کد خبر: 807224
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
کیومرث محمودی
20دوربين ثبت تخلفجاده هاي چهارمحال و بختياري را تحت نظر دارند

به‌منظور رفع مشکلات فوق و با توجه به اینکه حل محدودیت‌های مذکور با روش‌های سنتی غیرممکن است، لذا استفاده از سیستمهای حمل‌ونقل هوشمند (ITS) موردتوجه قرار گرفت. کشورهای پیشرفته از مدت‌ها قبل در این خصوص اقدام و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند. در کشور ما که به لحاظ موقعیت جغرافیائی خاص کشور به‌عنوان نقطه ارتباطی در مسیر حمل‌ونقل منطقه، و ترانزیت کالا مهم است در این بخش طی چند سال اخیر گام‌هایی برداشته‌شده است. نصب و راه‌اندازی دوربین ثبت تخلف سرعت یکی از فناوری‌های حمل‌ونقل هوشمند است که در استان چهارمحال و بختیاری تعداد 4 دوربین از این نوع در محورهای مختلف به‌منظور ثبت تخلف سرعت غیرمجاز رانندگان به بهره بروری رسیده است و تا تابستان سال آینده محورهای شهرکرد_ اصفهان و محور شهرکرد بروجن_ لردگان نیز به این سامانه مجهز خواهند شد. اطلاعات رانندگان متخلف پس از ثبت به‌وسیله این دوربین‌ها به اجرائیات راهور ناجا ارسال و پس از اعمال قانون به آدرس رانندگان پست می‌شود.

اگر بدانیم که طی 5 ماه گذشته قریب به 5 میلیون تخلف سرعت غیرمجاز به‌وسیله این دوربین‌ها در جاده های استان ثبت‌شده است قدری بااحتیاط و سرعت پائین تر می‌رانیم. اولا"؛ به خاطر آمار بالای سرعت غیرمجاز و ثانیا"؛ تعداد زیاد تصادفاتی که عامل اصلی آن، سرعت‌بالا و غیرمجاز است. قابلیت سیستم‌های هوشمند ثبت تخلف به‌گونه‌ای است که برای محورهای مختلف طبق استاندارد تعریف‌شده برای آن جاده است وسرعت‌ بالاتر از این میزان هرچند به تصور ما سرعتی پائین باشد ثبت تخلف می‌شود و اما طبق عادت ما با سرعتی میرانیم غافل از اینکه روزبه‌روز کنترل جاده‌ای با افزایش تعداد این دستگاه‌ها بیشتر می‌شود و زمانی این موضوع را متوجه می‌شویم که قبض جریمه برایمان ارسال شود. استفاده از این سیستم‌ها تمام جاده‌های استان و کشور را پوشش خواهد داد.

یکی دیگر از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند که با دستگاه های تردد شمار متفاوت است، دوربین‌های نظارت تصویری است که به‌منظور اطلاع از وضعیت ترافیک جاده‌ها و رفع گره‌های ترافیکی، نگهداری و ایمنی محورهای استان به‌وسیله 16 دستگاه دوربین نظارت تصویری به‌صورت برخط تصاویر جاده‌ها را دریافت و برای پلیس‌راه، اداره کل راه و شهرسازی و سایر ادارات ارسال می‌نماید تا در صورت وقوع حادثه یا انسداد اقدام لازم به عمل آید.

استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند یکی از راه‌های کاهش سرعت در جاده‌ها و بروز مخاطرات جاده‌ای است اگرچه تنها راه‌حل نیست اما چون بیشتر تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز است، قطعاً" بهره‌گیری از این فناوری‌ها و اعمال قانون کارساز خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار