کد خبر: 807711
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
ترکیه با وجود تحرکات خود در شمال سوریه یقین دارد خطوط قرمزی هم وجود دارد که قادر به عبور از آن نیست؛ چون در غیر این صورت روابطش با متحدان دمشق یعنی روسیه و ایران متشنج می‌شود.
فارس: با وجود اینکه ترکیه نقش منفی در بحران سوریه دارد اما این قضیه مقامات آنکارا را از داشتن روابط محکم‌تر با جمهوری اسلامی ایران در مقام متحد دمشق بازنداشته است.

کما اینکه عذرخواهی آنکارا از مسکو و رفع تنش در روابط ترکیه و روسیه ایده قریب الوقوع بودن دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه را تقویت کرد.

اینکه مقامات ترکیه می‌گویند بشار اسد می‌تواند در دوره انتقالی سوریه نقش داشته باشد تغییری قابل توجه در سیاست آنکارا شمرده می‌شود و مقدمه‌ای برای پذیرش مشارکت بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام این کشور است تا در نهایت ترکیه حق ملت سوریه در تعیین سرنوشت کشورشان را به رسمیت شناخته باشد.

در راستای تحولات پرونده سوریه شبکه تلویزیونی سی ان ان این سوال را مطرح کرد که چرا ارسال تانک‌های ترکیه به سوریه امری مهم شمرده می‌شود.

این شبکه آمریکایی افزود: چه بسا افزایش فشارها بر مقامات ترکیه برای مبارزه با داعش پس از موج انفجارهای انتحاری اخیر در ترکیه، این کشور را وادار به لشکرکشی به سوریه کرد.

به دنبال عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی در شهرک منبج که دیگر پایگاه اصلی این گروهک در سوریه شمرده می‌شد، آنکارا متوجه ضعف داعش در سوریه شده و نگران است که این قضیه موجب سیطره یگان‌های کُرد بر شمال سوریه شود.

عملیات نظامی کنونی ترکیه در جرابلس نیز می‌تواند در راستای تلاش این کشور برای بالا بردن روحیه دولت و ارتش آنکارا در پی کودتای نافرجام در این کشور باشد.

رجب طیب اردوغان می‌خواهد بگوید که با به شکست کشاندن کودتا و دفاع از مشروعیت خود هر گونه تهدید علیه امنیت ملی ترکیه در خارج از مرزهای این کشور را نیز از بین می‌برد تا از ترکیه در دوره اردوغان کشور منطقه‌ای بزرگی به تصویر بکشد.

در هر حال روابط آنکارا با تهران روابطی خوب است و مطمئنا عملیات نظامی ترکیه در جرابلس با اطلاع قبلی ایران انجام شده است.

برخی ناظران معتقدند ترکیه نمی‌تواند خشم ایران را برانگیزد یا بدون هماهنگی با ایران کاری میدانی در سوریه انجام بدهد بخصوص که نبرد حلب در اوج خود قرار دارد و از جمله نبردهایی است که برای ایران در مقام متحد سوریه اهمیت بالایی دارد.

بنابراین ترکیه به رغم تحرکات خود در جبهه شمال سوریه یقین دارد که خطوط قرمزی وجود دارد که نمی تواند از آن عبور کند چون در غیر این صورت روابطش با متحدان دمشق شامل روسیه و ایران متشنج می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار