کد خبر: 806397
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
حضور پرنشاط هموطنان كرد در برنامه پرمخاطب شبكه نسيم
برنامه خندوانه شامگاه يك‌شنبه ميزبان جمعي از هموطنان كرد‌زبانمان بود كه از استان‌هاي كردستان، كرمانشاه و ايلام به اين برنامه آمده بودند.
محمدصادق عابديني
برنامه خندوانه شامگاه يك‌شنبه ميزبان جمعي از هموطنان كرد‌زبانمان بود كه از استان‌هاي كردستان، كرمانشاه و ايلام به اين برنامه آمده بودند. اين قسمت به دليل استفاده مهمانان برنامه، رامبد جوان و جناب‌خان از لباس محلي كردي، زيبايي خاصي پيدا كرده بود. برنامه يك‌شنبه شب خندوانه با حضور گرم اين هموطنان يكي از بهترين اجراهاي اين برنامه بود و با استقبال خوبي در شبكه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شد.

در اين برنامه موسيقي كردي اجرا شد، حركات موزون كردي نيز از سوي مهمانان و با حضور رامبد جوان اجرا شد و جناب‌خان نيز نشان داد كه روي ترانه‌هاي محلي كردي نيز تسلط دارد. وقتي رسانه‌اي عنوان ملي به خود مي‌گيرد بايد نگاهي فراگير به همه مناطق جغرافيايي، اقوام، زبان‌ها، گويش‌ها و لهجه‌هايي داشته باشد كه در پهنه بزرگ كشور ايران زندگي مي‌كنند. صداوسيما با راه اندازي شبكه‌هاي استاني به صورت محلي در حال خدمت‌رساني به همه اين موارد است و آنها را فراموش نكرده، ولي حضور اقوام ايراني در آنتن شبكه‌هاي سراسري تأثير خاص خود را دارد؛ تأثيري كه بي‌شك پر رنگ شدن همدلي و وفاق ملي را در‌پي خواهد داشت. برنامه خندوانه كه از سوي بينندگان سيما عنوان بهترين برنامه تلويزيوني را نيز به دست آورده است، در طول چند فصل اجرا نشان داده كه نگاهش صرفاً به محدوده پايتخت نيست و در دعوت از مهمانان برنامه و سفر به اقصي نقاط كشور، ملي بودن نگاه خود را نسبت به ديگر برنامه‌ها به رخ كشيده است. اين اولين‌باري نيست كه يكي از اقوام ايراني به خندوانه آمده‌اند. پيش از اين نيز مردم سيستان و بلوچستان، افغان‌هاي مهاجر و هفته پيش نيز مردم شهر همدان به خندوانه آمده بودند و جناب‌خان نيز متناسب با موسيقي محلي آن نواحي قطعاتي را در استوديو اجرا كرده است. حتي رامبد جوان با دعوت از اعضاي تيم فوتبال استقلال خوزستان كه در ليگ برتر به قهرماني رسيدند، نشان داد موفقيت يك تيم بدون ادعاي شهرستاني براي «خندوانه» مهم است. خندوانه با فضاي گرم و صميمي‌ای كه دارد، احتمالاً در آينده نيز ميزبان ديگر اقوام ايراني خواهد بود. شبكه نسيم كه افتتاحيه‌اش نيز در مريوان از شهرهاي استان كردستان برگزار شد، با خندوانه هم در مسير شعار نشاط و سرگرمي قدم برداشته و هم با نگاه فراپايتختي نشان داده مي‌تواند عاملي بر تقويت پيوند‌هاي ملي باشد؛ شاخصه‌اي كه كمتر در برنامه‌هاي ديگر شبكه‌هاي سراسري ديده شده است. «خندوانه» نمونه خوبي براي يك برنامه ملي در رسانه ملي است.
   
رقابت برنامه‌ها راهي براي جذابيت بيشتر
شبكه نسيم علاوه بر خندوانه برنامه پرمخاطب «دورهمي» را نيز دارد؛ برنامه‌هايي كه مي‌شود آنها را رقيب يكديگر نيز دانست و هر دو توسط دو تن از كمدي‌ساز‌هاي شناخته شده سينما و تلويزيون اجرا مي‌شوند. مهران مديري در دورهمي گفت و گو‌هاي چالشي با مهمانان برنامه دارد و آيتم‌هاي نمايشي نيز از بخش‌هاي اصلي اين برنامه‌اند. مونولوگ‌هاي مديري درباره موضوعات مختلف كه طنز تلخي همراه داد نيز ديگر بخش‌هاي خاص دورهمي است. رامبد هم علاوه بر سرود‌هاي دسته‌جمعي، جناب‌خان را دارد كه به تنهايي بخش مهمي از محبوبيت خندوانه را بر دوش مي‌كشد. روزنامه سينمايي باني فيلم يك نظرسنجي را درباره اين دو برنامه اجرا كرده است و از مخاطبانش خواسته به اين سؤال پاسخ دهند؛ «دورهمي يا خندوانه؟ كدام برنامه تلويزيوني انتخاب اول شماست؟» در اين رقابت شانه به شانه دورهمي فقط با اختلاف 79 رأي بيشتر و به دست آوردن 35 هزار و 68 رأي در رتبه اول قرار گرفته است. تا پيش از اين تلويزيون تلاش مي‌كرد تا برنامه‌هاي رسانه ملي نه‌تنها هيچ رقابتي با هم نداشته باشند بلكه از نظر موضوعي نيز اصطكاك نداشته باشند، اما حالا دو برنامه در يك شبكه با هم رقابت دارند و مي‌توان همين موضوع را در برنامه‌هاي ديگر و ساير شبكه‌ها نيز پيدا كرد، برنامه‌ها اگر حس حضور در يك رقابت جدي براي به دست آوردن مخاطب بيشتر را داشته باشند، قطعاً تلاش خود را براي حضور موفق‌تر روي آنتن تلويزيون بيشتر خواهند كرد و همين موضوع بر ديدني شدن برنامه‌ها مي‌افزايد.
* به كردي حالمان خوب است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار