کد خبر: 807205
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
مشکلات اهالي دو روستاي نزديک نيروگاه اتمي بوشهر روز به روز بيشتر مي‌شود
روستاهاي هلیله و بندرگاه در شبه‌جزیره بوشهر و در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری جنوب غربی بندربوشهر و در همسايگي نيروگاه اتمي اين شهر واقع شده اند. روستاهايي که طبق قوانين بين المللي به دليل قرار داشتن در شعاع نزديکي از نيروگاه بوشهر بايد سالها پيش به طور کامل تخليه و خالي از سکنه مي شد. اما بيش از 40 سال است که اهالي اين دو روستا در سايه تعلل مسئولان همچنان بين تخليه و ماندن در کش و قوس هستند. مدتهاست از تصويب موضوع جابجايي اين دو روستا مي گذرد و دولت ها يکي پس از ديگري در اين حوزه وارد شده اند اما کاري از پيش نبرده اند. حالا مردم اين منطقه مانده اند و صدها مشکل که زندگي و معيشتشان را دشوار کرده است.
مريم احمدي
هليله و بندرگاه نه جابه‌جا مي‌شوند و نه اجازه ساخت و ساز دارند

اجازه ساخت و ساز نداريم!

دو روستاي هليله و بندرگاه به دليل قرار داشتن در همسايگي نيروگاه اتمي بوشهر در ليست مناطقي قرار گرفته اند که بايد تخليه شوند از اين رو سالهاست انجام هر گونه عمليات بازسازي، تعمير و نوسازي خانه هاي روستايي ممنوع اعلام شده و روستاييان اجازه هيچ نوع ساخت و سازي را ندارند. اين درحالي است که به دليل قدمت زياد، اکثر خانه هاي اين دو روستا فرسوده بود و احتمال تخريب و ويراني آنها بسيار زياد است. علاوه بر ممنوعيت ساخت و ساز، معلق ماندن وضعيت اين دو روستا سبب شده مسئولان به کمبودها و عواملي که سطح کيفي زندگي روستاييان را به شدت با افت روبرو کرده توجهي نداشته باشند.قطعي مکرر اب آشاميدني به ويژه در روزهاي گرم از جمله اين مشکلات است که گويا چاره اي براي آن نيست. آب شرب این دو روستا قبلا از طریق نیروگاه اتمی بوشهر تامین می شده و حالا به دلیل کمبود آب، نیروگاه هر چند وقت يکبار مجبور به قطع آب مي شود!

از بين رفتن شرايط معيشت اهالي اين دو روستا در اثر فعاليت اين نيروگاه اتمي نيز از جمله مواردي است که بارها مورد اعتراض روستاييان قرار گرفته است!

اهالي روستاي هليله با قدمت هزار ساله از سالهاي دور با ماهيگيري و نخل داري زندگي خود را سپري مي کردند اما بعد از احداث اين نيروگاه اتمي ديگر ابي براي ماهيگيري و آبرساني به نخلستان ها باقي نمانده است. قبل از اینکه ساخت نیروگاه شروع شود، ده‌ها حلقه چاه در روستا وجود داشته که نخلستان‌های روستا را آب می‌داد. اما حالا آب آشامیدنی روستا هم جیره‌بندی است که از طریق نیروگاه تامین می‌شود!

اهالي روستاي بندرگاه هم با همين مشکلات دست به گريبانند.تا چند سال پيش ماهي و ميگوي پرورش يافته دراين روستا بازار تمام شهرهاي استان و حتي استانهاي مجاور را قبضه کرده بود اما حالا به لطف فعاليت اين نيروگاه ديگر نه از صيد و صيادي خبري هست نه از امرار معاش و کسب درآمد!

نزديک به چهار دهه است که با ساخت نيروگاه اتمي بوشهر وضعيت زندگي براي جمعيتي بالغ بر 6هزار نفر روز به روز سخت و سخت تر مي شود اما اين شرايط گويا به چشم هيچ يک از مسئولان نمي آيد.

بودجه سالهاي قبل چه شد!

طي سالها بحث جابجايي دو روستاي مذکور در دست روساي چند دولت جابجا شد و هر بار براي تعيين تکليف دائمي اين دو روستا به مردم صبور اين ديار وعده و عيدهايي داده مي شد که هيچ کدام رنگ تحقق به خود نگرفت. سال 90 نماينده وقت مردم بوشهر در مجلس از اختصاص 50 ميليارد تومان براي جابجايي روستاهاي هليله و بندرگاه از حاشيه نيروگاه اتمي خبر داد. غلامعلي ميگلي نژاد اعلام کرد که دولت زمان دوساله براي جابجايي تعيين کرده و حتي قرار شده پس از انتقال دو روستاي حاشيه نيروگاه بوشهر، ساحل آن به عنوان نقطه تفريحي همچنان مورد استفاده مردم باشد و نيروگاه هيچ دخا و تصرفي در ان نداشته باشد.

وي همچنين گفته بود اگر دولت ظرف دو سال جابجايي اين دو روستا را وارد فازاجرايي نکند بايد تمام محدوديت هاي توسعه و ساخت و ساز در روستاهاي هليله و بندرگاه برداشته شود و دولت نيز با تخصيص اعتبار، اين عقب افتادگي ها را جبران كند! سال 92 نيز در لایحه بودجه اعتبار 150 میلیارد توماني برای جابجایی ساکنین روستاهای هلیله و بندرگاه با همین عنوان تصویب شد اما با سهل انگاری دولت و عدم توجه جدی به این موضوع با وجود تصویب از سوی مجلس، از سوی دولت تخصیص داده نشد.

حالا چهار سال از آن زمان گذشته و نه تنها وعده هاي دولتي محقق نشده بلکه گويا در بودجه بندي سال جاري نيز اين مسئله به طور کامل ناديده گرفته شده است. طبق گزارشات رسيده در چنين شرايطي گويا دولت در جريان بررسي نهايي لايحه بودجه ، هيچ اعتباري به جابجايي دو روستاي هليله و بندرگاه تخصيص نداده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار