کد خبر: 807516
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
خبر افتتاح کارخانه فولاد لرستان درحالي منتشر شد که کارخانه فولاد جوین سبزوار بعد از 8 سال سرمايه‌گذاري مهر تعطيلي خورد!
14 سال از صدور مجوز احداث کارخانه فولاد ازنا مي‌گذرد و اين پروژه با پشت سر گذاشتن مشکلات بسيار به گفته هوشنگ بازوند استاندار لرستان، بالاخره قبل از آبان ماه سال جاري به مرحله افتتاح مي‌رسد. پروژه‌اي که قرار بود به‌طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل ايجاد کند، اين همه سال پشت درهاي بسته قرار داشت. البته مشکل فقط به کارخانه فولاد ازنا ختم نمي‌شود و به گفته محمد آزاد رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد، صنعت فولاد کشور در رکود قرار دارد به همين دليل نيز بيش از 15 کارخانه فولاد در سال گذشته به تعطيلي کشيده شدند. کارخانه فولاد جوین سبزوار هم يکي از مجتمع‌هاي صنعتي‌ بود که پس از ۸سال سرمایه‌گذاری چندي پيش مهر تعطيلي بر سر آن کوبيده شد.
ميترا شهبازي
کارخانه فولاد ازنا بعد از 14 آماده بهره‌برداري

کارخانه فولاد ازنا
که در سال ۸۱ مجوز احداث گرفت بالاخره بعد از گذشت 14 سال به گفته هوشنگ بازوند، استاندار لرستان بالاخره به مرحله بهره‌برداري رسيد. این صنعت در اين سالها باوجود اعطای تسهیلات و پیگیری‌های مختلف سال‌هاي طولاني پشت در‌هاي بسته قرار گرفته بود و تاکنون دو بار مهر تعطيلي بر سر آن کوبيده شده بود. حالا به گفته بازوند محصولات چینی برای افتتاح پروژه از راه رسیده‌اند و بالاخره مي‌توان اميدوار بود که کارخانه فولاد ازنا افتتاح مي‌شود.

این واحد صنعتی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان لرستان محسوب می‌شود و قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود. این پروژه ازآن‌جهت برای استان لرستان و ساکنانش مهم است که با بهره‌برداری از آن، به‌طور مستقیم براي هزار و ۲۰۰ شغل و به‌طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر اشتغال‌زايي مي‌کند. علاوه بر اين اهميت کارخانه فولاد ازنا به اين است که در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

افتتاح کارخانه فولاد در مقابل تعطيلي ديگري

درحالي که خبر مسرت بخش بهره‌برداري از پروژه 14 ساله در رسانه‌ها منتشر شد که در گوشه‌اي ديگر از کشور، به گفته حسین مقصودی، نماينده سبزوار در مجلس شوراي اسلامي، کارخانه فولاد جوین سبزوار پس از ۸سال سرمایه‌گذاری تعطیل شد و دولت از کمک ۱۵میلیاردی براي ادامه فعاليت اين کارخانه دريغ کرد.

درحالي که همان يک کارخانه ازنا با ورود به چرخه فعاليت مي‌تواند بخش عظيمي از نياز کشور به فولاد را تامين و از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار جلوگيري کند، متوليان کشوري با سنگ‌اندازي بر سر راه کارخانه فولاد سبزوار مانع ادامه فعاليت اين واحد صنعتي شدند، آن هم درست زماني که اين کارخانه دو هفته قبل از تعطيلي آزمونی برای جذب 150 نفر نیرو برگزار کرده بود.

حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه کارخانه فولاد جوین سبزوار بعد از ۸سال سرمایه‌گذاری تعطیل شده است، در اين باره مي‌گويد: 75 درصد پروژه این کارخانه تکمیل شده و فقط درصد کمي برای راه‌اندازی پروژه زمان لازم بود اما مدیرعامل این کارخانه به بنده اعلام کرد که دولت از 15 میلیارد تومان نقدینگی که قرار بود در اختیار این واحد تولیدی برای تکمیل پروژه ارائه کند دريغ کرده است و کارخانه فولاد سبزروار به‌دلیل عدم تزریق نقدینگی ملزم به تعطیلی اجباری شد.

رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد نيز ضمن اشاره به نتيج برجام بر روند فعاليت کارخانه‌هاي فولاد در کشور مي‌گويد: متأسفانه بر خلاف انتظار، تأثیرات برجام نه تنها بر روی بازار فولاد مثبت نبود بلکه به دلیل برآورده نشدن توقعات فعالان این حوزه اثرات منفی نیز به جای گذاشت و همین موضوع دلسردی فعالان این بازار را در پی داشت.

مهر تعطيلي بر سر کارخانه‌هاي فولاد

علاوه بر مشکلاتي که سدي بر راه کارخانه‌هاي فولاد کشور شده‌اند، رئیس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نيز با بیان اینکه اکنون اکثر واحدهای صنفی آهن‌فروش با تشدید مشکلات تعطیل شده‌اند، مي‌گويد: در بخش واحدهای تولیدی در سال گذشته ۱۴ تا ۱۵ واحد تعطیل شدند، سایر کارخانه‌ها نیز با کمتر از ظرفیت در حال فعاليت هستند.

محمد آزاد با اشاره به اينکه معاملات بازار امروز فقط در حد ضرورت انجام می‌شود، مي‌افزايد: این در حالی است که حجم تولید کارخانجات نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما درخواست‌ها پایین است. همچنين از دلایل اصلی تعطیلی واحدهای آهن‌فروشی را دریافت مالیات‌های سنگین و رکود در بازار است.

درحالي که مسئولان از ضرورت احداث و بهره‌برداري از صنايع بزرگ مي‌گويند، پروژه‌هاي از قبل کليد خورده به حفره فراموشي سپرده مي‌شوند. نمونه بازر چنين پروژه‌هايي هم همين کارخانه‌هاي فولاد هستند. با توجه به اينکه در هفته دولت هم قرار داريم اميد است دولتمردان به جاي زدن کلنگ‌ براي احداث پروژه‌هاي جديد همان پروژه‌هاي چندين و چند ساله را اسير رکود شده‌اند را افتتاح کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار