کد خبر: 806137
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
چند روزي است كه تصاويري از قورباغه‌هاي بسته‌بندي شده در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود و مردم از عرضه بسته‌هاي 400 گرمي قورباغه كره‌اي در برخي فروشگاه‌هاي شمال شهر تهران يكديگر را خبر مي‌كنند.
زهرا چيذري
چند روزي است كه تصاويري از قورباغه‌هاي بسته‌بندي شده در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود و مردم از عرضه بسته‌هاي 400 گرمي قورباغه كره‌اي در برخي فروشگاه‌هاي شمال شهر تهران يكديگر را خبر مي‌كنند. اين در حالي است كه اگر بنا باشد اين قورباغه‌ها در فروشگاه‌هاي كشور عرضه شوند، اصلاً نيازي به وارد كردن قورباغه از كره نداريم و در كشور خودمان پرورش قورباغه براي صادرات داريم، آن هم در شرايطي كه بنا به حكم اغلب علما گوشت قورباغه حرام است و اگرچه پرورش آن اشكالي ندارد اما فروش آن براي مصارف خوراكي جايز نيست، حتي اگر خريدار آن را حلال بشمارد.
مهندس سيروس بلندنظر با بيان اينكه شايعه فروش گوشت قورباغه كره‌اي در برخي مغازه‌هاي شمال تهران كه تصاويري از آن در فضاي مجازي منتشر شده است از اساس بي‌پايه است، مي‌گويد: نظارت بر توليد و عرضه انواع گوشت و فرآورده‌هاي خام دامي در حيطه نظارت و اختيارات سازمان دامپزشكي كشور است. بنا به تأكيد وي براساس اعلام نظر اين سازمان صرفاً در زمينه فرآورده‌هاي غذايي فرآيند شده اعم از گوشتي كه داراي مجوزهاي بهداشتي مربوطه از معاونت‌هاي غذا و داروي سراسركشور و اداره كل نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي سازمان غذا و دارو است، مطابق با معيارها و مقررات ملي و بهداشتي مربوطه بوده مورد تأييد اين سازمان است.
 
پرورش قورباغه از زاويه‌اي ديگر
 پرورش و صادرات قورباغه اما از يك بعد ديگر داراي اهميت است چراكه خريد و فروش اين محصول غيرحلال اشكال شرعي دارد به خصوص اينكه كشور ما همواره بر سياست ام‌القراي جهان اسلام بودن و ترويج برند حلال تأكيد داشته است. حالا اما پرورش و عرضه يك موجود حرام‌گوشت از سوي يك كشور اسلامي در حالي صورت مي‌گيرد كه بسياري از كشورهاي غير‌مسلمان به سمت خوراكي‌هاي حلال گرايش يافته‌اند چراكه علم و تكنولوژي امروز دنيا مزيت‌هاي خوراكي‌هاي حلال را تأييد كرده است.
 
آواز قورباغه‌هاي گوشتي
«آب كه سر بالا بره، قورباغه ابوعطا مي‌خونه»، حالا معلوم نيست كدام آب سر بالا رفته كه پرورش و صادرات قورباغه به يكي از مزيت‌هاي صادراتي كشورمان تبديل شده است. صادرات قورباغه البته مربوط به چند سال اخير نيست و به دوران قبل از انقلاب باز مي‌گردد. پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، قورباغه‌هاي طبيعي در كشور از محل زيست‌شان جمع‌آوري و صادر مي‌شد اما پس از انقلاب، به دليل مسائل شرعي صادرات قورباغه از ايران متوقف مي‌شود. حالا اما دوباره چند سالي مي‌شود كه بحث پرورش و صادرات قورباغه مطرح شده و براي اين كار حتي اتحاديه‌اي هم راه‌اندازي شده است.
دفتر حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (مدظله‌العالي) در پاسخ به سؤالي درباره حكم پرورش قورباغه و فروش آن به غير مسلمانان پاسخ داده است: في نفسه اشكال ندارد ولي فروش آنها براي استفاده‌هاي غذايي انسان، جايز نيست، هرچند خريدار خوردن آن را حلال بداند. با وجود اين گويا هم اكنون هم مزارع پرورش قورباغه وجود دارد و هم صادرات آن البته نه به صورت رسمي اما به صورت غيررسمي پيگيري مي‌شود. در اين رابطه رئيس هيئت‌مديره انجمن پرورش‌دهندگان تمساح گفته است:‌مزارع پرورش قورباغه از گذشته‌هاي دور در استان‌هاي شمالي كشور وجود داشته و صادرات آن نيز به شكل قانوني ادامه داشته است. به گفته وي پرورش قورباغه در كنار مزارع پرورش ماهي به‌عنوان يك فعاليت مكمل كه مي‌تواند داراي ارزش اقتصادي قابل توجه باشد، از سال‌ها پيش مورد توجه توليدكنندگان قرار گرفته، اما تاكنون مجوز صادرات قورباغه صادر نشده است. با اين وجود، برخي پرورش‌دهندگان ماهي كه اقدام به صادرات اين محصول مي‌كنند، پرورش قورباغه را نيز در دستور كار قرار داده و در ميان محموله‌هاي خود صادرات قورباغه‌هاي گوشتي را به مركز اتحاديه اروپا و كشورهاي امريكايي از مرز تركيه دنبال مي‌كنند. قورباغه «رانا» يكي از مهم‌ترين گونه‌ها علاوه بر اين قورباغه‌هاي گوشتي است كه در تالاب انزلي به وفور وجود دارد و از گذشته نيز توليد بومي آن در اين مناطق وجود داشته و هم‌اكنون نيز آوازه قورباغه‌هاي ايراني به اروپا مي‌رسد.
 
ترويج حرام از سوي كشوري اسلامي
ايران به دليل شرايط زيست بومي ويژه‌اش مزيت‌هاي فراواني دارد كه با كمي توجه مي‌توانند ارزش افزوده بالايي را براي كشور داشته باشند. در اين ميان اما برند شدن قورباغه ايراني و رسيدن آوازه اين حيوان به اروپا با نام ايران اسلامي به اين معناست كه در شرايطي كه بسياري از غير‌مسلمانان به غذاي حلال روي آورده‌اند و برند حلال در كشورهايي غيراسلامي توليد مي‌شود ما به عنوان يك كشور مسلمان فقط به خاطر منافع اقتصادي حاضريم يك موجود حرام گوشت را ترويج كنيم. بديهي است وقتي قبح پرورش و صادرات يك حيوان حرام گوشت بشكند راه براي توليد و صادرات حرا‌م‌هاي ديگر هم باز مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
3
2
سلام
اگر واقعا یه همچین چیزی هست ،باید جلوش گرفته بشه .حالا همه چیز تموم شده وما باید گوشت قورباغه صادر کنیم ؟احمقانه نیست ؟
ناشناس
|
Georgia
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
2
1
للبته استفاده خوراکی در ایران با اداب و رسوم ما و شعایر مذهبی مغایر است اما پرورش و فروش ان در خارج تز کشور ضرر مادی و معنوی ندارد حداقل در شرایط فعلی کشور که بیکار ی بیداد می کند لطفا مانع کسب در امد و روزی کارگرران نشوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
كارگر مي ميره از حلال پول دربياره كشتن قورباغه در اسلام مكروهه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار