کد خبر: 807131
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
علي عسكري: هيچگاه تا اين اندازه تحت فشار بودجه و مشكلات مالي نبوده‌ايم
رئيس سازمان صداوسيما در مراسم معارفه معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت سازمان صداوسيما از وضعيت مالي سازمان انتقاد كرد. علي عسكري گفت كه صداوسيما هيچگاه تا اين اندازه تحت فشار بودجه و مشكلات مالي نبوده است.
محمدصادق عابديني
رئيس سازمان صداوسيما در مراسم معارفه معاون پژوهش، برنامه‌ريزي و نظارت سازمان صداوسيما از وضعيت مالي سازمان انتقاد كرد. علي عسكري گفت كه صداوسيما هيچگاه تا اين اندازه تحت فشار بودجه و مشكلات مالي نبوده است. از ابتداي دوران رياستش بر صداوسيما از دولت درخواست كمك كرده است، كمكي كه گويا دولت از پرداخت آن سرباز‌ زده است.

با بركناري محمد سرافراز و روي كار‌آمدن عبدالعلي علي‌عسكري رويكرد صداوسيما نسبت به دولت چرخش قابل توجهی پيدا كرد و از انتقاد‌هاي سخت در دوره سرافراز به رويكرد تعامل و همكاري با دولت رسيد که این واقعیت در سخنان صریح عسکری در مراسم معارفه خود مشهود بود.
   
سرافراز و ايده استقلال مالي
محمد سرافراز كه حضورش در صداوسيما دولت مستعجل بود، ايده استقلال مالي صداوسيما از دولت را دنبال مي‌كرد. از نظر سرافراز، صداوسيماي مستقل نيازي به همراهي با دولت نخواهد داشت و اين دولت است كه براي ديده شدن در صداوسيما بايد سراغ صداوسيما بيايد و هزينه پرداخت كند. اين ايده در شرايطي محقق مي‌شد كه سهم دولت از بودجه صداوسيما كه رقم حدود 50 درصدي را نشان مي‌داد، از محل ديگري تأمين مي‌شد. به همين خاطر سرافراز با تغيير اداره بازرگاني صداوسيما و بركناري عباس مهدوي مهر ،مديركل بازرگاني صداوسيما و ارائه طرحي براي واگذاري همه آگهي‌هاي راديو و تلويزيوني در يك مزايده بزرگ، مي‌خواست تا به حداقل یک‌هزارو700‌ميليارد تومان سالانه دست پيدا كند كه با توجه به واگذاري سه‌ساله آگهي‌ها به برنده مزايده در مجموع چيزي حدود 5 هزار و 100 ميليارد تومان به حساب صداوسيما واريز مي‌شد كه با تاكتيكي كه دولت به كار برد و خروج بانك توسعه تعاون برنده مزايده آگهي‌ها، اين اقدام صداوسيما به بن‌بست خورد. بعد از آن نيز سرافراز تعرفه‌ها و نحوه تعامل با صداوسيما را تغيير داد تا هم با گران كردن تعرفه آگهي‌ها و هم با كم‌كردن واسطه‌ها، درآمد سازمان را افزايش دهد، اما با بركناري وي مشخص نشد كه حاصل اين طرح به كجا ختم شد. چون رئيس بعدي طرح‌هاي سرافراز را تغيير داد. البته در مراسم توديع و معارفه رؤساي قبلي و جديد صداوسيما سرافراز در آخرين نطق خود به بهبود وضعيت مالي صداوسيما و كسب درآمد خوب چند هزار ميليارد توماني اشاره كرد و وعده داد كه اين پول‌ها طي امسال به حساب سازمان واريز مي‌شود. در مقابل علي عسكري ديروز از وضعيت بسيار بد مالي صداوسيما گفت، صحبتي كه به نوعي نقض ادعاي سرافراز در بهبود وضع مالي اين رسانه عريض و طويل است.
  
علي عسكري؛ تعامل با دولت براي بهبود وضعيت
تا پيش از آنكه صحبت‌هاي رئيس‌جمهور به مناسبت روز پزشك توسط صداوسيما قطع نشده بود، روابط دولت با رسانه ملي در يك ماه‌عسل چند ماهه قرار گرفته بود. بعد از دوران سرافراز كه دولتي‌ها به هر مناسبتي از رفتار انتقادي صداوسيما گلايه مي‌كردند، در اين چند ماهه دولت بار‌ها در اطلاعيه‌هايي از پوشش خوب صداوسيما براي سفر‌هاي رئيس‌جمهور و ديگر برنامه‌هاي دولت تقدير و تشكر كرده بود. علي عسكري از همان روز اول بنا را بر تعامل با سه قوا به خصوص دولت گذاشته و از دولت درخواست كمك كرده بود. شايد علي عسكري هم انتظار داشت، دولت روحاني مانند بذل و بخشش‌هايي كه دولت احمدي‌نژاد براي صداوسيماي تحت رياست ضرغامي داشت و يك ميليارد دلار را به صورت كمك بلاعوض در اختيار صداوسيما قرار داد، اين بار نيز بذل و بخشش دولتي شامل حال صداوسيما شود. انتظاري كه تا امروز آرزوي تحقق آن بر دل صداوسيما مانده است. دولت گويا قرار نيست به اين راحتي به صداوسيما روي خوش نشان دهد و حالا كه پخش تلويزيوني رئيس‌جمهور هم قطع شده است، ممكن است همان نقد‌هايي كه تا ديروز از سوي مشاوران رئيس‌جمهور درباره صداوسيماي سرافراز به كار برده مي‌شد، درباره علي عسكري نيز به كار برده شود.
   
مردم دارند خرج تلويزيون بي پول را می‌دهند!
اگر فكر مي‌كنيد آگهي‌هاي تلويزيوني را به طور رايگان تماشا مي‌كنيد، سخت در اشتباه هستيد. هزينه تبليغات به عنوان بخشي از هزينه كالاي تمام شده محاسبه شده و خريداران كالا و خدمات آن را از جيبشان پرداخت مي‌كنند. هر چقدر تعرفه آگهي‌هاي تلويزيوني بالا برود نيز اين هزينه تبليغات شركت‌هايي كه هنوز فكر مي‌كنند با آگهي دادن به تلويزيون مي‌توانند فروش بيشتري داشته باشند نيز بيشتر شده و در نهايت مشتري و خريدار است كه آن هزينه را به صورت سرشكن شده، پرداخت مي‌كند. با وجود اين تا هر روزي كه دولت نخواهد به صداوسيما كمك مالي كند، اين مردم هستند كه بايد هزينه‌هاي صداوسيما را بدهند، اما هزينه دادن مردم به همين جا ختم نمي‌شود. صداوسيما راه‌هاي ديگري نيز براي درآمدزايي دارد. از برنامه‌هاي مشاركتي گرفته تا نظرسنجي‌هاي پيامكي و تلفن‌هاي پولي همگي براي مردم هزينه تراشي مي‌كنند. در طول روز انواع نظر‌سنجي‌ها و مسابقات پيامكي از تلويزيون تبليغ مي‌شود. پيامك‌هايي كه اغلب بالاي 100 تومان براي شركت‌كننده‌ها هزينه در بردارد، اما نوع اطلاع‌رساني درباره هزينه پيامك‌ها به گونه‌اي است كه بيشتر شركت‌كننده‌ها بعد از كسر هزينه تازه متوجه مي‌شوند كه چه اشتباهي كرده‌اند. تلفن‌هاي پولي قصه‌گو، جوك تعريف‌كن و مسابقه‌اي هم كه هزينه‌هايشان را روي قبض تلفن مشتركان مي‌كشند. در اين وضعيت حتي برنامه‌هاي تلويزيوني براي معرفي يك كار‌آفرين موفق ايراني درخواست پول مي‌كنند! وضعيت بي‌پولي كار را به جايي رسانده كه در مهم‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني مانند «خندوانه»، «دورهمي» و «نود» مجري‌ها بخشي از برنامه را به تعريف و تمجيد از اسپانسر‌ها اختصاص مي‌دهند و به نوعي اعتبار خود را خرج درآمدزايي براي اسپانسر مي‌كنند! اگرچه سر جمع اين كار‌ها و تقلاها هيچ وقت بودجه بالاي هزار ميليارد توماني صداوسيما را پوشش نخواهد داد و صرفاً دست و پا زدن‌هايي است كه در آن مخاطبان تلويزيون از اينكه رسانه ملي‌شان آنها را به چشم منابع درآمدي نگاه كند، آزرده خواهد كرد.
روز گذشته رئيس سازمان صداوسيما ابراز اميدواري كرد كه با برنامه‌ريزي صداوسيما از بحران مالي عبور كند، بايد اميدوار بود اين برنامه‌ريزي به كشف راه‌هاي جديد براي خالي‌كردن جيب بيننده‌ها منجر نشود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
0
دكتر محمد سرافراز جلوي بسياري از هزينه ها ي بي خودي را گرفت
صداوسيما رو به جلو حركت ميكرد،اما زمان كوتاه رياست دكتر محمد سرافراز اجازه نداد تا نتيجه كار مثبت ايشون به چشم بياد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار