کد خبر: 806479
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
سيستان و بلوچستان از جمله مناطقي است که علاوه بر ايمني نبودن جاده‌هاي آن و وجود نقاط حادثه خيز، خاموش بودن چراغ‌هاي حاشيه جاده‌هاي برون شهري هم بر افزايش آمار تصادفات رانندگي در اين استان افزوده است. به طوري که فقدان حداقل استانداردها و روشنایی در نقاط حادثه خیز و سخت گذر بودن جاده‌های سیستان و بلوچستان عامل بسیاری از حوادث ناگوار شبانه در این استان به شمار مي‌آيد که بايد مسئولان مربوطه برای حل آن چاره اندیشی کنند تا جان هموطنان در معرض خطر قرار نگيرد.
ميترا شهبازي
تاريکي راه‌ها عامل افزايش حوادث رانندگي در سيستان و بلوچستان

برخي از نقاط کوهستانی مانند گذرگاه کوله سنگی زاهدان به حدی تاریک است که چشمان رانندگان باید فقط به خط کشی ها متمرکز شود تا بتوانند جاده را در پیچ و خم ها تشخیص داده و از خطر سقوط به دره در امان بماند. همچنين راه اصلی شمال سیستان و بلوچستان علاوه بر گذرگاه کوله سنگی و بزرگراه سرداران شهید دولتی مقدم، در منطقه کوهستانی حرمک و قسمتی از بزرگراه در حال احداث زاهدان- زابل از منطقه لوطک تا شهرستان زابل نیز با وجود مسکونی بودن فاقد روشنایی کافی است و از مناطق حادثه خیز محسوب می‌شود.

به گفته يکي از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي استان سيستان و بلوچستان، متاسفانه مشکلات راه اصلی شمال استان تنها به سامانه روشنایی ختم نمی‌شود و تاخیر چندساله در احداث بزرگراه زاهدان- زابل، هم بر شمار مشکلات اين منطقه افزوده است. به طوري که تردد کامیون‌های ترانزیتی جاده چابهار- میلک و کارخانه سیمان سیستان در اين گذرگاه منجر به بروز تصادفات مرگبار در این مسیر شده است.

البته اين مشکلات تنها مختص به جاده‌هاي برون شهري است و در رابطه با جاده‌هاي درون شهري سرهنگ ابوالحسن ملکی رئيس راهنمايي و رانندگي استان سيستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار جوان مي‌گويد: خوشبختانه شهرداري و اداره برق همکاري‌هاي لازم را در جهت تامين برق جاده‌هاي درون شهري انجام مي‌دهد و در سال جاري 33 درصد تصادفات رانندگي نسبت به سال گذشته کاهش يافته است.

مسعود مالکی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اينکه تاکنون سیستم‌های روشنایی در 25 کیلومتر از جاده های استان اجرا شده مي‌گويد: متاسفانه هم اینک تنها چهار کیلومتر از اين مسير از روشنایی برخوردار است. برای هر کیلومتر روشنایی در جاده 800 میلیون ریال هزینه صرف شده است اما با اين حال قانون گذار ردیف بودج‌ای برای پرداخت هزینه برق مصرفی جاده‌ها تعیین نکرده و این دستگاه توان مالی برای پرداخت آن ندارد.

وي با اشاره به اينکه وزارت نیرو به دلیل ناتوانی مالی راه و شهرسازی، برق بسیاری از جاده های سیستان و بلوچستان را قطع کرده، مي‌افزايد: اين امر علاوه بر کاهش ضریب ایمنی رانندگی در شب برای هموطنان، باعث شده فعاليت سارقان تجهیزات، ترانس ها و لامپ های روی تیرهای چراغ برق جاده ها نيز افزايش يابد.

در حالي که مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان علت تاريکي جاده‌هاي سيستان و بلوچستان را قطع برق از سوي وزارت نیرو مي‌داند، غلامعلی رخشانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان اين ادعا را تکذیب مي‌کند و مي‌گويد: اگرچه راه و شهرسازی موظف به پرداخت هزینه برق مصرفی سیستم روشنایی جاده هاست اما بر اساس قانون، وزارت نیرو برق هیچ جاده‌ای را قطع نمی‌کند.

با توجه به اينکه بحث امنيت و روشنايي جاده‌ها در کاهش تصادفات رانندگي حرف اول را مي‌زند و نبود امکانات، خاموشي و تصادفات رانندگي در محورهاي برون شهري استان را افزايش داده است، اميد است متوليان به زودي اين مشکلات را برطرف کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار