کد خبر: 807800
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
دولت برای اشتغالزایی مرزنشینان اقدام کند
طی روزهای گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار پایان کشتار اسب‌های باربر در مناطق مرزی شده و از دولت خواستند به منظور ساماندهی و اشتغالزایی برای مرزنشینانی که از راه حمل کالا امرار معاش می‌کنند لایحه ای به مجلس ارائه دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار پایان کشتار اسب‌های باربر در مناطق مرزی شده و از دولت خواستند به منظور ساماندهی و اشتغالزایی برای مرزنشینانی که از راه حمل کالا امرار معاش می‌کنند لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد.
به گزارش خبرگزای تسنیم، کشتار چارپایان باربر در مناطق مرزی با انتقادات بسیاری در میان مردم و مسئولان رو به رو شد تا بار دیگر لزوم رسیدگی به معضل حمل بار توسط کاسبکاران در مناطق مرزی را که پیامدهای ناگوار دیگری از جمله کشته شدن این هموطنان را در بردارد، را آشکار سازد.

شکور پورحسین شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، قاچاق، خنجری بر پشت نظام است، بنابراین حمل بدون مجوز کالا در مناطق مرزی هر چند که به منظور امرار معاش باشد منع قانونی دارد و باید مورد برخورد قرار ‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: آنچه در این رابطه باید مد نظر قرار گیرد این است که در برخی موارد برخورد نیروی انتظامی با متخلفان، قانونی نیست. این چارپایان نباید توسط مأموران کشته شوند بلکه به لحاظ حقوقی باید صاحبان آن دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شوند تا طبق قانون با آنها برخورد شود.

 

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار با تاکید بر لزوم اشتغالزایی دولت برای مرزنشینان تصریح می‌کند: امرار معاش از راه حمل کالا یک آسیب اجتماعی عمده است و باید توسط متولیان امر برای ساماندهی آن تدبیری اندیشیده شود.

پورحسین شقلان با تأکید بر اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از لوایحی که در راستای حل این گونه معضلات به مجلس ارائه می‌شود استقبال کرده و بررسی آن را با نگاهی فراگیر در دستور کار خود قرار خواهد داد.

سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز بیکاری را از مهمتری معضلات مناطق مرزنشین دانسته و می‌گوید: متأسفانه بیکاری تا حدی گسترش یافته که در برخی روستاهای مرزنشین، مهاجرت به شهرها داریم  تا تا بیش از 25 درصد افزایش یافته که به لحاظ اجتماعی، سیاسی و امنیتی به طور جدی مشکل ساز شده است.

وی بر این باور است که در برخی مناطق مرزی، امکان واردات و صادرات حتی به میزان اندک هم وجود نداشته و یا با مشکلاتی همراه است که همین سبب شده مرزنشیانان به ناچار دست به اقداماتی غیرقانونی بزنند و مأموران هم برای کنترل امنیت برخوردهایی انجام دهند و در نتیجه اتفاقاتی رخ می‌دهد که به هیچ عنوان شایسته نیست.

نماینده مردم خوی و چایپاره در خصوص برای حل این معضل پیشنهاد می‌کند: مبادلات کالا تنها یا از مسیر مرزهای رسمی انجام شده و یا از طریق معابر ورودی و خروجی تعریف شده تا حمل کالا فراتر از این معابر به لحاظ قانونی، قاچاق شناخته شده و با برخورد قاطع مأموران روبه‌رو شود.

کبیری ادامه می‌دهد: از سوی دیگر باید در این معابر تعریف شده امنیت کامل برقرار شده و به منظور جلوگیری از نابودی چارپایان در این مسیرهای صعب‌العبور و همچنین تهدید هموطنانی که از راه کولبری امرار معاش می‌کنند توسط بیماری‌های متعددی چون دیسک کمر، یا معابر به منظور استفاده از وسایل نقیله سبک، هموارسازی شده و یا وسیله و ابزاری مشخص مانند ریل برای حمل کالا در آنها منظور شود.

وی در پایان بر لزوم انجام آسیب‌شناسی دقیق در این رابطه تأکید کرد و گفت: امیدواریم هر چه زودتر لایحه، طرح، یا حتی اصلاحیه‌ای برای رفع این معضل بزرگ اجتماعی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در دوره دهم مجلس شورای اسلامی و همچنین امید کریمیان نمایندهٔ مجلس نهم از حوزهٔ انتخابیهٔ مریوان و سروآباد طی روزهای گذشته خواستار رسیدگی به کشتار چارپایان باربر در مناطق مرزی شدند که به گفته آنها علاوه نه تنها از نظر شرعی، اخلاقی و انسانی ناپسند است و وجهه کشورمان را در مجامع بین‌المللی تخریب می‌کند بلکه به لحاظ بهداشتی خطری جدی برای سلامتی جامعه محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار