کد خبر: 807124
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
مأموران پليس براي بازداشت مجرمان دانه‌درشت ماه‌ها كارهاي تحقيقاتي انجام مي‌دهند. مخفيگاه آنها را شناسايي مي‌كنند و رفت و آمدهايشان را تحت كنترل قرار مي‌دهند و در فرصت مناسب عمليات نهايي براي بازداشت را انجام مي‌دهند. اين رويه‌اي است كه پليس‌هاي تخصصي در همه جاي دنيا آن را به كار مي‌گيرند و بعد از انجام موفقيت‌آميز عمليات، سردسته‌هاي اين شبكه‌ها را به مردم معرفي مي‌كنند، آن وقت فرماندار تهران در بوق و كرنا كرده كه اقدام‌هاي لازم براي دستگيري سرشبكه‌هاي باندهاي تكدي‌گري در پايتخت در حال فراهم شدن است. شايد فرماندار تهران توقع دارد با اطلاع‌رساني به موقعي كه انجام داده، اين افراد دست روي دست بگذارند تا مأموران پليس سر فرصت آنها را بازداشت و به زندان منتقل كنند!

عيسي فرهادي روز گذشته به «تسنيم» گفته است: «طرح جمع‌آوري متكديان با همكاري فرمانداري تهران، نيروي انتظامي و چند نهاد ديگر از نيمه دوم مردادماه شروع شده است و تاكنون بيش از هزار و 800 نفر از گدايان شهر جمع‌آ‌‌وري شده‌اند.» فرهادي تأكيد كرده است كه اين افراد به صورت سازماندهي‌شده مشغول تكدي‌گري هستند و به زودي سرشبكه‌هاي اين افراد بازداشت مي‌شوند.
سرشبكه‌هاي اين باندها اين روزها بيش از هر چيز قدردان فرماندار تهران هستند؛ چراكه با اين اطلاع‌رساني به موقع، فرصت اين را خواهند داشت تا پايان اجراي طرح فرماندار، راهي سفر شوند و بعد از بازگشت با خيالي آسوده به فعاليت مجرمانه خود ادامه دهند. تا آن موقع ساختارهاي قانوني تكليف هزار و 800 گداي بازداشت شده را روشن كرده است.
 مطابق رويه‌اي كه همواره در جريان است اين افراد با دادن تعهد يا گذاشتن وثيقه، آزاد و به چرخه معيوبي كه سال‌هاست در جامعه شكل گرفته باز مي‌گردند.
ترديدي وجود ندارد كه براي اجراي طرحي كه فرماندار به آن اشاره كرده هزينه‌هاي بسياري صرف شده است تا چند دستگاه دولتي براي اجراي آن پاي كار حاضر شوند. فرماندار تهران به درستي مي‌داند كه از بين بردن جرائم سازمان يافته بدون بازداشت سرشبكه‌هاي آنها امكان‌پذير نیست، بنابراين در صورت متواري شدن اين افراد با اطلاع‌رساني به موقعي كه صورت گرفته، بخش مهم اجراي طرح ناكام خواهد ماند. درستي اين موضوع در چند ماه آينده و همزمان با بازگشت متكديان به محل‌هايي كه طرح در آن اجرا شده خودش را نشان خواهد داد.

فرماندار تهران البته به موضوع ديگري به درستي اشاره كرده و درباره نقش مردم در كمك به رفع اين آسيب گفته است: «مردم مي‌توانند در جمع‌آوري متكديان، نقش حائز اهميتي داشته باشند و با كمك نكردن به متكديان موجبات فعاليت نكردن آنان را فراهم آورند. مردم بايد كمك‌هاي خود را در اختيار نيازمندان واقعي، مؤسسات خيريه و كميته امداد امام(ره) قرار دهند.»
وي درباره تعيين تكليف گدايان جمع‌آوري شده هم گفته است: «شهرداري و بهزيستي مسئوليت ساماندهي اين افراد را دارند؛ متكديان زير 15 سال زير نظر بهزيستي و بالاي 15 سال در اختيار شهرداري قرار مي‌گيرند. شهرداري و بهزيستي محل‌هايي با نام سامان‌سرا را براي متكديان جمع‌آوري شده در نظر گرفته‌اند تا در اين مراكز به‌طور موقت نگهداري شوند. متكديان زير 15 سال تا زمان تحويل به خانواده‌هایشان در سامان‌سراها مراقبت مي‌شوند؛ متكدياني هم كه خانواده‌اي نداشته باشند تا تعيين‌تكليف نهايي در سامان‌سراها نگهداري خواهند شد.»

فرماندار تهران همچنين گفت: «متكدياني كه معتاد هستند و براي بار دوم دستگير مي‌شوند، مجرم محسوب مي‌شوند. برخوردهاي قانوني با اين افراد هم انجام مي‌گيرد.
وي درباره متكدياني كه از اتباع بيگانه هستند هم گفت: « شرايط لازم براي تعيين تكليف براي اين افراد نيز در نظر گرفته خواهد شد.»
از سوي ديگر سيدحسين هاشمي، استاندار تهران اول شهريورماه اعلام كرد كه «برخي از اتباع كشور‌هاي بيگانه عمدتاً هندي و پاكستاني با ويزاي گردشگري در تهران به گدايي مشغول هستند.» وي از دستگيري 80 متكدي اهل كشور «ميانمار» خبر داد كه داراي ويزاي گردشگري بودند، ولي با استفاده از اين نوع رواديد به تكدي‌گري در تهران مشغول بودند. وي از درآمد 3 تا 7 ميليون توماني گدايان در معابر شهر خبر داد.
ورود گسترده اتباع بيگانه به چرخه تكدي‌گري در پايتخت و چند شهر ديگر نشان از درآمد كلان فراوان اين حرفه و سازمان‌يافتگي آن ‌دارد. در حالي كه شيوه‌هاي برخورد با اين ناهنجاري اجتماعي هنوز در ساختارهاي سنتي خود باقي‌مانده است، متكديان هر روز با روش‌هاي تازه‌ای براي افزايش موجودی‌‌‌هاي حساب خود از جيب مردم سازماندهي مي‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار