کد خبر: 807920
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
ژان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه، در مصاحبه‌اي با روزنامه لوموند از مشاركت تركيه در مقابله با داعش در سوريه تقدير مي‌كند، اما...
دكتر سيد نعمت‌الله عبد‌الرحيم‌زاده
ژان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه، در مصاحبه‌اي با روزنامه لوموند از مشاركت تركيه در مقابله با داعش در سوريه تقدير مي‌كند، اما در عين حال به تركيه هشدار مي‌دهد و مي‌گويد: «تركيه حق دارد از امنيت خود دفاع و با تروريست‌ها مبارزه كند، اما با وجود اين، نبايد وارد مسئله كردهاي سوريه بشود» و ضمن محكوم كردن حزب كارگران كردستان تركيه (پ ك ك) حساب نيروهاي كرد سوريه را از‌ آن جدا مي‌كند، چون «به طور فعالانه با داعش مي‌جنگد.» اشاره مستقيم آيرو به عمليات ارتش تركيه با نام سپر فرات است كه با فرماندهي ژنرال ذكايي آك ساكاللي، فرمانده كل نيروهاي ويژه كماندويي ارتش و از صبح روز چهارشنبه گذشته شروع شده است. اين عمليات به نام مبارزه با داعش و با نيروي محدود پياده سوري انجام شد كه از حمايت زميني و هوايي ارتش تركيه برخوردار است و اشغال شهر جرابلس در شمال سوريه و نزديك به مرز اين كشور با تركيه را در پي داشت، اما بعد معلوم شد كه نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق، شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوريه، مشهور به پ گ نيز از اهداف اين عمليات هستند. حالا كه يك سرباز تركيه به دست پ گ كشته شده است و اين گروه مدعي انهدام سه تانك تركيه شده، درگيري تركيه با كردهاي سوريه مي‌تواند به مسئله‌اي حاد در بحران سوريه تبديل بشود كه نه‌تنها بر پيچيدگي مضاعف اين درگيري‌ها بيفزايد، بلكه امريكا و ائتلافش را دچار دردسر تازه‌اي بكند.

موضع‌گيري آيرو و هشدار به تركيه بيشتر از فرانسه به مواضع امريكا در قبال پ گ مربوط مي‌شود. دليل اين موضوع از دو زاويه قابل طرح است. نخست اينكه فرانسه در حمله به داعش تحت ائتلاف نظامي به رهبري امريكا عمل مي‌كند و مثل روسيه، كشوري نيست كه در اين مورد استقلال عمل و در نتيجه استقلال نظري داشته باشد. دوم اينكه امريكا نقش اساسي در حمايت از پ گ دارد، چنانكه وقتي نيروي هوايي سوريه در مورد درگيري‌هاي حسكه وارد عمل شد، اين امريكا بود كه جنگنده‌هايش را براي حمايت از كردهاي حسكه بر فراز اين شهر به پرواز درآورد تا به دولت‌هاي سوريه و روسيه هشدار داده باشد. امريكا به واسطه تنش‌هاي اخيرش با تركيه به خصوص بعد از كودتاي نافرجام 15 ژوئيه نمي‌تواند چنين هشداري را به آنكارا بدهد تا دست از حمله به پ گ بردارد و به همين جهت هم از وزير خارجه فرانسه استفاده مي‌كند تا نگراني‌هايش را نسبت به شدت يافتن حملات تركيه با پ گ و وقوع يك جنگ تمام عيار با اين گروه بيان كرده باشد و شايد هم مانع از وقوع چنين اتفاقي شود. در واقع، امريكا بر سر داعش وارد رقابتي سخت با روسيه شده و هر كدام با رقه، مركز خلافت خود‌خوانده داعش، مي‌تواند ادعاي پيروزي بر داعش كند. مهم‌ترين نيروي پياده امريكا همين پ گ است كه آزمايش خود را در نبردهاي اخير شهر منبج و آزادسازي اين شهر از دست داعش به خوبي پس داده است. بنابر اين، درگيري تركيه با پ گ و شدت يافتن آن براي امريكا و اين رقابت نقش حياتي دارد و مي‌تواند امريكا را در رقابت با روسيه ناكام بگذارد و به همين جهت سعي مي‌كند تا هشدار خود را به صورت غيرمستقيم به آنكارا بدهد، اما بايد ديد كه واكنش آنكارا چه خواهد بود.

نمي‌توان گفت كه اين سطح از هشدار امريكا تأثير بر آنكارا و سپر فرات آن داشته باشد. بايد توجه داشت كه از زمان همكاري امريكا با پ گ، آنكارا نگراني‌هايش را نسبت به عواقب اين همكاري به واشنگتن اعلام كرده و حتي عبور نيرو‌هاي پ گ از رود فرات به سمت غرب را به عنوان خط قرمز خود تعيين كرده بود. واشنگتن بدون توجه به نگراني‌هاي آنكارا به همكاري و حمايت از پ گ ادامه داد تا پ گ از فرات به سمت غرب و شهر منبج حركت كند و اطمينان‌خاطر واشنگتن به آنكارا مبني بر عقب‌نشيني پ گ به سمت شرق فرات نيز تأثيري نداشته؛ چراكه آنكارا در عمل مي‌بيند پ گ در منبج ماندگار شده و از قرار معلوم نه‌تنها از اين شهر خارج نمي‌شوند، بلكه با درگيري فعلي ارتش تركيه با پ گ بايد گفت كه اين گروه از منبج براي مقابله با تركيه استفاد مي‌كند، جداي از اينكه هدف توسعه مناطق خود را به سمت غرب و جنوب نيز دارد. آنكارا با اين وضعيت نمي‌تواند هشدار غرب را به نفع امنيت خود در مرزهاي جنوبي بداند و چاره‌اي جز ادامه درگيري با پ گ ندارد و در مقابل، واشنگتن هم به دليل تنش‌هاي اخير با تركيه نمي‌تواند با حمايت جدي از پ گ، تنش ديگري را با آنكارا رقم بزند. مجموعه اين معادله هم به اميد و آرزوهاي پ گ براي پيوستن سه كانتون كردي با يكديگر و تشكيل يك منطقه واحد كردي در شمال سوريه ضرر مي‌زند و هم به اميد امريكا در پيروزي بر روسيه در رقابتي براي فتح رقه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار