کد خبر: 805416
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
ابراهيم فياض: با گزارش ميداني به اين نتيجه رسيده‌ام كه مردم به مشاوران پول مي‌دهند اما آنها پيشنهاد طلاق مي‌دهند! / پدربزرگ و مادر بزرگ مصداق دعاي «‌الهي به پاي هم پير شويد»‌هستند؛‌هيچ كدام قبل از ازدواج عاشق هم نبوده‌اند.
زهرا چيذري
پدربزرگ و مادر بزرگ مصداق دعاي «‌الهي به پاي هم پير شويد»‌هستند؛‌هيچ كدام قبل از ازدواج عاشق هم نبوده‌اند. قصه ازدواج‌شان هم هيچ شباهتي به ليلي و مجنون ندارد و براي مطمئن شدن از انتخاب‌شان پيش هيچ مشاوري نرفتند؛ همچنان كه در طول 50- 60 سال زندگي مشترك‌شان هر وقت به اختلاف رسيدند به جاي باز كردن سفره دل‌شان پيش دهها مشاور و روانشناس و گوش كردن به حرف‌هاي آنها كمي گذشت و مهرباني را چاشني زندگي كرده‌اند و نتيجه هم گرفته‌اند. حالا اما زمانه عوض شده و زندگي‌ها مدرن! آنقدر كه بسياري از زوج‌هاي جواني كه مدت‌ها زمان براي شناخت يكديگر صرف كرده‌اند و در طول دوران آشنايي بارها پيش مشاور رفته‌اند، هنوز يك سال نيست زير يك سقف رفته‌اند، بر سر جدايي توافق مي‌كنند. افزايش آمار طلاق به خصوص طلاق توافقي به‌رغم فراگير شدن مشاوره‌هاي قبل و بعد از ازدواج و حتي مشاوره‌هاي پيش از طلاق در حالي است كه برخي كارشناسان نظير دكتر ابراهيم فياض معتقدند علل بيشتر طلاق‌ها زير سر روانشناسان است!

پاي درد دل بزرگترها كه بنشيني با اين جمله مشترك مواجه مي‌شوي؛ «‌زمان ما نه اين همه مشاور و روانشناس و برنامه‌هاي تلويزيوني بود و نه اين همه مشكل ميان زن و شوهرها و طلاق و جدايي».
ابراهيم فياض، استاد جامعه‌شناسي دانشگاه تهران هم معتقد است روانشناسان از مردم پول مي‌گيرند ولي پيشنهاد طلاق مي‌دهند. وي در اين باره تأكيد مي‌كند: اين را با گزارش ميداني به دست آوردم. به نظر من اگر زنان به زنانگي خود بازگردند، مشكل طلاق حل مي‌شود. مشكل اين است كه الان پزشكي ما وارد كار علوم اجتماعي شده و روانشناسي هم كار جامعه‌شناسي را انجام مي‌دهد و همه اينها با هم مخلوط شده است. به باور مسعودي‌فريد، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي اما چنين ادعايي يك نگاه كلي است و بايد مبتني بر شواهد صحبت كرد و علل اقتصادي و فرهنگي در اين حوزه بيشتر نقش دارد. با وجود كم نيستند جامعه‌شناسان و روانشناساني كه مانند فياض معتقدند مشاوره‌هاي نادرست زندگي بسياري از زوجين را به طلاق ختم كرده است.
 
مجوز روانشناس براي فريب سنت و مدرنيته
خيلي از زوج‌هاي داراي اختلاف به اين بهانه پيش روانشناس مي‌روند كه از او براي طلاق مجوز بگيرند. در واقع بسياري از زوج‌ها دنبال فرد ثالثي مي‌گردند كه تصميم آنها را براي فرار از مسئوليت زندگي تأييد كند. اين فرد مي‌تواند والدين يا دوستان و همكاران باشد. در اين ميان اگر چنين مجوزي از سوي كسي صادر شود كه همه مردم وي را به عنوان كارشناس مي‌شناسند، بديهي است كار بسيار آسان‌تر خواهد بود. اما تأييد روانشناس، همزمان كلاس «سنتي و مدرنيته» دارد يعني توأمان هر دو را راضي مي‌كند. مثل پزشك كه دستورش لازم‌الاطاعه است و شرع هم كوتاه مي‌آيد. روانشناس نيز دستورش مي‌تواند هم سنتي‌ها (‌پدر و مادر) و هم جامعه و دوستان ( مدرنيته) را بفريبد و راضي كند. پس مردم به روانشناس پول مي‌دهند به اين شرط كه براي طلاق مجوز بدهد.

80 درصد مشاوران زوجين را به طلاق تشويق مي‌كنند
علي مظفري كه زماني نايب رئيس كانون سردفتران ازدواج و طلاق بود و امروز هم عضو شوراي حل اختلاف سردفتران ازدواج و طلاق است آمار عجيبي درباره تشويق مشاوران به طلاق ارائه مي‌دهد. به باور وي 80 درصد مشاوران زوجين را به طلاق تشويق مي‌كنند. مظفري مي‌گويد: اعتقاد ندارم كه واقعاً اگر مراكز مشاوره فعال شود، طلاق توافقي كاهش مي‌يابد. يكي ديگر از معضلات در مسير افزايش طلاق توافقي، نبود مشاوران متخصص است. بلااستثنا بالاي 80 درصد مشاوران وقتي يك زوج براي يك مشكل عادي كه تقريباً بين همه زوج‌ها وجود دارد، مراجعه مي‌كنند مي‌گويند طلاق بگيريد.
به باور وي، هيچ زوجي نيست كه در زندگي مشكل نداشته باشند از بي‌پول گرفته تا پولدار، از زوج‌هاي متدين گرفته تا  بي‌دين، مشكلاتي در زندگي دارند و وقتي به مشاور مراجعه مي‌كنند، مي‌گويد طلاق بگيريد. مي‌گويند از نظر علم روانشناسي اين مشكلات معنا ندارد و علم روانشناسي اين زندگي را نمي‌پذيرد. در حالي كه آن روانشناس يا مشاور بايد نحوه برخورد با مشكل را ارائه كند اما صورت مسئله را پاك مي‌كند و مي‌گويد طلاق بگيريد. همين الان اگر يك زوج معمولي براي بيان مشكلات عادي زندگي خود به روانشناس مراجعه كنند، مي‌گويد طلاق بگيريد. مظفري معتقد است بايد به مشاوران در ارائه مشاوره به خانواده‌هاي زوجين، يك سياست واحد تزريق شود. در حال حاضر امكان دارد يك مشاور براي حل مشكل يك زوج، طلاق را تجويز كند و يك مشاور ديگر به همان زوج بگويد برويد و زندگي‌تان را ادامه بدهيد، در حالي كه مي‌توانند به آنها يك سياست واحد ابلاغ كنند و بگويند آقا يا خانم مشاور اصل بر اين است كه مشكلات را برطرف كنيد يا راه برطرف كردن مشكلات را به زوجين نشان دهيد نه اينكه بگويند علم روانشناسي نمي‌پذيرد و بايد طلاق بگيريد. اين عضو شوراي حل اختلاف سردفتران ازدواج و طلاق تصريح مي‌كند:‌ دهها نفر را به مشاوره فرستادم و اين مسئله را ديدم. همين الآن اگر من و همسرم كه طبيعتاً يك‌سري مشكلات عادي در زندگي داريم به مشاوره مراجعه كنيم، قطعاً مي‌گويند طلاق بگيريد.
 
توافق 90 درصدي بر سر جدايي
آمارها مي‌گويد قبل از سال 94 از هر پنج ازدواج يك مورد به طلاق منجر مي‌شد اما در سال 94 از هر 4/4 ازدواج يك مورد به طلاق ‌رسيد. جالب اينكه در سال 94 در تهران از هر 2/8  ازدواج يك مورد به طلاق منجر شده است؛ به عبارت ديگر يك سوم ازدواج‌هاي تهران به طلاق منجر شده است، يعني در سال گذشته در تهران در هر 18 ساعت، يك زوج طلاق گرفتند. در سال گذشته در تهران 30 هزار مورد طلاق داشتيم كه حدود 27 هزار مورد آن طلاق توافقي بوده است، يعني بالغ بر 90 درصد.
همه اين آمارها نشان مي‌دهد زمانه عوض شده و مانند دوران پدر بزرگ و مادربزرگ نيست كه زوج‌ها گذشت و مهرباني را چاشني زندگي كنند و اگر ميان زوجي شكراب شد، بزرگ‌تر و ريش سفيدهاي خانواده و محله واسطه شوند و آنها را آشتي بدهند. چون زمانه عوض شده و عصر، عصر مدرنيته است اين زوج‌ها به سراغ مشاوران و روانشناسان مي‌روند تا با مهر تأييد آنها به توافق برسند؛ توافق بر سر جدايي!
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
کاملا موافقم . من خودم به عنوان دانشجو در کلینیک مشاوره روانپزشکی ، هرروز شاهد این نوع عملکرد به اصطلاح روانشناسان با زوجینی که به خاطر یک مسئله کوچک مراجعه کرده اند هستم.
حتی در مواردی علت مراجعه زوجین ، نگرانی یکی از طرفها از نقش خودش در روابط سالم و گرم زناشویی است اما با مصاحبه هایی که با طرفین ترتیب داده می شود ، روابط زوجین را به سمت افزایش سوئ ذن فی مابین سوق می دهندو.....!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
1
0
سلام
مردم درحل مشکلات زندگی خود،به جای اینکه به روانشناسان واین وآن مراجعه کنند،به روحانیونی که مشاورخانواده هستند،مراجعه کنند.بهترین راه حل مشکلات زندگی ،مراجعه به نسخه ی شفابخش شریعت حقه ی اسلام است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
0
سلام
خداوندمتعال ،در قالب شریعت اسلام ،به انسانهاآموخته که چه طورمشکلات زندگیشان راحل کنند.تازمانی که مسلمین به اسلام ،عمل کنند،هیچ نیازی به روانشناس و مشاورین بیگانه ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
0
سلام
پیامبراسلام واهل بیت ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین )به مسلمین ،چگونگی حل مشکلات زندگی راآموخته اند. هرکس اهل بیت علیهم السلام رارهاکندو سراغ دیگری برود،قطعاچوبش راخواهدخورد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
0
زندگی ایده الی یعنی هر حدی از زندگی باید در حد عالی باشد. همچنین نبود حمایت های اجتماعی درست از بچه ها مانند دادن فرزند به پدر حتی معتاد و داشتن حق وتو مرد در زندگی و0000 . و بدتر از همه خواستار بودن جامعه از ادامه داشن زندگی های تلخ و زورگی
باید یادمان باشد فقط وفقط یک بار زندگی میکنیم .لذا حق نداریم این زندگی را بخاطر باور های غلط به تلخی و نارضایتی طی کنیم
ناشناس
|
France
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
چرا یه آدم میاد که مشخصا هیچ کار پژوهشی علمی انجام نداده حرفی رو میزنه بقیه هم باور میکنید؟؟ ایشون اگه راس میگن سندیت علمی بدن برای حرفشون نه همینجوری روی هوا!
samaneh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
1
0
با سلام
بسیار متحیر شدم زمانی که به عنوان روانشناس مطلبی با این عنوان را از زبان فردی که به حساب تحصیلات جامعه شناختی دارد خواندم! جای تعجب دارد که آنکه خود را جامعه شناس می خواند، بر اساس شواهد و گفته های نه تمام جامعه و نه تنها تمام نمونه، بلکه جزئی کوچک از یک نمونه گیری آماری را مبنای صحبت های خود قرار داده و بر اساس آن نظریاتی اینچنین کوبنده و قطعی اعلام می دارد. کمی تأمل لازم است تا بفهمیم آنچه که جامعه را از این منظر به اینجا کشانده عدم حمایت جامعه روانشناسان و مشاوران در امر مشاوره پیش از ازدواج است. آنچه که امروزه در کل دنیا، حتی کشورهایی که هم سطح ما هستند امری عادی و روزمره تلقی می شود! مشاوره پیش از ازدواج را رد میکنید بعد به سراغ نتایج مشاوره ای که صورت نگرفته می روید؟ کدام روانشناسی است که با داشتن پروانه اشتغال و مجوز کاری اجازه اخلاقی, عرفی و حرفه ای داشته باشد که بدون سنجیدن تمامی زوایای شخصیت دو طرف حکم به طلاق دهد؟ و سوال اساسی تر اینکه آیا ما روانشناسان حکم می دهیم؟ مگر ما قاضی هستیم؟ ما تنها شواهد و ادله را ارائه می کنیم و نتیجه گیری بر عهده خود زوجین است. بنابراین در جواب شما باید گفت دوست عزیز که عنوان جامعه شناس به خود می دهی، کمی در مورد روانشناسان و مشاوران و حرفه آنها و آنچه که قانونی انجام میدهند تحقیق کن و بعد اینچنین ریشه به تیشه اعتماد مردم بزن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
1
ببینید دوستان عزیز همه به نقش مهم مشاوره قبل از ازدواج واقف هستیم و ضروری است ولی در این که اغلب افراد جامعه به مشاوره روانشناسی قبل از ازدواج دسترسی و آگاهی و یا اعتقاد ندارند شکی نیست . لذا آمار نشان می دهد 27 % طلاق ها توافقی شده اند این یعنی چه؟ یعنی اینکه دو نفر به این نتیجه رسیده اند توافقا به ادامه زندگی خاتمه دهند و اغلب ما ایرانیان هم تا کارد به استخوان نرسد به پزشک و روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمیکنیم. پس اغلب اینها به روانشناس مراجعه کرده اند. دلیل دیگر هم اینکه خیلی از مراجعه کنندگان حاضر به تغییر نیستند فقط یک مدرک یا سند تاییدی لازم دارن برای قانع کردن خودشان به طلاق. پس روانشناسان باید به شدت مراقب این موارد باشند. به امید روزی که همه ما دلایل هواشی را بخوبی بشناسیم و دلیل برای طلاق ندانیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
سلام
به نظر روان شناسان و وکلا مانند مرده شور هستند و به مراجعین مانند نون شبشون نگاه می کنند. با چند جلسه مراجعه نزدیک یه ملیون به جیب می زنند و متاسفانه به جای این که خودشون رو مدیون مشتری هاشون بدونن بعد از این که اون ها رو دوشیدن اون ها رو مثل پوست میوه توی سطل زباله میندازن.
اگه خودشون زندگی موفقی داشته باشن به زندگی ناموفق مردم مثل غده ی سرطانی نگاه می کنند که باید با جراحی دور انداخته بشه. اگه خودشون با همسرشون مشکل داشته باشن انتقام زندگی خودشون رو با مشاوره های غلط به مراجعین میخوان بگیرن.
به ندرت روان شناسی پیدا میشه که بیاد روبروی مراجعه کننده وایسته و بگه باید صبر کنی باید تحمل کنی باید سازش کنی. چون میدونی مشتری میره و برنمی گرده. در عوض بهش میگه باید با زبون خوش و عشق حرفتو به کرسی بنشونی. باید از راه گریه وارد بشی. باید تو یه موقعیت مناسب از طرف مقابلت بخوای تغییر کنه. باید جلوش وایستی. بعد چند جلسه هم که راهکارشون جواب نداد توصیه به طلاق می کنند.
اون قدر هم موذی هستند که وقتی زن و شوهر با هم میرن پیششون. با هر کدوم خصوصی جوری حرف می زنن که طرف فکر می کنه روان شناس طرف اون و علیه طرف مقابل هست.
امیدواریم روزی ملت آگاه بشن و به این قشر خدانشناس اعتماد نکنن و حتی مجانی هم مشاورین رو وارد زندگیشون نکنن.
چون درس هایی که توی دانشگاه خوندن و تجربیاتشون در حدی نیست که حتی بتونن زندگی های خوشون و بچه هاشون رو درست کنند چه برسه به این که بخوان به دیگران کمکی کنند.
قدیم بعضی بدون دریافت پول و صرفا از روی شیطنت بین زن و مرد جدایی مینداختن ولی امروز متاسفانه...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار