کد خبر: 806085
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
ذبح دام در کشتارگاه‌هاي سنتي و غير بهداشتي
شهرستان اروميه واقع در استان آذربايجان‌غربي با داشتن جمعيتي بالغ بر يک ميليون نفر هنوز حتي يک کشتارگاه صنعتي هم ندارد. درحالي که سالانه در اين شهرستان ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز با استفاده از ذبح سنتي و غيربهداشتي توليد مي‌شود و نياز مردم اروميه را تامين نمي‌کند،
ميترا شهبازي

 طرح ساخت کشتارگاه صنعتي از سال ۸۶ در ارومیه کليد خورد و نتوانست به مرحله بهره‌برداري برسد. در صورتي که اين کشتارگاه به بهره‌برداري مي‌رسيد، شهرستان اروميه با توجه به ظرفیت‌های بالایي که دارد، توان تولید بيش از ۱۵۰ هزارتن در سال را پيدا مي‌کرد که نه تنها از واردات گوشت معاف مي‌شد بلکه مي‌توانست به مناطق ديگر هم گوشت قرمز صادر کند.

+++

با اينکه شهرستان اروميه جمعيتي بالغ بر يک ميليون نفر دارد، اما ذبح دام در اين منطقه هنوز به شيوه سنتي و غيربهداشتي انجام مي‌گيرد که سلامت مردم را در معرض خطر قرار مي‌دهد. سال 86 بود که طرح کشتارگاه صنعتي در اروميه کليد خورد و شهرام دیلمقانی، از مدیران کل سابق دامپزشکی استان آذربایجان غربی نويد احداث بزرگترين کشتارگاه صنعتي با ظرفیت ذبح روزانه یک هزار راس گوسفند و 200 راس گاو در اين شهرستان را داد. اما از آن سال تاکنون 9 سلا مي‌گذرد و اين کشتارگاه هنوز به مرحله بهره‌برداري نرسيده است.

در تمامي نقاط کشور، ایجاد شرایط مناسب برای کشتارگاههای محلی، بهسازی ساختار ناوگان حمل و نقل دام، فراهم آوردن محل‌هاي بهداشتي برای عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی جهت کمک به صادرات و جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری از امور قابل توجه متوليان کشوري است اما این ضرروت هنوز در استان آذربايجان غربي و بین مسئولان اين استان احساس نشده است.

کشتارگاه‌هاي سنتی استان آذربايجان غربي که میدان عرضه دام زنده و مراکز عرضه توزیع مواد خام دامی هستند، هر کدام به نوعی دارای مشکلات بهداشتی از نظر ساختار فیزیکی، محیطی و عدم آموزش افراد شاغل در این بخشها هستند. از اين رو نیاز اساسي به ساماندهی جهت رفع برخی مشکلات بهداشتی دارند که هنو جزو اولویت‌های اجرایی متوليان استاني قرار نگرفته است.

رعایت بهداشت و سلامت و جلوگیری از شیوع بیماریهای منتقله از گوشت قرمز و لزوم عرضه گوشت سالم اولویت مدیریت شهرها برای تامین سلامت مردم است، اما عدم رعایت موازین بهداشتی تعیین شده و ناکافی بودن تجهیزات در کشتارگاه یکی از تهدیدات اساسی برای سلامت مردم بوده که باید در اولویت اجرایی دستگاههای ذی ربط قرار گیرد.

جاي کشتارگاه صنعتي خاليست!

نماینده مردم ارومیه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه ذبح دام در شهرستان اروميه در مراکز غیررسمی و غیربهداشتی انجام مي‌شود، مي‌گويد: شهرستان ارومیه با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر هنوز حتي يک کشتارگاه صنعتی هم ندارد. متاسفانه کشتارگاه‌های موجود به خصوص کشتارگاه شهرداری ارومیه ضمن اینکه سنتی است کفاف گوشت مورد نیاز شهر را نمی‌دهد. از اين رو براي تامين گوشت پا واردات گوشت به استان باز مي‌شود.

هادی بهادری با بیان اینکه از سال ۸۶ ساخت کشتارگاه صنعتی در ارومیه آغاز شده است مي‌افزايد: با اينکه سالهاي زيادي از کليد خوردن طرح کشتارگاه اروميه گذشته است، اما هنوز این کشتارگاه به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. هم اکنون دو مشکل سند زمین و نیز مشکل اداری در زمینه اخذ وام وجود دارد که از ادامه اجراي طرح کشتارگاه صنعتی در اروميه جلوگيري مي‌کند. البته تلاش ما بر اين است که به سرعت این دو مشکل برطرف شده و ارومیه صاحب کشتارگاه صنعتی و مدرن شود.

ظرفيت‌هاي استان ناديده‌ گرفته مي‌شود

درحال حاضر سالانه ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود، این درحالیست آذربايجان غربي ظرفیت تولید بيش از ۱۵۰ هزارتن در سال را با توجه به قابليت‌هاي و ضرفيت‌هاي موجود در استان را داراست. کامیار داهیم، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با تاييد اين مطلب، مي‌گويد: برای تحقق تولید سالانه ۱۵۰ هزارتن گوشت قرمز در آذربايجان غربي نیازمند ضرورت ساماندهی کشتار دام از طریق تجمیع کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی، بهداشتی و مجهز به سالن‌های بسته بندی و امکانات سردخانه‌ای سه گانه در کنار تکمیل ناوگان حمل صنعتی هستیم.

در صورتي که وعده چندين و چند ساله مسئولان استاني آذربايجان غربي بعد از 9 سال تاخير درباره بهره‌برداري از بزرگترين کشتارگاه صنعتي اروميه محقق شود، نه تنها شهرستان اروميه از نياز به واردات گوشت معاف مي‌شود بلکه سلامت مردم اين استان هم تضمين شده و امکان صادرات اين محصول توليدي به مناطق ديگر هم فراهم مي‌شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار