کد خبر: 807315
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
يك هفته از پايان المپيك مي‌گذرد و با بازگشت همه تيم‌هاي ورزشي به كشورمان، پرونده اين مسابقات در حال بسته شدن است...
سعيد احمديان
يك هفته از پايان المپيك مي‌گذرد و با بازگشت همه تيم‌هاي ورزشي به كشورمان، پرونده اين مسابقات در حال بسته شدن است، با اين حال موضوعي كه در روزهاي پساالمپيك اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند، لزوم توجه به رشته‌هاي موفق و مدال‌آوران كشورمان و آسيب‌شناسي عملكرد كاروان كشورمان در رقابت‌هاي المپيك ريو و واكاوي نتايج دور از انتظار برخي رشته‌ها است. تا المپيك 2020، چهار سال باقي است و براي موفقيت در توكيو از همين امروز بايد استارت زد، در اين باره تجربه تلخ اتفاقات و حاشيه‌هاي المپيك لندن پيش روي ورزش كشورمان است كه بايد از آنها درس گرفت تا اتفاقاتي كه پس از المپيك 2012 افتاد، دوباره دامن رشته‌هاي موفق ايران در المپيك ريو را نگيرد. در لندن فرنگي‌كاران كشورمان با سه مدال طلا بهترين تيم كاروان ايران بودند و يك نتيجه تاريخي را در المپيك ثبت كردند، با وجود اين پس از اين مسابقات حاشيه‌هاي خارج از تشك كشتي و اختلافاتي كه محمد بنا با مديريت فدراسيون پيدا كرد، سبب شد تا بنا از كشتي فرنگي برود و به تبع آن طلايي‌هاي فرنگي در لندن هم در حمايت از بنا، از تيم ملي رفتند و خانه‌نشين شدند و در مسابقات جهاني بعد از المپيك، از غايبان اصلي فرنگي‌كاران بودند، مسئله‌اي كه سبب شد هم تيم ضربه بخورد و هم اين مدال‌آوران طلايي نتوانند روند آمادگي‌شان را حفظ كنند.

 اين حاشيه‌ها باعث شد تا كشتي فرنگي كه موفق‌ترين تيم ايران در لندن بود، روزهاي پرحاشيه‌اي را بعد از المپيك تجربه كند و سبب شود تا زمان براي تكرار اين موفقيت‌ها در المپيك ريو از دست برود و موفقيت‌هايي كه اين تيم در المپيك داشت، در مسابقات جهاني بعد از اين رقابت‌ها تكرار نشود و عملاً تيمي كه توانسته بود، بهترين نتيجه تاريخ كشتي فرنگي را بگيرد با عدم مديريت صحيح مديران وقت ورزش ايران به حاشيه رفت و فرصت استفاده دوباره از پتانسيلي كه در لندن به بار رسيده بود، از دست رفت.

اين در حالي است كه رها نكردن اين تيم و فراهم كردن فرصتي براي اينكه كادر فني موفق فرنگي به كارش ادامه دهد، بدون شك مي‌توانست كشتي فرنگي را در ريو هم در كنار رشته‌هاي موفق قرار دهد، به خصوص اينكه كشتي فرنگي در لندن نشان داد كه ظرفيت بالايي براي موفقيت دارد. با وجود اين فرصت سه ساله آماده‌سازي فرنگي از دست رفت و تنها يك سال قبل از المپيك ريو بود كه با بازگشت دوباره محمد بنا، آرامش به اردوي فرنگي برگشت، اما از دست رفتن فرصت سه ساله يكي از دلايلي بود كه بنا پس از نتايج ضعيف فرنگي در ريو به آن اشاره كرد. به همين خاطر بديهي است كه متوليان ورزش بايد با توجه به حواشي كه براي كشتي فرنگي به عنوان موفق‌ترين رشته ورزشي كاروان ايران در لندن افتاد، اجازه تكرار آن را براي تيم‌هاي موفق در المپيك ريو ندهند. يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايي كه مي‌تواند به تدوام موفقيت‌ها كمك كند، حمايت و توجه ويژه به شرايط قهرمانان و مدال‌آوران كشورمان در المپيك ريو است.

در حال حاضر هم مي‌توان از كشتي آزاد و وزنه‌برداري به عنوان دو رشته موفق در المپيك ريو نام برد، دو رشته‌اي كه توانستند سه مدال طلا و يك نقره و يك برنز براي كشورمان كسب كنند و عملكرد قابل دفاعي از خودشان به جا گذاشتند. به همين خاطر علاوه بر توجه به دلايل ناكامي رشته‌هايي كه در ريو نتوانستند انتظارات را برآورده كنند، بايد شرايط ادامه روند موفقيت تيم‌هايي را كه توانستند در المپيك 2016 موفق باشند، فراهم كنند. به هر حال بديهي است كه در كنار بررسي نتايج ضعيف كشتي فرنگي و تكواندو، نبايد از كشتي آزاد و وزنه‌برداري غافل شد و اجازه نداد تا مسائلي كه بعد از لندن، تيم موفق فرنگي را به حاشيه برد، براي اين رشته‌ها تكرار شود. به همين خاطر بايد با سرمايه‌گذاري بيشتر و تقويت اين رشته‌ها در كنار ريكاوري رشته‌هايي كه ناموفق بودند، زمينه را براي تكرار موفقيت‌هاي ريو در المپيك توكيو فراهم كرد تا به دست خودمان المپيكي‌هاي موفق كشورمان در مسير سقوط قرار نگيرند، مانند اتفاقي كه براي فرنگي بعد از لندن افتاد و نتيجه آن را در ريو ديديم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار