کد خبر: 808176
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
درحالي که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی چندي پيش بر توسعه گردشگري استاني تاکيد و بر ضرورت استفاده از بخش خصوصی برای توسعه گردشگری در استان همدان اشاره کرد و مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور نيز با حضور در مراسم "مشهد شهر جهانی صنایع دستی گوهر سنگ‌ها" بر توسعه گردشگردي روستايي اصرار داشت، اما در گوشه‌اي ديگر از کشور، 2 روستاهای گردشگری قلات و کودیان که به لحاظ گردشگري در استان فارس از اهميت بسياري برخورداراند، در محاصره معدن‌کاران قرار گرفته و روز به روز صنعت گردشگري در اين استان به واسطه حضور بلودوزرها و لودرها ضعيف‌تر مي‌شود و متوليان تنها کاري که انجام مي‌دهند صدور مجوزهاي بيشتر براي توسعه پيش‌روي سودجويان است.
ميترا شهبازي
مدتي‌است ساکنان دو روستاي قلات و کودیان از صدای غرش بلودوزرها، لودرها و گریدرها در امان نيستند و سکوت اين روستاهای گردشگری در هم شکسته شده است. توسعه فعالیت‌های معدن داری و تولید شن و ماسه در این مناطق گردشگری نه تنها چهره محیط زیست و منابع طبیعی منطقه را مخدوش کرده بلکه تهدیدی جدی برای کلان شهر شیراز در بارندگی‌های زمستان و تشديد احتمال بروز سیلاب در اين مناطق است.

دکتر علی فولادی رئیس شورای اسلامی روستای قلات با اشاره به اينکه تخریب منابع در این روستا توسط معدن داران یک فاجعه اقلیمی براي استان فارس محسوب مي‌شود، مي‌گويد: استفاده بی‌رویه از معادن مجوزدار و بدون مجوز در اين روستا به حدی رسيده که با ادامه اين روند بايد در آینده‌ای نزدیک باید با همه داشته‌های گردشگری قلات خداحافظی کرد.

وي با اشاره به اينکه مجوز استحصال شن و ماسه از 12 معدن در این روستا صادر شده است، مي‌افزايد: متاسفانه درحالي که دريافت مجوز براي حفر چاه غير ممکن است و ما سالها برای اخذ مجوز حفر چاه آب آشامیدنی روستای قلات تلاش کرده ایم و هنوز نتوانسته ایم این مجوز را بگیریم اما هر کدام از اين معادن توانسته‌اند مجوز احداث و حفر چاه را در ارتفاعات اين روستا بگيرند. آنهم درست زماني که استان فارس از خشکسالی سالهای مختلف رنج می‌برد. متاسفانه با استمرار فعاليت معدن‌کاران در دو سه سال آینده، قلات به بیابانی بزرگ تبدیل خواهد شد و ظرفيت‌هاي گردشگري خود را هم از دست مي‌دهد.

روستاي گردشگري در آستانه نابودي

با اينکه روستای قلات در روزهای تعطیل پذیرای بیش از 50 هزار نفر از گردشگران و دوستداران طبیعت است اما گردشگران در همين ايام نيز بايد شاهد فعالیت‌های معدن داران باشند و از صداي گوش‌خراش رفت و آمد کامیون‌ها و غرش لودرها در امان نباشند. متاسفانه با وجود فعاليت معدن‌داران دراین فضا نمی‌توان به توسعه گردشگری فکر کرد.

محمد هادی بینازاده عضو تشکل زیست محیطی سبز اندیشان زاگرس با ابراز نگراني درباره جولان معدن داران در اين دو رستا مي‌گويد: این فعالیت‌ها محیط زیست منطقه را نشانه رفته است، قلات و کودیان هیچ تناسبی با فعالیت‌های معدن داری ندارد. بنابراين مجوزهای صادر شده در این منطقه نیاز به بازنگری دارد و بايد جلوي برداشت‌‌های خارج از مجوز گرفته شود و متوليان برای نجات دو روستایی ییلاقی و گردشگری شیراز چاره اندیشی کنند.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی استان فارس نیز با اشاره به فعالیت‌های غیر کارشناسی در معادن روستاهای قلات و کودیان مي‌گويد: این معادن در محدوده شهر شیراز قرار دارد و خارج از اراضی منابع طبیعی است اما ما بارها به مسئولان و به بهره برداران نسبت به برداشت های غیر قانونی از این معادن هشدار داده‌ایم. اين معادن تهدیدی برای کلان شهر شیراز است و در آينده‌اي نه چندان دور شیراز را در سیلاب‌های زمستانی زمین‌گیر خواهد کرد. متاسفانه برخی از افراد ذی نفوذ و ذی نفع برای تداوم فعالیت این معادن فشار می آورند و دست ما را براي جلوگيري از ادامه فعاليتشان بسته‌اند.

تخریب‌هایی که در دو روستای قلات و کودیان صورت مي‌گيرد، پوشش گیاهی منطقه در معرض خطر قرار داده و به مسایل آبخیز داری و آبخوان داری لطمه مي‌زند. همچنين در آينده‌اي نه چندان دور خطر بروز سيلاب در استان فارس تشديد مي‌شود. از اين مسئولان به سرعت بايد جلوي فعاليت اين معدن‌داران را بگيرند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار