کد خبر: 805912
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
فيلم سينمايي جديد كارگردان «پادشاه شن‌ها» با عنوان «فاني و از هم گسيخته» (فانيه و تتبدد) در بخش بين‌الملل چهاردهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت به نمايش در مي‌آيد...
جواد محرمي
فيلم سينمايي جديد كارگردان «پادشاه شن‌ها» با عنوان «فاني و از هم گسيخته» (فانيه و تتبدد) در بخش بين‌الملل چهاردهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت به نمايش در مي‌آيد؛ كاري كه جشنواره جهاني فيلم فجر برخلاف اساسنامه اين جشنواره خود را موظف به انجام آن نمي‌داند، جشنواره فيلم مقاومت بر عهده گرفته و مي‌كوشد رفته‌رفته تهران را به مركز سينماي مقاومت در جهان تبديل كند.

به گزارش «جوان»، جشنواره چهاردهم فيلم مقاومت كه از آن مي‌توان با عنوان استراتژيك‌ترين جشنواره ايراني فيلم ياد كرد، قصد دارد امسال در بخش بين‌الملل در كنار ميزباني از فيلم نجدت انزور از آثار فيلمسازان مطرحي چون مايكل مور و اليور استون نيز بهره ببرد. فيلم جديد «نجدت انزور» كارگردان جنجالي سوري از پشت پرده جنايات يكي از رهبران داعش رازگشايي مي‌كند. مايكل با مستند «مقصد بعدي جنگ كجاست؟» و همچنين اليور استون با مستند «دوست من هوگو» در بخش بين‌الملل جشنواره مقاومت امسال حضور دارند. فيلم «مقصد بعدي جنگ كجاست؟» به كارگرداني مايكل درباره برنامه‌هاي آموزشي و اجتماعي در كشورهاي اروپايي است. مور در اين مستند به كشورهاي مختلف از جمله فنلاند، ايتاليا و فرانسه سفر مي‌كند و روش‌هاي مواجهه آنها با موضوعات اجتماعي و اقتصادي را مورد بررسي قرار مي‌دهد. اين فيلم بر تقابل استفاده از اين روش‌ها در مقايسه با آنچه در ايالات متحده روي مي‌دهد، تأكيد دارد.
   
تجربيات زندگي هوگو چاوز از دريچه دوربين اليور استون
 اليور استون، كارگردان مشهور سينماي مستقل امريكا نيز كه با فيلم‌هاي «وال‌استريت» و «جان اف كي» در ايران شناخته مي‌شود با فيلم «دوست من هوگو» در بخش مسابقه چهاردهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت حضور دارد. اين فيلم تجربيات شخصي و واقعي اطرافيان هوگو چاوز از وي و زندگي سياسي و خصوصي «چاوز» را از زاويه دوربين اليور استون روايت مي‌كند؛ كارگرداني كه تاكنون سه بار برنده جايزه اسكار شده است. روايت او به عنوان يكي از دوستان نزديك هوگو چاوز، رهبر درگذشته ونزوئلا، جذاب و تماشايي خواهد بود.

بنابر اين گزارش، نجدت انزور كارگردان سوري كه در دوره گذشته جشنواره فيلم مقاومت با فيلم جنجالي «پادشاه شن‌ها» حضور داشت، اين بار با فيلم «فاني و از هم گسيخته» در اين جشنواره حاضر خواهد بود. اين فيلم داستان بانويي معلم را روايت مي‌كند كه در روستايي در نزديكي سوريه همراه با دختر كوچكش كه تقريباً ۱۱ سال دارد، زندگي مي‌كند. روستاي آنها توسط داعش اشغال شده است و يكي از پسرهاي او در ارتش سوريه خدمت و پسر ديگر او در خارج از كشور زندگي مي‌كند.
شاهزاده داعش عاشق دخترك شده و با قطع مقرري و حقوق و دسترسي به مواد غذايي، مادر را تحت فشار قرار مي‌دهد تا به‌خاطر زندگي‌شان تن به خواسته‌ وي دهد. مادر باهوش و قوي، به مقاومت و به چالش كشيدن شاهزاده ادامه مي‌دهند، به طوري كه شاهزاده در نهايت راهي جز ربودن دختر و زنداني كردن مادر پيدا نمي‌كند؛ جايي كه او را تحت شكنجه‌هاي جسمي قرار مي‌دهند، تا اينكه برادر دختر كه در سوريه سرباز جنگي بوده، او را نجات مي‌دهد.

«نجدت اسماعيل انزور» در فيلم پيشين خود با نام «پادشاه شن‌ها» به داستان عبدالعزيز آل سعود مؤسس پادشاهي سعودي در عربستان پرداخته بود و در دوره گذشته نمايش آن در جشنواره مقاومت و سينماهاي سوريه بازتاب‌هاي گسترده‌اي را به همراه داشت. اين كارگردان حتي از سوي «عدنان العايض» مفتي عربستاني محكوم به اعدام شده است.
پادشاه شن‌ها يك فيلم تاريخي بود كه تاريخ به‌وجود آمدن رژيم آل سعود در سرزمين حجاز و نجد را حكايت مي‌كرد و فيلم جديد اين فيلمساز جنايات و وحشي‌گري‌هاي رهبران و مزدوران داعش را به تصوير مي‌كشد.
   
فاجعه منا در دو بخش داخلي و بين‌الملل جشنواره مقاومت
در بخش سينماي ايران جشنواره چهاردهم فيلم مقاومت هم پنج اثر درباره موضوع فاجعه منا حضور خواهد داشت. جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت در اين دوره جشنواره موضوع فاجعه منا را به عنوان يكي از موضوعات محوري و محتوايي هم در بخش‌هاي داخلي و هم در بخش بين‌الملل مورد توجه قرار داده است. مستند «عروج بي‌خروش» به كارگرداني امير مهريزدان و تهيه‌كنندگي مصطفي خيرپور، مستند «آقاي سفير» به كارگرداني ناصر نادري و تهيه‌كنندگي مؤسسه فرهنگي روايت فتح، مستند «آنجا كربلا شد» به كارگرداني محسن جهاني و محسن عقيلي و به تهيه‌كنندگي محسن جهاني، «پويانمايي خيابان 204» به كارگرداني محمدامين امامي و تهيه‌كنندگي خانه طراحان انقلاب اسلامي، «نماهنگ مي‌كشيم» به كارگرداني سيدمهران علوي و تهيه‌كنندگي سازمان هنري رسانه‌اي اوج، اين پنج اثر را تشكيل مي‌دهند. جشنواره فيلم مقاومت اظهار اميدواري كرده است كه ابعاد تلخ و فاجعه‌بار اين اتفاق از طريق مستندات تصويري و در بستر پژوهش و تحليل اين جشنواره مورد نقد و ارزيابي قرار گيرد و گوشه‌هايي از پشت پرده اين فاجعه تاريخي آشكار و افشا شود.

چهاردهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت با شعار «تجلي گفتمان فرهنگي انقلاب اسلامي» به همت بنياد فرهنگي روايت و انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاري در تهران برگزار مي‌شود.

گرايشات اشتباه مديريت‌هاي سينمايي از ابتداي انقلاب به تدريج جشنواره فيلم فجر را كه از آن به عنوان بزرگ‌ترين جشن انقلاب ياد مي‌شد، تبديل به جشنواره‌اي كرد كه در بهترين حالت نسبت به مفاهيم انقلابي بي‌اعتنا و خنثي بود و بعضاً آثار مغاير با انقلاب نيز در آن ديده مي‌شد. جشنواره جهاني فيلم فجر كه ارديبهشت امسال در تهران برگزار شد، شاهد حضور آثاري از سراسر جهان بود كه هيچ نسبتي با مفاهيم انقلابي نداشتند و همين رويكرد نااميد‌كننده باعث شده تا جشنواره فيلم مقاومت تمام تلاش خود را معطوف به جبران اين كم‌كاري كند و مسئله مقاومت را كه نسبت مستقيمي با انقلاب اسلامي دارد، در رأس فعاليت‌هاي خود قرار دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار