کد خبر: 805901
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
ارتش سوريه مواضع كردهاي جدايي طلب را هدف قرار داد، تركيه استقبال كرد
جنگنده‌هاي ارتش سوريه در عملياتي بي سابقه مواضع كردها در شرق اين كشور را هدف قرار دادند...
محمد بابايي
جنگنده‌هاي ارتش سوريه در عملياتي بي سابقه مواضع كردها در شرق اين كشور را هدف قرار دادند؛ ‌اقدامي كه چند روز پس از گردش تركيه صورت مي‌گيرد و به نظر مي‌رسد هدف اصلي اين حملات هشدار به نيروهاي امريكايي‌ است كه فرايند تجزيه اين كشور را از طريق كردها پيش مي‌برند.

براي اولين بار نيروي هوايي سوريه مواضع گروه‌هاي مسلح كردي در حسكه را هدف قرار داد. اين حملات پس از آن صورت گرفت كه يگان‌هاي پشتيباني مردمي كرد و گروه موسوم به «آسايش» در حسكه واقع در شرق سوريه با ارتش اين كشور درگير شدند. فرماندهي كل ارتش سوريه روز شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد‌ كه اخيراً شاخه نظامي حزب كارگران كردستان تركيه، (آسايش)، دست به اقدامات تحريك‌آميز در شهر حسكه نظير حمله به مؤسسات دولتي، قاچاق نفت، تعطيلي امتحانات مدارس، ربودن شهروندان و اشاعه آشوب و بي‌ثباتي‌زده است. گزارش‌هاي منتشر شده تا غروب روز شنبه حاكي از شرايط بحراني در شهر حسكه و قاميشلي و ادامه درگيري‌هاي بين نيروهاي دولتي و «اسايش» بود. حسكه شهر عمدتاً كردنشين در شمال شرقي سوريه است كه پس از شروع جنگ سوريه، به دليل اولويتي كه ساير مناطق داشتند عمده‌ نيروهاي دولتي از حسكه بيرون كشيده شدند، با وجود اين ارتش سوريه همچنان كنترل مراكز امنيتي و دولتي را كه به مربع امنيتي معروف است در اختيار دارد و همزمان نيروهاي امنيت داخلي كردها معروف به «آسايش» كنترل ساير مناطق شهر را به دست گرفته‌اند. در طول پنج سال گذشته با وجود بي‌اعتمادي طرفين به يكديگر، امنيت و صلح نسبي در اين شهر برقرار بوده است. پيش از اين در بهار سال جاري درگيري‌هايي جزئي ميان دو طرف رخ داده بود اما با ميانجيگري ريش‌سفيدان محلي، درگيري متوقف شده بود.

تحليلگران دليل اتفاقات اخير در حسكه را نشان از نگراني جدي دمشق از تلاش‌هاي كردها به رهبري امريكا براي تجزيه سوريه عنوان كرده‌اند. نيروهاي كرد تحت عنوان «نيروهاي دموكراتيك سوريه» به رهبري شاخه سوريه پ ك ك از حمايت مستقيم امريكا برخوردار هستند و توانسته‌اند در طول چند ماه گذشته مناطق تحت كنترل خود را در شمال سوريه افزايش دهند. به نظر مي‌رسد حملات اخير جنگنده‌هاي سوريه هشدار جدي به تلاش‌هاي تجزيه‌طلبانه كردها است. از سوي ديگر، برخي منابع خبري گزارش دادند: «حدود ۵۰ عنصر امريكايي بين مشاور و نيروي نظامي چند روز پيش وارد مناطق تحت كنترل نيروهاي دموكراتيك سوريه در حومه حسكه شدند.»
  
استقبال تركيه
در حالي كه وزارت دفاع امريكا نسبت به اقدام ارتش سوريه هشدار داد اما دولت تركيه از آن استقبال كرد. نخست وزير تركيه روز شنبه (30مرداد) به خبرنگاران گفت: «حمله نيروهاي سوريه به حسكه نشان مي‌دهد دمشق متوجه شده است كه كردها در حال تبديل شدن به تهديد هستند.» ايليديريم با اشاره با اينكه كشورش در شش ماه آينده نقش فعالانه‌اي در سوريه اتخاذ خواهد كرد، گفت: «كشورش اجازه تجزيه سوريه بر اساس‌نژاد و قوميت را نخواهد داد.»

نخست وزير تركيه همچنين به صورت صريح از سياست قبلي خود درباره آينده بشار اسد عقب نشيني كرد. ايليدريم گفت: بشار اسد مي‌تواند در دوره انتقالي نقش داشته باشد؛ ولي در آينده طولاني مدت نمي‌تواند يكي از طرف‌هاي موجود باشد. اين اظهارات مقامات تركيه در حالي است كه آنكارا در طول پنج سال گذشته همواره با هرگونه مشاركت اسد در دوره انتقالي مخالفت مي‌كرد. اما پس از كودتاي نافرجام اخير، دولت تركيه چرخشي آشكار در مواضع خود نسبت به تحولات سوريه داشته است. تحليلگران مهم‌ترين دليل چرخش تركيه را نگراني اين كشور از شكل‌گيري يك دولت خودمختار در جنوب تركيه عنوان مي‌كنند كه روابط نزديكي با حزب كارگران كردستان (پ ك ك) دارد و گزارش‌ها و مواضع مقامات آنكارا حاكي از آن است كه سوريه و تركيه به همراه ايران درباره لزوم حفظ يكپارچگي سوريه به توافق رسيده‌اند.
  
ناوگان دريايي روسيه در درياي خزر
خبرگزاري اينتر فاكس روسيه اعلام كرد كه ناوگان دريايي روسيه حاضر در درياي خزر به‌زودي در عمليات عليه گروه تروريستي داعش در سوريه شركت خواهد كرد.  خبرگزاري اينترفاكس روسيه به نقل از منابع نظامي گزارش داد كه ناوگان روسيه واقع در درياي خزر به‌زودي به اين عمليات ملحق خواهد شد. اين خبرگزاري همچنين اعلام كرد كه پرواز جنگنده‌هاي روسيه از پايگاه هوايي نوژه همدان بيانگر وجود عمليات بزرگي عليه داعش در سوريه است. اينترفاكس همچنين گزارش داد كه به‌زودي، بمب افكن‌هاي توپولوف 160 روسيه نيز به عمليات عليه تروريست‌ها ملحق خواهند شد. وزارت دفاع روسيه همچنين در روز شنبه اعلام كرد كه ناوگان دريايي روسيه كه هم‌اكنون در درياي مديترانه حاضر است، سه موشك كروز به مواضع «جبهه النصره» در سوريه شليك كرده‌ است.

زمزمه ائتلاف غيرناتويي ايران، روسيه، چين و هند
استفاده روس‌ها از پايگاه هوايي نوژه در ايران، زمزمه‌ها در مورد شكل‌گيري ترتيباتي موازي با ترتيبات ناتو در منطقه را از هر زمان ديگري بيشتر كرده است. دريادار ولاديمير كوموئدوف، رئيس كميته دفاعي دوماي روسيه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در مسكو گفت كه زمان آن رسيده كه روسيه، چين، هند و ايران ائتلافي ضد تروريستي كه با ناتو همكاري نمي‌كند، در منطقه شكل بدهند. او معتقد است كه اگر چهار كشور با همديگر كار كنند طي يك سال داعش را شكست مي‌دهند. او گفته است: «حضور ارتش چين در سوريه اولين گام به سمت كنار هم قرار گرفتن ائتلافي سياسي-نظامي است كه با بلوك تهاجمي ناتو ائتلاف ندارد.» يونايتدپرس اينترنشنال مي‌گويد كه اظهارات اين دريادار روس در حالي ابراز  شده كه چين، كشوري كه مدت هاست به سوريه سلاح مي‌فروشد، قبول كرده كه حضور نظامي و انساندوستانه خود را در جنگ سوريه افزايش بدهد و گوان يوفي از اداره همكاري‌هاي نظامي بين‌المللي چين با فهد جاسم الفرج وزير دفاع سوريه در دمشق ملاقات كرد. خبرگزاري روس اسپوتنيك، ديروز در گزارشي نوشت رسانه‌هاي امريكايي مي‌گويند كه افزايش حمايت انسان دوستانه چين و تشديد آموزش‌هاي تكميلي چين به نيروهاي سوريه، تبديل به يك دردسر براي امريكا شده است. اسپوتنيك به تحليل وب سايت فيسكال امريكا اشاره كرده كه نوشته است: «حضور چين در سوريه دقيقاً چند روز بعد از آن اعلام شده كه روسيه نيز اعلام كرد يك پايگاه در داخل ايران، داعش را هدف قرار داده است. » فيسكال نوشته است: «همزمان شدن اين دو حادثه معادله سياست خارجي مهمي براي دولت اوباما در شرايطي به وجود آورده كه هرسه كشور بيشترين مقاومت جهاني را در مقابل امريكا دارند و به نظر مي‌رسد در حال همراه شدن با يك بازيگر غيردولتي (حزب‌الله) هستند كه سال‌هاست امريكا را پريشان كرده است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمد علي جهان بين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
0
1
رجب جان اگر مي خواهي كشورت تجزيه نشود تو هم كمك كن و جدائي طلبان را كه مي خواهند اسرائيل ديگري در منطقه درست كنند نابود كنيد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
خاک برسرت آمریکا با این گره های کوری که درست کردی وآنرا بدور خودت تنیدی وراه برون رفت از آنرا همنداری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار