کد خبر: 805822
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
شهرداري اهواز در حالي احداث پاركهاي بانوان را مايه افتخار مي داند كه ديگر مسئولان شهري آنها را حيف وميل بيت المال عنوان مي كنند
در اوايل دهه هشتاد ايجاد پارک هاي مختص بانوان در دستور کار شهرداري ها و شوراي شهر سراسر کشور قرار گرفت. از همان زمان برخي شهرها با هدف پاسخ به نيازهايي که به دليل محدوديت هاي جامعه و يا ترجيح شخصي براي بانوان ايجاد شده بود، جهت ايجاد يک مکان تفريحي ، ورزشي، فرهنگي مختص اين قشر وارد ميدان شدند. اوايل دهه نود مسئولان شهرداري کلانشهر اهواز هم ضرورت ايجاد چنين فضايي براي بانوان شهرشان را احساس کردند. به همين دليل اولين پارک بانوان در اهواز افتتاح شد و دو سال بعد هم دومين پارک ويژه بانوان به عنوان سند افتخاري براي شهرداري به بهره برداري رسيد. اما اقدام شتابزده مجموعه شهرداري در افتتاح اين اماکن بدون ايجاد زيرساخت هاي لازم و بررسي هاي کارشناسي سبب شد اين پروژه ها از سوي شهروندان و برخي مسئولان شهر مورد انتقاد قرار بگيرد. تا حدي که برخي آن ها را پروژه هايي براي هدر دادن بودجه بدانند.
مريم احمدي


اولين پارک بانوان در اهواز اواخر سال 93 پس از شش سال از زمان کلنگ زني، در تب و تاب زياد رسانه اي مسئولان شهرداري افتتاح شد. پارکي در مساحتي بالغ بر 80 هزارمتر مربع که اعتباري بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال صرف ساخت آن شده بود.

همزمان با افتتاح اين مکان فرهنگي، ورزشي کلنگ دومين پارک بانوان اين شهر هم به زمين زده شد تا برافتخارات مجموعه شهرداري اين کلانشهر در اجراي بند چهارده سند چشم انداز در خدمات رساني به بانوان جامعه افزوده شود! اولين پارک بانوان عجولانه و با نهایت کاستی‌های موجود از جمله حریم امنیت بانوان افتتاح شد و از همان روزهاي ابتدايي مراجعه کنندگان را به سمت خود کشاند. مراجعاني که تصور مي کردند کم و کاستي ها به زودي برطرف شده و اين پارک به محلي امن براي تفريح بانوان تبديل مي شود. اما ماه ها گذشت و نه تنها از رفع نواقص و تجهيز اين پارک مخصوص بانوان خبري نشد بلکه مشکلاتي چون سختي تردد بانوان به دليل خارج از دسترس بودن اين نقطه ، عدم رعایت امنیت اجتماعی، محصور نبودن و ده ها مشکل ديگر سبب شد اين پارک از هدف وجودي خود فاصله بگيرد. در حال حاضر به غیر از سالن سرپوشیده این پارک مابقی مکان‌های ورزشی قابلیت استفاده را ندارند و بانوان از کم و کیف پارک‌ راضی نیستند و با صراحت مي توان گفت پارک ويژه بانوان اهواز طبق استانداردهاي ساخت، به گونه‌ای که باید باشد، نیست.

پروژه اي افتخارآميز يا هدردهنده پول!

در حالي که مسئولان شهرداري ايجاد دو پارک مختص بانوان را جزو افتخارات مجموعه خود مي دانند و در مصاحبه هاي خبري پارک هاي بانوان اهواز را مجموعه هايي موفق در مقايسه با شهرهاي ديگر بيان مي کنند اما عده اي ديگر از مسئولان اين شهر معتقدند ساخت اين مکان ها آن هم با اين همه عجله و شتاب و بدون برنامه، صرفا سوء استفاده از نام بانوان براي جلب محبوبيت و هدر دادن بودجه و اعتبار شهرداري است. چرا که اين پارک ها با اهداف ساخت خود فرسنگ ها فاصله دارند و مسئولان شهرداري با تبليغات مضاعف هم نمي توانند بر اهمال کاري هايشان سرپوش بگذارند.

آذرزمانپوريکي از اعضاي شوراي شهر اهواز در اين خصوص مي گويد: اگر قرار است پروژه‌ای انجام شود که شهروندان جامعه هدف از آن بهره‌مند شوند باید بر اساس موقعیت‌های جامعه هدف اجرایی شود به طور مثال پارک‌ بانوان در روزهایي که بانوان وقت بیشتری دارند از جمله روزهای پنج‌شنبه و جمعه بسته هستند و این برای ما نیز جای سوال دارد!

وی مي افزايد: نخستین مطالبه بانوان در بحث خدمات شهری، رفاهی و تفریحی مبحث ورزش همگانی است بر این اساس از معاونت فرهنگی شهرداری انتقاد دارم چرا که پارک بانوان اهواز سازوکار لازم برای ورزش خانم‌ها را ندارد و فاقد نگاه کارشناسی در اين زمينه است.

از آنجا که مکان يابي صحيح، رعایت امنیت اجتماعی، محصور بودن و مشرف نبودن ساختمانهای اطراف به پارک های زنان از ویژگی های اصلی این مراکز است، در مورد پارک هاي بانوان اهواز مي توان گفت مکان يابي غير اصولي انجام شده است. چرا که به دلیل ماهیت ساختمان‌های اطراف، این مکان برای ساخت پارک بانوان مناسب نبوده به طوری که اکنون با توجه به شرایط بیش از اینکه مناسب پارکی برای بانوان باشد برای پارک خانواده مناسب است البته به شرط تکمیل و تجهیز امکانات لازم که اکنون فاقد آن‌ها است.

عضو شوراي اسلامي اهواز با تاييد اين مطلب مي گويد: تذکرات لازم را به عنوان عضوی از شورای شهر در جهت اقدام به تجهیز امکانات رفاهی و لازم در پارک ارائه داده‌ام ولی تا کنون اقدامی نشده است و قطعا در این زمینه به شهردار نیز تذکر خواهم داد.

نبود امنيت و جانمايي صحيح

اگرچه شهرداري در ساخت دومين پارک از لحاظ مکان يابي دقت بيشتري به خرج داده است اما اين پارک هم درکنار حسن های بيشتري که نسبت به اولين پارک بانوان (گلستان) دارد از لحاظ مسیر رفت و آمد برای بانوان مشکلات بسياري را ايجاد کرده است. چراکه در یک مکان خارج از دسترس اتوبوس و تاکسی قرار گرفته و رفت‌و آمد حتی برای شهروندان مناطق نزدیک به پارک هم مشکل است.

از طرفي ديگر بحث امنيتي اين پارک تازه تاسيس هم در ميان است به ويژه اتفاقي که چندي پيش در مورد اين پارک جديد روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت، عدم جانمايي صحيح و نبود امنيت لازم در اين مکان تفريحي ورزشي را بيش از پيش نمايان کرد. ورود گله گاومیش ها به پارک بانوان اهواز و انعکاس خبري آن در شبکه های اجتماعی، حاشیه های جدیدی را برای شهرداری اهواز رقم زد و موجي از اعتراض و انتقاد را به سوي اين مجوعه سرازير کرد.

دومین پارک بانوان کلانشهر اهواز در نزدیکی رودخانه کارون احداث شده است و از انجا که برخی از ساکنان منطقه برای امرار معاش اين نوع حيوانات را نگه داري مي کنند وجود اين احشام در نزديکي مکان پارک کاملا طبيعي است. جداي از جانمايي غير اصولي اين پارک جديد، باز بودن در ورودي، نبود نگهبان و مانعي براي ورود آزادانه اين احشام به فضاي داخلي اين مجموعه فرهنگي ورزشي خود جاي سوال دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار