کد خبر: 806450
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
ماهانه بين 60 تا 70 نفر به دليل شرايط آب و هوايي به بيماران دياليزي خوزستان اضافه مي‌شود
فوت پیاپی بیماران در بیمارستان سینای خوزستان با گذشت سه هفته همچنان معمای مجهولی است که پاسخ مناسب و قانع کننده ای به آن داده نشده است. شنبه نهم مرداد ماه امسال بود که خبر فوت تعدادی از بیماران دیالیزی در بیمارستان سینا بر خروجی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان خوزستان نقش بست. خبری که بلافاصله موجی از اعتراضات و واکنش ها نسبت به بیمارستان قدیمی و فرسوده سینا خوزستان را در پی داشت و این درحالی است که در این اخبار تناقض در تعداد بیماران فوتی از سه تا پنج بیمار به چشم می خورد به طوری که وبدا سایت رسمی وزارت بهداشت در ابتدا با تکذیب خبر فوت چهار بیمار دیالیزی، اعلام کرده بود که تنها سه بیمار فوت شدند اما در خبرهای بعدی مسئولان وزارت بهداشت آمار را چهار بیمار اعلام و این چهار نفر بعد از یک هفته به پنج نفر افزایش یافتند. از سویی عدم ارائه دلیل مناسب برای فوت غیرعادی بیماران از سوی مسئولان و ارائه حدس و گمان هایی در این راستا در تمام این گزارشات مشترک بود. در نخستین خبرها، مهمترین دلیلی که برای فوت این بیماران مطرح شد مشکل دستگاه های دیالیز عنوان شده بود که ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با خبرنگار جوان در اهواز این موضوع را به شدت رد کرد.
معصومه صالحی
معمای فوت بیماران دیالیزی‌ها در سینای خوزستان همچنان مجهول است

اگر مشکل از دستگاه دیالیز بود، علایم خونی در بیماران مشاهده می شد، در حالی که در هیچ کدام از بیماران این علایم مشاهده نشده است.

اينها بخشي از حرف هاي معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز است كه با تاكيد بر اينكه فرایند دیالیز در دستگاه دیالیز از طریق انتقال خون انجام می شود، تعداد بیماران دیالیزی را پنج نفر اعلام می کند و مي گويد: علاوه بر فوت این تعداد بیمار، 10 نفر نیز به دلیل علایم مشابه از جمله تب، عفونت گوارشی و اسهال خونی بستری شدند.

عفونت روده ای عامل مرگ

پس از بررسی های اولیه، عفونت روده ای از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و کارشناسان وزارت بهداشت که برای این موضوع به بیمارستان سینا اعزام شدند به عنوان عامل اصلی اعلام شد؛ اما آنچه با گذشت سه هفته از این اتفاق همچنان به صورت معمایی باقی مانده، منبع انتشار این عفونت در پنج بیمار دیالیزی است؛ موضوعی که قرار بود در مدت یک هفته به آن پاسخ داده شود و هنوز در حد وعده ای به افکار عمومی تلقی می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با تایید عفونت روده ای به عنوان دلیل اصلی فوت بیماران، بیان می کند: عامل انتقال عفونت از طریق سیستم گوارشی وارد بدن بیماران شده و با توجه به وضعیت جسمی و ایمنی بیماران این عوامل منجر به فوت شده اند.

نظری با تاکید براینکه منبع انتشار عفونت مشخص نشده اذعان می دارد: موضوع مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینای اهواز در سطح وزارت بهداشت مورد توجه جدی قرار گرفته و نمایندگانی به منظور بررسی ‌های اولیه به این بیمارستان اعزام شدند، علت و عامل مرگ بیماران عفونت روده ای تشخیص داده شد و اکنون به دنبال یافتن منبع انتشار عفونت هستیم.

انتظار برای نتیجه نهایی

دکتر شکرالله سلمان ‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بررسی های لازم برای مشخص شدن منشاء عفونت می گوید: تیم اپیدمیولوژیستی که از توان علمی و تخصصی کارشناسان وزارتخانه بهره می برد، برای بررسی علت مرگ تشکیل شده و در این راستا آزمایش های لازم بر مواد غذایی درون آشپزخانه بیمارستان، آب و محیط بیمارستان انجام و محل زندگی افراد نیز به طور کامل و با تمام جزئیات و زوایا مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آزمایش هایی از اعضاء خانواده و اطرافیان بیماران فوت شده نیز گرفته شد، خاطر نشان می کند: بعد از کشت نمونه ها شاهد بودیم که چند نفر از خانواده های بیماران به این عفونت مبتلا بودند، البته بررسی های صورت گرفته نیاز به کنکاش علمی دارد و هنوز جواب قطعی به آنها داده نشده است.

سلمان زاده نیز با رد هرگونه مشکلی در دستگاه های دیالیز بیمارستان سینا از شناسایی میکروب ای کولای(E.Coli) به عنوان عامل عفونت خبر می دهد و می افزاید: نحوه انتقال این میکروب به بیماران فوت شده مشخص نیست و در حال حاضر عامل میکروبی از طریق کشت خون و مدفوع از بیماران جدا شده و در حال بررسی است.

انتقاد نمایندگان مردم

از سویی گزارش اولیه بررسی مرگ بیماران دیالیزی خوزستان در حالی به مجلس ارائه شد که جواد کاظم نسب الباجی، همایون یوسفی و علی ساری نمایندگان مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی نسبت به روند بررسی پرونده بیماران فوت شده بیمارستان سینا و عدم اعلام دلایل قانع کننده از سوی وزارت بهداشت اعتراض کردند.

جواد کاظم نسب الباجی در این خصوص می گوید: وضعیت مطلوبی در بیمارستان سینا وجود ندارد، این بیمارستان فرسوده و فاقد تجهیزات لازم است به طوری که وضعیت بخش اعصاب و روان آن به زندان شبیه است و حقوق اولیه بیماران در این بیمارستان نادیده گرفته می شود.

وی در خصوص دلیل فوت بیماران دیالیزی و شایعاتی که در این راستا در فضای مجازی گسترش یافته می گوید: پرونده به وزارت بهداشت سپرده شد و این وزارت وجود نوعی ویروس و عفونت را دلیل فوت بیماران اعلام کرد در حالی که ما این موضوع را قبول نکرده و منتظر بررسی های بیشتر و نتایج قابل قبولتری هستیم که در این راستا پیشنهاد تشکیل هیئت بازرسی بی طرفی با حکم وزیر بهداشت به منظور بررسی جامع دلایل مرگ بیماران دیالیزی خوزستان داده ایم .

همچنین علی ساری دیگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه به سادگی موضوع مرگ بیماران دیالیزی را رها نمی‌کنیم، عنوان می کند: در حالی که علت اصلی فوت بیماران مشخص نشده نمی توان اظهار نظر قطعی داشته باشیم اما پرونده مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینا در کمیته ‌های ویژه این موضوع در حال پیگیری است.

معمای بی پاسخ

براساس اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پرونده فوت بیماران دیالیزی خوزستان علاوه بر ارجاع به سازمان نظام پزشکی به دادستان عمومی استان نیز تحویل داده و موضوع به صورت فوق ‌العاده در حال رسیدگی است اما تاکنون نتیجه ای از سوی این ارگان ها اعلام نشده است.

بسیاری از فعالان اجتماعی در استان خوزستان نسبت به مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینا واکنش نشان داده و خواستار پاسخ قانع کننده تری از سوی وزارت بهداشت شدند، همچنین جمعی از مردم منطقه کوت عبدالله و خانواده های متوفیان با در دست داشتن پلاکارد و بنر هایی در مقابل بیمارستان سینا تجمع و به مرگ بیماران دیالیزی و وضعیت نامناسب بیمارستان سینا اعتراض کرده و خواستار استعفای رئیس بیمارستان سینا و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شدند.

اما براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خوزستان با 1800 بیمار دیالیزی رتبه دوم کشوری در ابتلاء به بیماری های دیالیزی را دارد و ماهانه بین ۶۰ تا ۷۰نفر به دلیل شرایط آب و هوایی به بیماران دیالیزی این استان اضافه می شوند که. عمده این افراد دچار مشکلات دیابتی یا قلبی و عروقی هستند و این در حالی است که به دلیل کمبود اعتبارات مراحل درمان این بیماران در 26 مرکز درمانی و با کمبود ۱۰۰ دستگاه دیالیز صورت می گیرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار