کد خبر: 807080
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
برگزاری کارگاه تخصصی چند برش از سینمای مستند ایران در جشنواره سلامت؛
کارگاه تخصصی ارد عطا پور با چند برش از سینمای مستند پزشکی برگزار شد.

کارگاه تخصصی چند برش از سینمای مستند، با محوریت مستند های حوزه پزشکی با حضور اردعطارپور در جشنواره فیلم سلامت برگزار شد.

به گزارش"جوان آنلاين" به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره فیلم سلامت، کارگاه تخصصی چند برش از سینمای مستند ایران با حضور ارد عطارپور و علاقه مندان این حوزه در سومین روز جشنواره و در سالن شماره 5 پردیس چارسو برگزار شد.

عطارپور در ابتدای این نشست با نمایش قسمتی از اولین فیلم های برادران لومیر، گفت: سینما با فیلم های برادران لومیر آغاز شد. فیلم های صامت و کوتاه.

وی با بیان اینکه ایران یکی از اولین کشورهایی بود که سینما وارد آن شد، یادآور شد: 5 سال بعد از نمایش فیلم های برادران لومیر در فرانسه، مظفرالدین شاه با سفر به اروپا و با دیدن دوربین، به میرزا ابراهیم خان عکاس باشی دستور می دهد تا دوربینی را بخرد. اولین مستندساز در ایران، همین میرزا ابراهیم خان بوده است. فیلمی هایی که او گرفت حدود 20 و اندی سال پیش در کاخ گلستان پیدا می شود وبا فرستادن به فرانسه برخی از این فیلم ها دوباره احیا می شوند.

این مستند ساز با اشاره به نبود فیلم و عکس های دوره رضاشاه، اظهار کرد: در زمان رضاشاه فردی به نام خان بابا خان وجود داشت که عکس ها و فیلم های زیادی را تهیه کرده بود اما متاسفانه این عکس ها به فروش گذاشته شد و یک فرد آمریکایی تمام این عکس ها را خرید. در حال حاضر ما عکس ها و فیلم های خیلی کمی از خود رضا شاه و دوره او داریم.

عطارپور با اشاره به سقوط رضا شاه و پایان جنگ جهانی دوم، گفت: با پایان جنگ، آمریکا اقدام به اعزام یک گروه مستند سازی از طرف دانشگاه سیراکیوز به ایران کرد.

وی افزود: گروه مستند سازی دانشگاه سیراکیوز، مستندهای پزشکی با زبان ساده تهیه می کرد و در روستاها و شهرهای مختلف به نمایش می گذاشت. این مستندها در زمینه بیماری های مختلف و به خصوص واگیردار به مردم اطلاعات می داد. تاثیر اقدامات این گروه مستندسازی در عرصه مستندسازی پزشکی در ایران بسیار تاثیرگذار بود و اولین مستندهای حوزه پزشکی را این گروه تولید کردند.

کارگردان فیلم مستند تصویر گمشده مستندهای حوزه پزشکی را به 5 دسته تقسیم کرد و گفت: مستند های حوزه پزشکی در یکی از دسته های، بیمار، بیماری، پزشکان، درمان و شیوه زندگی تقسیم می شود.

در ادامه این کارگاه، عطار پور با نمایش قسمتی از مستند «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخ زاد، عنوان کرد: این مستند مانند مستندهای پزشکی دانشگاه سیراکیوز، در حوزه بیماری می گنجد. مستند «خانه سیاه است» یکی از 50 مستند برتر تاریخ است که به موضوع جذام در جذام خانه ای در تبریز می پردازد.

کارگردان مستند«تصویر گمشده» با نمایش مستندی با نام «نیش دارو» به کارگردانی منوچهر انور، افزود: با پیشرفت تکنیک و تجهیزات در عرصه سینما، تجهیزات در عرصه پزشکی نیز پیشرفت کرد و مستندهایی درباره شیوه درمان ساخته شد. این مستند به شیوه ساخت سرم می پرداخت که در دسته درمان مستندهای پزشکی تقسیم بندی می شود.

عطارپور در پایان کارگاه با نمایش مستندی با نام «قلب سلطان بدن» اظهار کرد: بعضی از مستند ها خود سند بصری به حساب می آید. مستند «قلب سلطان بدن» نیز با نمایش اولین پیوند قلب در ایران، علاوه بر اینکه سند بصری حساب می شود، درباره بیماری های قلبی نیز توضیح می دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار