در ديدار با مردم مازندران در سال 1388 مي‌فرمايند: در مقطعي برخي از طراحي‌هاي دشمن براي وادار كردن نظام اسلامي با باج دادن بوده است، اما امام بزرگوار هيچ‌گاه باج ندادند و همه بدانند ما نيز از طرف ملت ايران و از طرف خود به هيچ‌كس باج نخواهيم داد. ملت ايران مي‌خواهد ملتي مستقل، پويا، حركت‌كننده به جلو، عامل به احكام اسلامي و قدرتمند براي دفاع از حقوق و عقايد خود باشد، آيا اين خواسته به حق جرم است؟

6- ضرورت تجهيز و تقويت ظرفيت‌هاي ملي، بخش ديگري از اين استراتژي است، مقام معظم رهبري در ديدار اخير هيئت  دولت در سوم شهريور‌ماه، برخورداري نظام از «سپر امنيتي محكم» را از ويژگي‌هاي مهم شرايط كنوني دانستند كه البته تقويت و بقاي آن را بر سه مؤلفه متكي دانستند و آن سه مؤلفه عبارتند از: الف: روحيه انقلابي و ديني مردم؛ ب: تشكيلات نظامي و امنيتي كشور و ج: تجهيزات و امكانات دفاعي. ايشان تأكيد كردند كه دولتمردان و مردم بايد تلاش كنند كه در اين سپر امنيتي خللي ايجاد نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار