کد خبر: 806727
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
چرا مواضع اصلاح‌طلبان در قبال روحانی تندتر شده است
خيابان پاستور را مي‌توان سياسي‌ترين خيابان ايران عنوان كرد؛ جايي كه محل استقرار اصلي‌ترين نهادهاي حاكميتي ايران است كه همگي در محدوده‌اي كوچك متمركز است و تا پيش از انتقال ساختمان مجلس شوراي اسلامي به بهارستان ركن قانونگذاري هم در اين مجموعه قرار داشت.
مهدی‌ پورصفا
در كنار ساختمان‌هاي دولت و قوه قضائيه در جنوب غربي اين محدوده ساختمان قدس يا همان كاخ مرمر قرار دارد؛ ساختماني كه ‌پس  از پیروزی انقلاب اسلامي و انقراض خاندان پهلوي سال‌هاست به دفتر اصلي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و محل برگزاري جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام تبديل شده است.  هيچ ذهن كنجكاوي در اين نكته شك ندارد كه اين ساختمان محل برگزاري جلساتي مهم و تأثيرگذار در سير تاريخ سياسي ايران بوده است، اما به نظر مي‌رسد كه كاخ مرمر اين سال‌ها ميزبان محفلي ديگر بوده است كه اتفاقاً شايد تصميم‌سازي نقشي به مراتب مهم‌تر و پنهاني‌تر از تصميمات مجمع تشخيص مصلحت نظام در شطرنج سياسي ايران داشته باشد.
‌‌‌     ***
از فتنه تا انتخابات رياست جمهوري
در اينكه اصلي‌ترين تصميمات تشكل‌هاي سياسي به جاي جلسات حزبي در محفل‌ها و گعده‌هاي سياسي گرفته مي‌شود، شكي نيست. چنين رويه‌اي شايد دهها دليل مختص به خود را داشته باشد كه حتماً نبود يك حزب با فعاليت حرفه‌اي در عرصه سياسي يكي از آنهاست، اما همين محافل هم به تدريج نقش خود را در بازي‌هاي سياسي نشان مي‌دهند.
شايد جدي‌ترين اظهارنظري كه درباره حضور اتاق اصلي تصميم‌گيري درباره برخي تحولات سياسي در كاخ مرمر بيان شده، مربوط به گفت‌و‌گوي سردار احمدي‌مقدم، فرمانده سابق نيروي انتظامي با هفته‌نامه رمز عبور باشد.

احمدي‌مقدم در بيان برخي خاطرات خود به تشكيل اين اتاق در دفتر كار هاشمي‌رفسنجاني اشاره مي‌كند كه مربوط به پيش از انتخابات رياست جمهوري است.
 او  مي‌گويد: پيش از انتخابات جلساتي در دفتر آقاي هاشمي تشکيل مي‌شد که بخش راهبردي در آنجا بود. اين جلسات در دفتر آقاي هاشمي با حضور خاتمي، هاشمي، ميرحسين، ناطق و سيدحسن خميني تشکيل مي‌شد و برنامه‌ريزي‌ها در آنجا بود. در آنجا روي يک کانديدا با هم توافق کردند. البته ابتدا موسوي در جلسات عضو نبود، زماني که کانديداتوري او قطعي شد به جمع‌شان اضافه شد. برگزاري جلسات مشخص مي‌کرد که آنها در حال سازماندهي هستند تا با تمام ‌قوا در ميدان حاضر شوند. ما با اين مجموعه‌ اطلاعاتي که در اختيار داشتيم حدس مي‌زديم انتخابات پرچالشي در پيش‌روي داريم.
‌    
حلقه كاخ مرمر از كجا شكل گرفت
احمدي‌مقدم در ادامه سخنان خود به ادامه اين جلسات پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 اشاره نمي‌كند، اما به نظر مي‌رسد «حلقه كاخ مرمر» كه برنامه‌ريزي براي پيروزي در انتخابات سال 88 را آغاز كرد، همچنان به كار خود ادامه داده است. كما اينكه معرفي اصلي‌ترين كانديداي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست جمهوري سال 92 كه كارزاري مهم‌تر از انتخابات‌هاي گذشته محسوب مي‌شد، در همين محفل صورت گرفت.
ناطق‌نوري در مصاحبه خود با روزنامه اعتماد همين نكته را ذكر و به برگزاري جلساتي با حضور هاشمي‌رفسنجاني و برخي افراد ديگر بعد از جلسات مجمع اشاره مي‌كند كه ماحصل آن كانديداتوري حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري سال 92بود.

ناطق با اشاره به اين جلسات مي‌گويد: شايد برايتان جالب باشد که بدانيد در مجمع تشخيص مصلحت نظام که هستيم بعد از جلسه رسمي، ناهار را نزد آقاي هاشمي مي‌مانيم. چند نفر هستيم که ناهار را بعد از جلسه مجمع با هم مي‌خوريم که عده‌اي هم شوخي مي‌کنند و ما را «انجمن اسلامي مجمع» خطاب مي‌کنند. در اين گروه قبل از انتخابات ٩٢ بحث بر سر اين بود که رئيس‌جمهور چه کسي باشد؟ همه اين افراد به من اصرار مي‌کردند که کانديدا شوم. يادم هست که يک روزي آقاي روحاني همين بحث را مطرح کرد که آقاي هاشمي گفت: «خب شما هر دو بياييد.» آقاي روحاني گفت: اين‌طوري که نمي‌شود و من هميشه نفر دوم فلاني بوده‌ام و ايشان اگر بيايد من حتماً نمي‌آيم.» من گفتم: «بنده چون قطعاً تصميم دارم نيايم بنابراين شما بيا و اگر آمدي من حمايت مي‌کنم.»
موفقيت در انتخابات رياست جمهوري سال 92 مهم‌ترين دستاورد اين حلقه پس از شكست در انتخابات سال 88 بود و حالا هم به دنبال استمرار اين موفقيت است.
‌    
يك دست در دست اصولگرايان و يك دست زلف اصلاح‌طلبان
اين روزها حلقه كاخ مرمر شخصيتي جدي‌تر پيدا كرده است و شايد عدم دعوت ناطق‌نوري، هاشمي‌رفسنجاني و حسن روحاني به جلسات جامعه روحانيت مبارز همين باشد. زماني كه تصميمات در جاي ديگري گرفته مي‌شود چه نياز به حضور در جلسات ديگر است.
حلقه كاخ مرمر علاوه بر اعضاي پيشين، امروز دامنه نفوذ خود را به اصولگرايان نيز رسانده و از سوي ديگر به دنبال مديريت اصلاح‌طلبان در جريان تحولات سياسي كشور است.
علي لاريجاني اتحاد خود را با اين حلقه محكم‌تر از گذشته كرده و اصلاح‌طلبان نيز در غياب يك گزينه مناسب براي حضور در انتخابات رياست جمهوري چاره‌اي جز حمايت از شخص روحاني ندارند و به نوعي دچار نوعي انسداد سياسي هستند.
اين انسداد سياسي و عدم توانايي براي تأثيرگذاري در تصميمات اين محفل كه حامي اصلي ادامه رياست جمهوري روحاني است، در انتخابات رئيس مجلس شوراي اسلامي نشان داد، زماني كه دولت مستقل از اصلاح‌طلبان تصميم گرفت از علي لاريجاني براي رسيدن به رياست مجلس حمايت كند.
حالا نيز علي‌اكبر ناطق تبديل به ستاره اين محفل شده است، كما اينكه روزنامه آرمان روابط عمومي از رايزني ناطق روحاني در ويلاي خود در لواسان با شخصيت‌هايي سخن مي‌گويد كه انتشار مذاكرات آنها مي‌تواند سبب اغتشاش‌آفريني همين واسطه در عرصه سياسي كشور شود.
البته آرمان در نهايت بر اين نكته تأكيد مي‌كند كه تمام اين رايزني‌ها با اين هدف انجام مي‌شود كه حسن روحاني با دست‌اندازهاي كمتري وارد دوره دوم رياست جمهوري خود شود.
‌   
هراس اصلاح‌طلبان از حذف شدن
اختفا در تصميم‌گيري مهم‌ترين ويژگي محفل‌هاي سياسي است، اما شايد با توجه به مطالب روزنامه آرمان بتوان دليل بعضي از موضع‌گيري‌هاي سنگين اصلاح‌طلبان عليه روحاني را توجيه كرد؛ موضع‌گيري‌هايي كه روزنامه آفتاب از كشيده شدن آن به خانه رئيس‌جمهور نيز مي‌گويد.
اينكه برخي از اصلاح‌طلبان با حضور در خانه روحاني خواستار توجه وي به برخي مطالبات خود شده‌اند، مي‌تواند نشانه‌اي باشد از همان نگراني كه به قول روزنامه آرمان واسطه‌ها دارند. البته بماند كه اين واسطه‌ها به تعبير روزنامه آرمان بدنه اصلي اصلاح‌طلبان را تشكيل مي‌هند.
به طور حتم آب تاج‌زاده، سعيد حجاريان يا عبدالله ناصري با كساني همچون ناطق در يك جوي نمي‌رود. اصلاح‌طلبان شايد بتوانند روحاني را با پايگاه اجتماعي مرعوب كنند، اما مي‌دانند كه در مقابل بزرگان حلقه كاخ مرمر هيچ حرفي براي گفتن ندارند. اين مسئله تا حد زيادي از اين مسئله نشئت مي‌گيرد كه اصلاح‌طلبان گزينه‌اي براي مطرح كردن در انتخابات رياست جمهوري ندارند.
در چنين اوضاع و احوالي است كه مي‌توان از هشدارهاي مداوم برخي اعضاي جبهه اصلاحات به حسن روحاني در خصوص وجود گزينه‌هاي وی پرده  برداشت. هشدارهايي كه بيشتر از سر هراس حذف از اصلي‌ترين تصميم‌گيري‌هاي انتخابات سال آينده است.
البته زمان زيادي تا انتخابات سال آينده باقي مانده و سيب سياست تا به زمين مقصود برسد، هزاران چرخ خواهد ولي نكته اصلي اينجاست كه در ماه‌هاي آينده باز هم بايد منتظر تعارضات جدي‌تري باشيم.
 اینکه دامنه این تعارضات تا کجا پیش خواهد رفت نکته‌ای است که شاید همچنان نامکشوف باشد. در هر صورت و با نزديك شدن به زمان انتخابات مي‌توان شاهد نقش‌آفريني جدي‌ترين حلقه كاخ مرمر بود.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
0
سایت محترم"امان از پست ومقام وقدرت طلبی " که خیلی ها را از مسیر اولیه خود "که مسیر امام ورهبری بود"
برگردانده ست"وبدنبال ریاست جمهوری به ناکجا اباد "قرارست"بروند.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
0
سایت محترم"امان از پست ومقام وقدرت طلبی " که خیلی ها را از مسیر اولیه خود "که مسیر امام ورهبری بود"
برگردانده ست"وبدنبال ریاست جمهوری به ناکجا اباد "قرارست"بروند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
0
خیانتی که آقای رفسنجانی در حق مردم ایران کرد صدام در حق مردم عراق و معاویه در حق اسلام نکردند/
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار