کد خبر: 807204
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
همكاري ضعيف دولتها، عبور از از مناطق سخت و کوهستانی موجب شده تا اين پروژه تنها43درصد پيشرفت كند
استان اردبیل با داشتن جمعیتي بالغ بر ۵/۱ میلیون نفر و رشد نیم درصدي آن در سال، از جمله مناطق مهم كشور به شمار مي‌آيد كه دارای پتانسیل‌های بالايي در زمينه‌هاي کشاورزی، دامداري، ذخاير معدنی و توریستی است که در حال حاضر بیشترین مراودات اقتصادی را با استانهای آذربایجان شرقی، گیلان و زنجان دارد و مهمترين دروازه ارتباطي با كشورهاي حوزه قفقاز به شمار مي‌آيد. با تمام اين مزايا، نبود راه آهن موجب شده تا اين استان از مزاياي اين زير ساخت مهم محروم شود به طوري كه نماينده اين استان در جملس شوراي اسلامي نبود علاقمندي بين دولتها را مهمترين عامل در تاخير اجراي اين پروژه مهم اقتصادي مي‌داند.
محمدرضا سوري

اوايل سال 84بود كه ايجاد پروژه راه‌ آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر،در دستور كار قرار گرفت. طبق برنامه ريزي ها اين خط راه آهن از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز وسپس با رعایت حریم از حاشیه محل سد شهریار عبور کرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل‌اوزن به مسیر خود ادامه داده و به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت می‌دهد و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل – مهماندوست وارد اردبیل می‌شود.

با اينكه تا سال 94در حدود ۳۰۰میلیارد تومان براي اين راه آهن هزینه شد اما بررسي ها نشان مي دهد که وجود برخي موانع موجب شد تا به گفته صديق بدري نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي اين پروژه در اين چند سال فقط 43درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد.

اختلاف برسرمسير ايجاد راه آهن

با وجودي كه مقدمات ساخت راه اهن اردبيل درحال آماده شدن بود اما مشكلات مسير انتخاب شده براي كشيدن راه آهن، ازجمله عواملي بود كه موجب شد برخي از كارشناسان اعلام كنند پس از اتمام پروژه احتمال رانش زمین و ریزش کوه و خرابی پل وجود دارد.

برسي ها نشان مي دهد ،اين خط‌ آهن ازمسير میانه تا اردبیل از نظر توپوگرافی ، دريكي از مناطق سخت قرار گرفته و کوهستانی بودن مسير موجب پیچیده شدن عملیات ساخت آن شده است، به صورتي كه به علت شرایط خاص جغرافیایی منطقه، برای ساخت این خط ریلی بیش از ۵۸دستگاه تونل به طول ۲۳ کیلومتر باید احداث شود که تاکنون حفاری فوقانی ۱۶ کیلومتر آن صورت گرفته است، ازطرفي اين مسير نيازمند ايجاد ۳۱ دستگاه پل به طول ۷ کیلومتر و ۳ کیلومتر پل آبرو با حجم کل عملیات خاکی ۴۰ میلیون متر مکعب است.

منتفدان اعتقاد داشتند، مسیر راه آهن سراب به اردبیل در مسیری هموار قرار دارد و برای اجرای آن تنها به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در طول ۵ سال نيز تكميل خواهد شد وعلاوه بر آن اگر مسیر راه آهن تغییر کند ، علاوه بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، یک هزار میلیارد تومان نیز صرفه جویی می شود.

اين درحالي بودكه گروه ديگري از کارشناسان وهر هفت منتخب استان در مجلس دهم اعلام كردند كه در هر شرايط بايد مسیر اردبیل – میانه هر چه سریع‌تر تکمیل شده و آماده بهره‌برداری شود.

اين موضوع موجب شد تا سرانجام 13 خرداد ماه سال جاري هفت منتخب استان اردبیل در مجلس دهم با حضور در مسير اين پروژه از نزديك با فازهای مختلف آن وعواملي كه موجب تاخير در ايجاد اين راه آهن در مسير شده است، آشنا شوند.

نماينده مردم اردبيل در اين خصوص به خبرنگار جوان مي گويد: "دراين بازديد كه به اتفاق رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل وساير نمايندگان اين استان انجام شد از نزديك با مشکلات، معایب و علل توقف اجرای آن آشنا شديم وقرار شد دراين زمينه از هيچ كوششي دريغ نكنيم."

صديق بدري مي افزايد:"ويژگي هاي مهم تاريخي استان اردبيل از جمله عبور راه ابريشم ازاين منطقه دركنار موقعيت مناسب گردشگري و تبديل شدن به قطب مهم در زمينه توليدات گياهي ودامي درسالهاي اخيرموجب شده تا اين منطقه از تمامي اين جهات داراي بالاترين رتبه دركشور باشد."

اين عضو كميسيون عمران مجلس ادامه مي دهد:"از آنجايي كه استان اردبيل دروازه رسيدن به قفقاز وآسيايه ميانه به شمار مي رود لذا بايد از لحاظ دارا بودن زير ساختها در سطح استاندارهاي جهاني باشد اين درحالي است كه مردم استان سالهاست از دارا بودن راه‌آهن به عنوان ارزانترين ومطمئن ترين وسيله حمل ونقل محروم هستند."

دولتها عامل تاخير راه آهن اردبيل

با وجود اينكه بسیاری از استان‌های کشور از80 سال پیش صاحب راه‌آهن بودند اما بي‌توجهي از سوي برخي از دولتها وبي اهميتي به اين نوع از زير ساختها موجب شده تا اين پروژه با تاخير بسيار در احداث مواجهه شده ودر حال حاضر نيز نتوان زمان دقيقي را براي اجرا وافتتاح آن پيش بيني كرد.

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي كند:" يكي از عوامل مهمي كه باعث شد تا اين استان از داشتن راه آهن محروم باشد تعلل وكم اهميت شمردن ساخت راه آهن ازسوي تمامي دولتها تا كنون بود."

صديق بدري در توضيحات بيشتر مي افزايد:" توزیع اعتبار و بودجه در سال‌های گذشته به صورت عادلانه انجام نشده است و اين موضوع موجب شده تا استان اردبیل دراین زمینه بیشترین آسيب ها را متحمل شود كه با اقدامات انجام شده ازسوي نمايندگان ، امیدواریم کمیسیون بودجه و برنامه ‌ریزی مجلس شورای اسلامی امسال اهتمام ویژه‌ای به اردبیل داشته باشد".

قول همكاري دولت و وزير راه

سال 93بود كه رئيس دولت يازدهم در سفري كه به همراه هيات وزيران به استان اردبيل داشت در خصوص اجراي اين پروژه قول همكاري دادوقرار شد تا پايان امسال راه آهن اردبيل به صورت رسمي افتتاح شود.

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي دراين خصوص مي گويد:"در راستاي اصلاحيه بودجه سال 95 قرار بر اين شد تا به اين منظور از فروش اوراق اسناد خزانه استفاده شود همچنين براي سال آينده نيز قرار است به صورت طرح فايناس داخلي وخارجي براي اجراي اين طرح ملي گشايش اعتبار شود و طبق قول هايي كه داده شده اين موضوع تا دوماه ديگر اتفاق خواهد افتاد."

لذا بايد همچنان منتظر ماند وديد آيا روياي مردم استان اردبيل براي داشتن خط آهن پس از سالها بالاخره رنگ واقعيت به خود مي گيرد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار