کد خبر: 806478
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
رکود بازهم قرباني گرفت
کاشی نیلو با 42 سال سابقه تولید و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور این روزها درگیر مشکلاتی است که این واحد بزرگ تولیدی را به تعطیلی کشانده، گویا ریشه بحران در کاشی نیلو از دوران خصوصی‌سازی آغاز شده است. کارخانه بزرگ کاشی نیلو این روزها نیمه تعطیل است، 450 کارگر این کارخانه از کار بیکار شده اند و آن تعدادی که در کارخانه باقی مانده اند نیز از مهرماه سال گذشته تاکنون هیچ حقوق و دستمزدی از کارفرمایان خود دریافت نکرده‌اند.
راضیه کشاورز
کارخانه 46 ساله نيلو با 700 کارگر تعطيل شد

کارگران کارخانه کاشی نیلو تاکنون چندین بار با برپایی تجمع های اعتراض آمیز، کار و حقوق خود را از مسئولان شهرستان نجف آباد و استان اصفهان طلب کرده اند ولی هر بار با بی اعتنایی مسؤولان رو به رو شده اند.

یکی از کارگران کارخانه کاشی نیلو در شرح دلایل نیمه تعطیل بودن کارخانه کاشی نیلو و مشکلات ایجاد شده به "جوان" می گوید: این کارخانه از سال 1353 فعالیت خود را در زمینه تولید سرامیک و کاشی آغاز کرد تا اینکه در سال 90 به پیشرفته ترین سیستم تولید کاشی و سرامیک با استفاده از نانو دست پیدا کرد.

وی که بنا به دلایلی نخواست در این گزارش نامی از او برده شود ، می افزاید: کاشی نیلو زیر نظر سازمان تامین اجتماعی بود و در سال 91 پیرو اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد، البته در آن سال بخش خصوصی در اوج صادرات و تولید انبوه بود .

وی ادامه می دهد: پس از اینکه بخش خصوصی کارخانه نیلو را به دست گرفت، همه ی تولیدات شرکت را فروخته شد و سهامداران از وام های دولتی هم به بهانه ایجاد اشتغال استفاده کردند اما آنها را خرج کارخانه نکردند زیرا این کارخانه مستقل بود و خرجی نداشت اما کارفرمایان وام می گرفتند و خرج جاهای دیگر که برای ما نامعلوم است، می کردند.

این کارگر که 11 ماه است حقوقی دریافت نکرده است، اظهارمی کند: در حال حاضر سهامداران کارخانه نیلو با بدهی 148 میلیارد تومانی دیگر پا به کارخنه نگذاشته اند و جوابگوی هیچ کسی نیستند ؛ این سهامداران وقتی شرکت را تحویل گرفتند با 3 میلیارد تومان شرکت نیلو را که همان زمان یکصد میلیارد تومان ارزش داشت خریدند و حالا با 148 میلیارد تومان بدهی ناپدید شده اند.

وی یادآور می شود: در کارخانه نیلو 700 نیروی کارگر مشغول کار بودند اما دو ماه پیش سهامداران کارخانه450 نفر را از کار بیکار کردند و250 نفر نیروی دیگرهم برای تأمین - نگهدارنده کارخانه باقی مانده اند چرا که هیچ گونه مواد اولیه ایبرای تولید در کارخانه باقی نمانده است.

وی اضافه می کند : ما کارکنان کارخانه نیلو هر چه به فرمانداری ، دفتر امام جمعه و مسؤولان شهرستان نجف آباد مراجعه می کنیم تا گره از مشکلات باز شود، هیچ کسی پاسخگو نیست و حتی استانداری اصفهان هم اقدامی عاجل در این باره انجام نداده است!

این کارگر 47 ساله که از وضعیت به وجود آمده به شدت نگران است ،تصریح می کند: امثال من با سن بالا اگرچه سابقه کار خوبی هم داشته باشیم، هرجا برای کار مراجعه می کنیم کسی به ما کار نمی دهد زیرا همه در پی نیروهای جوان هستند، ضمن اینکه متأسفانه با خبر هستم که زندگی 37 نفر از کارکنان کاشی نیلو به دلیل انبوه مشکلات مالی ناشی از عدم دریافت حقوق به بن بست خورده و به خاطر بیکاری مجبور به "طلاق" شده اند.

یکی دیگر از کارگران کارخانه کاشی نیلو هم که از کارگران باسابقه کاشی نیلو است در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که "دلیل تعطیلی کارخانه چیست؟" به دورانی اشاره می‌کند که کارخانه کاشی نیلو از اداره کل تأمین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شد.

علیخانی که ۱۸ سال سابقه کار در بخش فنی کارخانه نیلو را دارد با اطمینان خاطر بیشتری به سوالات ما پاسخ می‌دهد.

وی می‌گوید: "تا قبل از اینکه 3 شریک به این کارخانه وارد شوند، همه چیز خوب بود، انبارها پر از کاشی بود که به خوبی فروش می‌رفت و انبار فنی هم پر از جنس و دستگاه‌ها بدون عیب کار می‌کردند اما از روزی که 3 شریک پای خود را به کارخانه گذاشتند هرچه بود و نبود را فروختند و یک ریال هم خرج کارخانه نکردند."

علیخانی ادامه می‌دهد: "باطنی مدیرعامل کارخانه چندی پیش در جمع کارگران گفت که با شریک دیگر به مشکل برخورد کرده‌اند و خبر داد که آنها اموال کارخانه را برده و دزدی کرده‌اند، ماجرا اما امروز به جایی ختم شده که کارخانه نیمه تعطیل تعطیل است."
وی ادامه می دهد: کارگران کارخانه کاشی نیلو اعتراض خود را به پرداخت نشدن مطالباتشان به فرمانداری نجف آباد، استانداری اصفهان و نهاد ریاست جمهوری برده‌اند

. علیخانی با اشاره به این شکایات می‌گوید: در دوران دفاع مقدس، این کارخانه با تمام ظرفیت کار می‌کرد، بیشترین کاشی ما صادراتی بود و الان نیز از نظر خرید و مشتری مشکلی ندارد، اما اینکه گردانندگان فعلی این کارخانه که عده‌ای دلال هستند به دنبال چه چیزی بوده و با چه هدفی 450 کارگر را بی کار و بقیه را بلاتکلیفکرده‌اند؛ نمی‌دانیم.
شرایط اقتصادی عامل بحران شده
در حالی که تلاش ما برای تماس با مدیرعامل کارخانه کاشی نیلو بی نتیجه ماند سوالات خود درباره مشکلات این واحد بزرگ تولیدی را از رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان پرسیدیم.

محمدرضا برکتین درباره پیگیری برای حل مشکلات کارگران این کارخانه به"جوان" می‌گوید: درباره کاشی نیلو باید به مسائلی کلی اشاره کرد، این کارخانه از مدت‌ها پیش درگیر مسائلی است که کل صنعت ما را درگیر خود کرده است اما این کارخانه به شکل ویژه‌ای درگیر آن شده است.
در حالی که کارگران کاشی نیلو مشکلات داخلی را دلیل بحران در کارخانه عنوان می‌کنند اما رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان علاوه بر مشکلات داخلی، شرایط اقتصادی کشور را نیز در این موضوع دخیل می‌داند.

وی می‌گوید: مشکلات کاشی نیلو مخلوطی از هر دو موضوع است، بخشی از آن به شرایط کلی کشور برمی‌گردد و بخشی دیگر به مسائلی که میان کاشی اصفهان و کاشی نیلو پیش آمده است، تعهدات و امضاهایی صورت گرفته و با درگیر شدن کاشی اصفهان به برخی مشکلات پای کاشی نیلو هم به این بحران باز شده است.
برکتین ادامه می‌دهد: برخی مشکلات مالی به شرکت کاشی نیلو منتقل شده است و این موضوعات در جلساتی در سطح استان مورد بررسی قرار گرفته است، مدیریت کاشی نیلو سعی براین داشت تا مشکلاتی که از ناحیه شرکت کاشی اصفهان به این شرکت منتقل شده را رفع کند تا آنها روی پای خود بایستند، اما این صحبت‌‌ها موضوعی را حل نمی‌کند بلکه نیازمند این هستیم تا مشکلات این شرکت را در محیط کارشناسی و با چارچوبی محدودی از اختیارات حل و فصل کنیم.
رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان با اشاره به بلاتکلیفی کارگران کارخانه کاشی نیلو بیان می‌کند: باید تکلیف این کارگران مشخص شود، ما موارد مشابه زیاد دیگری را داریم که موضوع مانده و به حد التهاب رسیده و کسی برای پاسخگویی وجود ندارد، اما تصمیم گیری در این باره باید جامع باشد و از سوی مدیریت استان که اختیارات لازم را دارد صورت بگیرد.
رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان می‌گوید: مشکل کاشی نیلو باید در بخش استانداری حل شود، بانک‌ها، عوامل، سهام داران و.. حضور پیدا کنند و در یک فضای کارشناسی موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند و همه به اجرای تصمیمات نهایی این جلسه ملزم شوند چرا که وقتی مسائل مانده و به نقطه بحران برسد دیگر قابل حل نخواهد بود.

مشکل کارگران در حال پیگیری است

خبرنگار ما در ادامه پیگیری های خود چندین بار با فرماندار شهرستان نجف آباد نیز تماس گرفت تا پاسخ وی را برای حل مشکلات کارگران کاشی نیلو و رونق دوباره این کارخانه انعکاس دهد.

سیروس محمودی در گفتگو با جوان ضمن تاکید بر اینکه تلاش همه اعضای کمیته کارگری در جهت حل مشکلات کارگران کارخانه کاشی نیلوی نجف آباد است، می گوید: چندی پیش برای حل مشکل کارگران کارخانه کاشی نیلو، جلسه ای در فرمانداری نجف آباد برگزار شد که در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد سهامداران کارخانه کاشی نیلو نسبت به پرداخت حقوق معوقه کارگران و پرداخت بدهی خود به دستگاههای خدمات رسان اقدام کند.

وی تاکید می کند: در حال حاضر طرحی برای خروج از بحران کارخانه کاشی نیلو در دست اجرا داریم که اگر به نتیجه رسید آن را رسانه ای خواهیم کرد.

به هرحال امیدواریم مسؤولان استان اصفهان به مشکلات قشر کارگری توجه بیشتری داشته باشند و در راستای رفع مشکلات کاشی نیلو اهتمام ورزند تا این بحران هم از کُما خارج شود.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
3
خدایا آه زن بچه هامون دامن همشون بگیره که زندگی ما را خراب کردن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار