کد خبر: 807285
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضع واقعی معیشت مردم و وضعیت اقتصادی گفت: مردم باید شاخص‌های پیشرفت را در عمل ببینند.
به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني روز پنج‌شنبه در دوازدهمين كنگره جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه در كشورهاي غربي افراد حزبي تربيت مي‌شوند، گفت: در اين كشورها حزب غيردولتي نيز كادر خود را ورزيده مي‌كنند. در واقع روشي كه آنها انتخاب كردند ايجاد تشكلاتي است كه مبناي كار قرار گيرد اما در كشور ما بايد بررسي كنيم چرا شرايط اينگونه است چراكه گاهي وظايف دولتمردان به امور ديگري ختم مي‌شود در حالي كه مدير سياسي در سطوح مختلف وظيفه دارد كشور را پيش ببرد.
وي با بيان اينكه نظريه‌پردازي كار مسئولان اجرايي نيست، گفت: مردم بايد مؤلفه‌هاي پيشرفت را در عمل ببينند اما اگر گاهي افراد مشغول كارهاي ديگر هستند، يعني مسير را اشتباه رفته‌اند. اينكه از سازوكارهايي استفاده شود كه كشور را به مسير آباداني پيش نبرد، به معني نبود مدير موفق است. مدير موفق تعريف واحدي دارد و تفاوت نمي‌كند ليبرال، اصولگرا يا اصلاح‌طلب باشد.

لاريجاني در ادامه با ارائه آمارهايي وضعيت اقتصادي كشور را تشريح كرد و گفت: از نظر سرانه توليد ناخالص داخلي از بين 185 كشور ما رتبه 94 را داريم، بنابراين از اين نظر دچار نقص هستيم. در آزادي اقتصادي در بين 178 كشور رتبه ما 171 است يعني ما از پايين‌ترين رقابت اقتصادي برخورداريم، هر چند سياست‌هاي اصل 44 از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ و قانون آن هم در مجلس به تصويب رسيده اما به نظر مي‌رسد قانون به درستي اجرا نشده است.

وي ادامه داد: بر اساس ميزان بيكاري در بين 104 كشور رتبه ما 82 است و در نرخ تورم بين 188 كشور رتبه ما 180 است. هر چند نرخ تورم دورقمي در كشور را مربوط به دوران تحريم مي‌دانند اما زماني نيز ما با وجود داشتن نفت بسيار و فروش بسيار خوب نفت تورم دورقمي داشتيم كه اين به معني اداره اشتباه كشور است.
لاريجاني با اشاره به سهم ايران از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي كه در بين 181 كشور 164 است، گفت: اين امر به معني جذب نكردن سرمايه‌گذار خارجي است، در خصوص حمايت از سرمايه‌گذاري نيز در بين 187 كشور رتبه ما 167 است.

 لاريجاني رتبه ايران در خصوص انحراف از بودجه عمومي در بين 140 كشور را 73 دانست و گفت: اين موضوع چند معني دارد؛ اينكه يا در زمان تدوين بودجه واقعيت‌ها در نظر گرفته نمي‌شود يا دولت در تدوين برنامه دچار مشكل است يا خود را ملتزم به اجراي برنامه نمي‌داند كه متأسفانه در دوره‌هاي اخير همه اين مشكلات را داشته‌ايم و با وجود زحماتي كه براي تصويب قوانين كشيده مي‌شود، گاهي دولت‌ها خود را ملتزم به اجراي آن نمي‌دانند.

وي ادامه داد: همچنين از نظر جذب استعدادها از بين 140 كشور رتبه 134 را داريم كه اين نشان از خروج استعدادها از كشور به جاي جذب استعدادهاست. ما برخلاف آمارهاي مذكور در جمعيت شهري از بين 216 كشور از رتبه 12 برخورداريم كه اين مايه تأسف است. متأسفانه حدود 70 درصد از جمعيت مردم در شهرها ساكن هستند و روستاها تخليه شده است، اين نشان از اشكال اساسي در چرخه اقتصادي روستاهاست.

لاريجاني با بيان اينكه از نظر مديريت سياسي در كشور مشكل داريم، گفت: متأسفانه يا مديران سياسي به اين امور آشنا نيستند يا كادر لازم را ندارند يا ذهنيتي اشتباه از جايگاه خود دارند يا تنها به يك وجه توجه مي‌كنند. در واقع در امر سياسي بي‌دقتي كرده‌ايم يا سهل‌انديشانه از كنار آن گذشته‌ايم در حالي كه امور سياسي جزو مهم‌ترين امور اداره كشور است، از اين رو بايد زحمات را بيشتر كرد چراكه با قبيله‌گرايي مشكل حل نمي‌شود.

 لاريجاني با يادآوري اينكه مسائل اداره كشور در امور داخل و خارج ساده نيست، گفت: جمهوري اسلامي ايران در بسياري از امور به خصوص مسائل مربوط به امنيت ملي، راهبرد دقيقي داشته است و در اين آشفته‌بازار بحران‌خيز منطقه، به درستي تصميماتي گرفته شده است، هم اكنون جرياني در پي تغيير نقشه منطقه‌اي است كه در اين خصوص وزراي امور خارجه امريكا نيز از سر سادگي مسائلي را مطرح كردند اما بيداري‌اي كه ايران در منطقه ايجاد و بر آن ايستادگي كرد، اجازه موفقيت و پياده‌سازي اين نقشه را نداده است.

وي تأكيد كرد: عقل را بايد در ظرف زمان در نظر گرفت چراكه با قصه‌گويي كشور اداره نمي‌شود، از اين رو بايد از تاكتيك‌هاي مختلفي استفاده كرد چراكه امور سياسي ذاتاً در خود از عملگرايي برخوردار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار