کد خبر: 808191
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
الگوي پيشنهادي وزارت نفت براي قراردادهاي نفتي درحالي براي بار سوم به تصويب هيئت دولت رسيد كه گويا اصلاحات اساسي اعمال شده است تا نگراني‌ها تا حدودي كاهش يابد.
وحيد حاجي‌پور
الگوي پيشنهادي وزارت نفت براي قراردادهاي نفتي درحالي براي بار سوم به تصويب هيئت دولت رسيد كه گويا اصلاحات اساسي اعمال شده است تا نگراني‌ها تا حدودي كاهش يابد.
پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري دو شب پيش خبر تصويب اصلاحات شرايط عمومي قراردادهاي نفتي را در خروجي خود قرار داد ولي به جزئيات آن اشاره نكرد؛ جزئياتي كه از سوي نمايندگان مجلس و كارشناسان برجسته حوزه نفت و انرژي مورد تأكيد قرار گرفته بود.
پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري به اصلاحات انجام شده اشاره نكرده است اما با توجه به توافق علي لاريجاني و بيژن نامدار زنگنه درباره اصلاحات نكات مهمي بايد در اصلاحيه وجود داشته باشد كه مهم‌ترين آن به موضوع ماهيت ميادين نفتي و گازي بر‌مي‌گردد.
وزارت نفت در مصوبه قبلي كه از دولت دريافت كرده بود ميادين مستقل و ميادين با ضريب بازيافت بالاي 20 درصد را نيز در IPC قرار داده بود ولي در جلسه ۲۵ مردادماه زنگنه قول داده بود آنها را از اين الگوي قراردادي حذف كند.
در سندي كه روز گذشته در خبرگزاري فارس منتشر شده آمده است: 1. براي تأمين نظر مذكور در بند2، متن زير به ذيل ماده 2 مصوبه دولت در خصوص شرايط عمومي قراردادهاي نفتي افزوده شد.
تبصره- قراردادهاي نفتي موضوع اين مصوبه در محدوده‌هاي زير به اجرا درخواهد آمد:
قراردادهاي توسعه مخازن مشترك، قراردادهاي اكتشاف، توسعه و بهره‌برداري از ميادين و مخازني كه اكتشاف نشده است، قراردادهاي بهره‌برداري از مخازن با ضريب بازيافت زير 20 درصد و ميادين و مخازن درياي خزر، درياي عمان و مناطق شرق و شمال كشور.  البته در اين موافقتنامه آمده است كه موارد استثنا به تصويب سران سه قوه خواهد رسيد.  البته بيم آن مي‌رود كه توافق‌هاي روحاني و لاريجاني بتواند اين مصوبه را دور بزند و موارد استثنا همان‌هايي باشد كه مدنظر وزارت نفت است.
در بخش ديگري از اصلاحيه‌اي كه زنگنه قول آن را داده است بايد آمده باشد: جهت حمايت از شركت‌هاي E&P ايراني، دولت در تأمين تسهيلات مالي از بانك‌ها براي آنها اولويت قائل خواهد شد. در بخش ديگري از اين اصلاحيه نيز تعهد داده شده است: متن اصلاح شده در جلسه ماده 5 به منظور تدوين راهبردها و سياست‌ها، ارزشيابي و نظارت بر اجراي مديريت مخازن براي توليد صيانتي با رويكرد انتقال و توسعه فناوري، لازم است ساختار و تشكيلات‌ متناسب جهت تأييد و نظارت بر قراردادهاي نفتي موضوع اين مصوبه و انتقال و توسعه فناوري به شركت‌هاي اكتشاف و توليد و بهره‌برداري E&P  و نيز پيمانكاران عمومي GC و سازندگان تجهيزات و آموزش نيروي انساني ايراني در وزارت نفت ايجاد شود.  همچنين بايد متن سند نمونه رازداري و محرمانگي به تصويب شورايعالي امنيت ملي برسد تا اطمينان كامل از درستي انجام كار در بالاترين نهاد امنيتي كشور برخوردار شود.
در بند ديگر توافق آمده است: بررسي عدم مغايرت قراردادهاي منعقده با مصوبه دولت درخصوص شرايط عمومي قراردادهاي نفتي برعهده هيئتي با صلاحيت حقوقي، فني، مديريتي، سياسي و امنيتي خواهد بود كه اعضا، وظايف و نحوه عمل اين هيئت توسط سران سه قوه مشخص خواهد شد.
يكي ديگر از مهم‌ترين بندهاي اصلاحي هم به اين شرح است: كليه مذاكرات و مصوبات جلسات رسمي مربوط به انعقاد قراردادهاي نفت و گاز بايد ثبت و ضبط و مكتوب شده و اسناد آن به طور مناسب ضبط و نگهداري شود.  بندهايي كه در بالا به آن اشاره شد مهم‌ترين اصلاحاتي است كه وزارت نفت قول داده آنها را عملياتي كند اما با توجه به اينكه اين اصلاحات مهم‌ترين بخش از IPC است هنوز نمي‌توان به مصوبه سوم دولت اطمينان داشت.
از سوي ديگر اين ايرادات و اصلاحات اعمالي مورد توافق، مورد تأكيد كارشناسان و مقام معظم رهبري است كه در نامه ۱۵ بندي خود خواستار رسيدگي به آنها شدند. محمد دهقان نماينده مجلس و يكي از منتقدان IPC چندي پيش به نامه رهبري اشاره كرد و گفت: با وجود ابلاغيه ۱۵ بندي، وزارت نفت ۱۱ بند را اعمال نكرده بود، زماني كه انتقاد كرديم آقاي زنگنه گفت نامه اخير مقام معظم رهبري دير به دست ما رسيده اين در حالي است كه ۱۵ بند مقام معظم رهبري كاملاً روشن بود و در نامه دوم دفتر مقام معظم رهبري اعلام كرده است كه ۱۱ بند ابلاغيه اعمال نشده است.  دهقان با تشريح انگيزه برخي مديران براي انعقاد چنين قرار‌داد‌هايي گفت: يك احتمال اين است كه اينها مي‌خواهند يك قراردادي را سريع ببندند زيرا از قبل قول و قرار‌هايشان را با شركت‌هايي كه پيش از اين ده‌ها ميليارد تومان به مقامات ايراني رشوه دادند، گذاشته‌اند و نظام و كشور را در عمل انجام شده قرار دهند كه كسي نتواند آن را بر هم بزند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
2
0
جناب روحانی "نعمت های دولت شما
عامل نگرانی مردم شده ست"قرارداد
های نفتی در جلسه محرمانه با اقای
لاریجانی و وزیر نفت "بدون حضور
نمایندگان مجلس "چه معنائی دارد"ایا؟
شما تصور دارید "اینگونه می توانید
اعتماد دولت خود را به سمت مردم سوق دهید.
مردم بدست اورید.
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
2
0
باسلام
با تشکر از گزارش خوبتان,
تغییر مدیران در حوزه قرارداد یکی از راه کارها برای به هم خوردن تعامل بین رشوه دهنده و رشوه گیرنده است. نکته دوم بررسی مرتب حسابهای بانکی این افراد و نزدیکان آنان.
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
2
0
با توجه بنظر اقای دهقان وعدم اعتماد بمدیران نفتی نباید روزه شک دار گرفت:اختیارات از مدیران نفتی سلب گردد وقراردادها با دو امضائ رئیس دولت وشخص مقام معظم رهبری امضاء گردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
2
بهانه پشت بهانه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار