کد خبر: 807613
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
همزمان با برگزاري نمايشگاه نوشت افزار ايراني- اسلامي، بازار در سيطره نوشت‌افزار خارجي است
با اينكه در چند سال اخير تلاش‌هايي هرچند دير هنگام براي توليد نوشت‌افزار متناسب با فرهنگ ايراني- اسلامي صورت گرفته، اما...
فرزين ماندگار
با اينكه در چند سال اخير تلاش‌هايي هرچند دير هنگام براي توليد نوشت‌افزار متناسب با فرهنگ ايراني- اسلامي صورت گرفته، اما اين تلاش‌ها به اندازه‌اي نبوده تا نوشت‌افزار توليد داخل به قدر كفايت بازارها را در آستانه باز شدن مدارس تحت پوشش قرار دهد. كم‌كاري تاريخي در توليد محتواي مناسب براي كودك و نوجوان را كه در كنار انفعال دستگاه‌هاي مسئول قرار دهيم، نتيجه‌اش شرايطي مي‌شود كه اكنون با آن مواجهيم. نوشت‌افزار توليد داخل به دليل قيمت تمام‌شده بيشتر، نسبت به نوشت‌افزارهاي وارداتي كمتر خريداري مي‌شود.

موضوع فرهنگسازي برخلاف آنچه در نگاه اول ممكن است به نظر برسد پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد. اگر محتواي مناسب و با كيفيت مهيا باشد، تازه اراده‌اي بايد به ميدان بيايد كه اين محتوا را به محصول تبديل كند و اگر اين اتفاق بيفتد اراده ديگري لازم است تا بازار را براي رسيدن به هدف مهيا كند، روندي كه ظاهراً در حال حاضر با مشكل مواجه است. با اينكه گفته مي‌شود همين حالا در چهارمين نمايشگاه نوشت افزار ايراني-اسلامي 100 طرح جديد با حضور 50 برند ايراني در حال عرضه شدن است، اما ظاهراً اين عرضه در حد نمايشگاه باقي مانده و بازارهاي نوشت افزار را به تسخير خود در نياورده است. نصرالله پژمانفر، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در همين باره و در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت با اشاره به اينكه نوشت‌افزارهاي موجود در بازار مفاهيم و فرهنگ غربي را به جامعه جوان كشور منتقل مي‌كند، مي‌گويد: امروزه الگوي مصرف نوشت‌افزارها در كشورمان از فرهنگ صحيح و مبتني بر اقتصاد مقاومتي پيروي نمي‌كند. فرزندان اين سرزمين به دنبال انتخاب اسطوره هستند و ناخودآگاه به سمت الگوهاي غربي تعلق خاطر پيدا مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه متأسفانه توجه به الگوهاي استفاده شده در نوشت‌افزارها مورد غفلت قرار گرفته است، مي‌گويد: بايد اذعان كرد كه هيچ حمايت جدي از ارائه طرح‌هاي مناسب روي جلد نوشت‌افزارها صورت نگرفته است.
به نظر مي‌رسد حمايتي كه پژمانفر از آن سخن مي‌گويد، بيش از هر چيز مربوط به همدلي و همكاري نهادهاي بازرگاني و اقتصادي است. مسئله‌اي كه انتظار مي‌رود موانع آن در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل برطرف شود. پژمانفر با تأكيد بر اينكه ايجاد گرايش و سوق دادن دانش‌آموزان و دانشجويان به سمت الگوگيري از اسطوره‌هاي ايراني امري ضروري است، تأكيد كرده است: «خوشبختانه تجربه استفاده از نمادهاي ايراني كه داراي پشتوانه تاريخ و فرهنگ است، در كشور وجود دارد، اما متأسفانه چنين طرح‌هايي فقط 5 درصد بازار را در دست گرفته‌اند؛ اين مهم به معني استقبال نكردن مصرف‌كنندگان نيست، بلكه به معناي پشتيباني نكردن مناسب در اين عرصه است. خانواده‌ها به دليل شرايط اقتصادي موجود در تهيه نوشت‌افزار براي فرزندان به قيمت آنها دقت مي‌كنند.» رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه همه دستگاه‌هاي دولتي در آستانه آغاز سال تحصيلي بُن خريد نوشت‌افزار به كارمندان ارائه مي‌كنند، به اين مسئله اشاره كرده كه «هيئت دولت مي‌تواند با تصويب يك مصوبه، دستگاه‌هاي مختلف را مكلف به استفاده از نوشت‌افزارهاي داخلي كند، بنابراين ظرفيت‌هايي وجود دارد، اما اراده‌اي براي به‌كارگيري آنها مشاهده نمي‌شود.» به نظر مي‌رسد برگزاري نمايشگاه نوشت‌افزار ايراني- اسلامي آنگونه كه بايد، در تجميع و هم‌افزايي اراده‌هاي مختلف درون دستگاه‌ها براي توليد و عرضه انبوه و مناسب محصولات نوشت‌افزار ايراني موفق عمل نكرده است.

برگزاري شكلي و فرماليته نمايشگاه اگر با اقدامات مناسب و متناسب همراه نشود، في نفسه تغييري در شرايط به وجود نخواهد آورد. گفته مي‌شود كه امسال در طرح‌هاي جديد ارائه شده در نمايشگاه نوشت‌افزار محصولاتي الهام گرفته از انيميشن شاهزاده روم، جناب خان و حتي موضوع مدافعان حرم به چشم مي‌خورد و توليدكنندگان اين حوزه كه هم‌اينك پرچمدار فعاليت در حوزه صنايع فرهنگ عمومي هستند با انگيزه بيشتري به كار خود ادامه مي‌دهند. لزوم حمايت همه‌جانبه دولت از توليدات داخلي نوشت‌افزار حتي در حد حرف هم مطرح نمي‌شود. مهم‌ترين حمايت دولت از اين حركت اين است كه ورود نوشت‌افزار خارجي به كشور را محدود يا ممنوع كند، در جايي كه توان داخلي براي توليد چنين محصولاتي وجود دارد، چرا بايد نوشت‌افزار چيني وارد كشور شود. اگر بخواهيم اين كار پا بگيرد بايد به يك بسته فرهنگي فكر كنيم؛ چرا كه اين كار تنها با توليد نوشت‌افزار پيش نمي‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار