کد خبر: 805381
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
ناداوري 2 عضو هيئت ژوري وزنه برداري، بهداد سليمي را از رسيدن به مدال بازداشت
يازدهمين روز المپيك تلخ‌ترين روز براي كاروان كشورمان در ريو بود، روزي كه با گريه‌هاي محمد بنا پس از ناكامي فرنگي‌كاران آغاز شد و با اشك‌هاي بهداد سليمي پس از ناداوري آشكاري كه داوران در حق او كردند به پايان رسيد!
سعيد احمديان
روز يازدهم المپيك، روز آخر رقابت‌هاي كشتي فرنگي و وزنه‌برداري بود، پس از كسب دو طلاي كيانوش رستمي و سهراب مرادي در وزنه‌برداري همه نگاه به بهداد سليمي بود و در كشتي هم بعد از تك‌برنز سعيد عبدولي در روزهاي اول و دوم، همه در روز پاياني به اميد نوروزي و قاسم رضايي دو طلايي ايران در المپيك لندن اميد داشتند تا طلسم طلا در ريو براي فرنگي بشكند. روز يازدهم با رقابت‌هاي كشتي براي كاروان كشورمان آغاز شد. اميد نوروزي اولين نماينده ايران بود، اما دارنده مدال طلاي المپيك لندن خيلي زود از دور رقابت‌ها كنار رفت تا ناكامي فرنگي‌كاران ادامه داشته باشد. نوروزي پس از پيروزي در دور اول مقابل حريفش از ونزوئلا، در دور دوم به شامالي بولاکوادزه از گرجستان باخت تا با المپيك خداحافظي كند. در حالي كشتي‌گير وزن 56 كيلوگرم كشورمان حذف شد كه مانند گذشته باز هم مشكلات داوري در اين نتيجه بي‌تأثير نبود. نوروزي پس از شکست مقابل حريف گرجستاني در مرحله يک‌چهارم نهايي المپيک گفت: «‌اين بار اول و دوم لالوويچ نيست که دست به چنين کارهايي مي‌زند، کشتي ‌را داوران از دست من درآوردند چون رئيس فدراسيون جهاني نمي‌خواست من به کشتي‌گير هموطنش‌ بخورم. مردم من را ببخشند، تمام تلاشم را کردم، شرايطم خوب بود اما المپيک مسابقات کشوري يا استاني نيست که با اختلاف به پيروزي برسيم بلکه همين يک امتيازها تکليف را مشخص مي‌کند. مردم بدانند که کشتي‌گيران ما تک و تنها به مصاف همه دنيا رفتند. آنقدر حق‌خوري شده است که مردم فکر مي‌کنند ما هميشه اين موضوع را تکرار مي‌کنيم، نمي‌خواهم هيچ بهانه‌اي بياورم، کشتي را باختم اما اگر منطقي نگاه کنيد متوجه مي‌شويد که اخطار و امتياز آخر براي من بود.»

قاسم رضايي، كشتي‌گير وزن 98 كيلوي كشورمان آخرين نماينده ايران در كشتي فرنگي بود كه سه‌شنبه شب روي تشك رفت. رضايي، شروع خوبي داشت و بعد از يك دور استراحت با نتيجه 8 بر صفر مقابل پرز مورا از ونزوئلا به پيروزي رسيد، اما يک‌چهارم نهايي با نتيجه 4 بر صفر مغلوب دنيل لوگو از کوبا شد تا شانس تكرار طلاي لندن را از دست بدهد. با اين حال به دليل صعود نماينده کوبا به ديدار نهايي، رضايي وارد جدول شانس مجدد شد تا براي كسب برنز بجنگد. او در نخستين ديدار خودش در اين قسمت از جدول مقابل نماينده چين 7 بر صفر برنده شد و به ديدار رده‎بندي راه يافت. نماينده وزن 98 کيلوگرم ايران در نهايت با برتري مقابل حريف سوئدي موفق شد، مدال برنز بازي‌هاي المپيک ريو را کسب کند. رضايي هم پس از كسب مدال برنز از داوري‌ها انتقاد كرد. رضايي پس از کسب مدال برنز المپيک ريو گفت: «کار بسيار سنگيني بود، داوري‌ها عليه ما بود و تمام کشورها جمع شده بودند تا مانع موفقيت ما شوند. به‌رغم موفقيت‌هاي لندن در ريو، همه ظاهراً مي‌خواهند که ما موفق نباشيم، اما خوشحالم که توانستيم دو مدال برنز بگيريم. برخي کشورها نمي‌خواهند ما مدال بگيريم؛ تمام تيم تلاش کردند، اما مسائلي که در کشتي دنيا وجود دارد، نمي‌خواهند موفقيت کشتي ايران را ببينند و نمي‌خواهند ما مدال بگيريم.»
 
بنا: من مقصرم
با مدال برنز رضايي پرونده كشتي فرنگي ايران در حالي با دو مدال برنز در ريو بسته شد كه شاگردان بنا در المپيك گذشته با سه مدال طلا، بهترين عملكرد را در بين تيم‌هاي كشورمان داشتند. نزول فرنگي‌كاران در المپيك برزيل آنقدر براي محمد بنا سخت بود كه پس از اين ناكامي‌ها بغضش تركيد و شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي خبري از عكس‌هاي تكان‌دهنده گريه‌هاي سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي كشورمان در بيرون از سالن پر شد، عكس‌هايي كه دل هر كسي را به درد مي‌آورد و نشان مي‌داد، بنا چقدر از اين شكست‌ها ناراحت است. بنا پس از پايان كار كشتي‌گيران فرنگي گفت: «لندن براي من شيرين تمام شد و ريو بسيار تلخ؛ اگرچه همين دو مدال برنز براي کشتي فرنگي ايران بسيار خوب است، اما به هر حال من شرمنده‌ام.»

سرمربي تيم ملي کشتي فرنگي درباره اينکه اشک‌هاي او مردم را ناراحت کرده، گفت: «کشتي فرنگي مثل بچه من است. در لندن من به همراه تعدادي مربي زحمتکش نتيجه گرفتيم الان هم بعضي‌ها ممکن است به من بگويند بعد از آن موفقيت چه تاجي به سرت زدند. من دنبال تاج و آقاي خاص شدن نبودم، من عاشق کشتي فرنگي هستم و اين بچه‌ها مثل بچه‌هاي خودم هستند و با هر باخت‌شان انگار که يک تکه از گوشت مرا مي‌کنند.» بنا مسئوليت شكست را برعهده گرفت و گفت: «من سه سال از کشتي دنيا دور بودم و نتوانستم به درستي کشتي دنيا را رصد کنم. من فقط در اين 10 ماه توانستم يکسري مسائل را رصد کنم و اصلاً زمان نداشتم. اينها بهانه است که بگوييم داوري يا امکانات ضعيف بوده است. هرچه تقصير است را گردن مي‌گيرم و از مردم عذرخواهي مي‌کنم.»
 
عدالت رو سياه شد
ريو سنتر شهر ريو هم بامداد ديروز شاهد رقابت‌هاي وزنه‌برداران مثبت 105 كيلوگرم بود و بهداد سليمي قهرمان المپيك لندن به عنوان آخرين نماينده كشورمان در وزنه‌برداري روي تخته رفت. او كه بعد از يك مصدوميت سخت آماده حضور در ريو شده بود در يك ضرب توانست با مهار وزنه 216 كيلوگرم ركورد يك‌ضرب المپيك و جهان را بشكند. او در حرکت دوضرب با ناداوري مواجه شد. سليمي براي نخستين حرکت دوضرب خود وزنه 245 کيلوگرمي را درخواست کرد و در حالي‌که اين وزنه را به راحتي ليفت و بالاي سر برد، اما داوران با دو چراغ قرمز اين وزنه را از او قبول نکردند. وي در حرکت دوم بار ديگر وزنه 245 کيلوگرمي را انتخاب و در حالي‌که اين بار هم به راحتي آن را مهار و ثبت کرده بود و داوران سه چراغ سفيد دادند، اما ژوري كه دو عضو آن عراقي بودند رأي را برگرداندند تا کار براي وزنه‌بردار کشورمان سخت شود. سليمي در سومين حرکت بار ديگر درخواست وزنه 245 کيلوگرمي را داد اما نتوانست آن را بالاي سر ببرد و بدين ترتيب از گردونه مسابقات وزنه‎برداري حذف شد. بهداد سليمي در پايان حرکت دوضرب دسته ۱۰۵+ کيلوگرم وزنه‌برداري در حالي که اشک مي‌ريخت به داوران مسابقات اعتراض مي‌کرد و ناداوري صورت گرفته به حدي محرز و آشکار بود که تماشاگران حاضر در سالن به شدت نسبت به اين تصميم غيرورزشي داوران اعتراض کردند. در پي اعتراضات هواداران ايراني، تنش‌ها افزايش يافت و به همين علت، نيروهاي امنيتي وارد سالن برگزاري رقابت‌ها شدند، اما پس از مدتي آرامش به سالن بازگشت.

سليمي حتي در گفت‌وگو با خبرنگاران داخلي و خارجي مدام گريه مي‌کرد و اشک‌هايش از گونه سرازير مي‌شد: «مردم ديدند که چطور حق من را به راحتي خوردند. هر قدر هم اعتراض کرديم، مي‌گفتند حق با شماست. حتي آيان گفت حق با تو است، اما کاري از دستم برنمي‌آيد. چرا رئيس فدراسيون جهاني بايد اين حرف را بزند؟ تمام اين مسائل به خاطر دشمني جلود جلاد و همسرش است که در ژوري نشسته بودند و به خاطر دشمني با مرادي نخواست من مدال بگيرم. وزنه‌هاي من هيچ مشکلي نداشت و به راحتي خطا گرفتند، اما روحيه و جاني برايم نماند تا وزنه سوم را بزنم. خيلي آماده بودم و خيلي تمرين کرده بودم؛ رکورد يک‌ضرب را زدم، اما اجازه ندادند مدال بگيرم.» قهرمان المپيک لندن در پاسخ به اين سؤال که به نظر مي‌رسد فدراسيون جهاني موافق سه طلايي شدن ايران نبوده، تصريح کرد: «احتمالاً، وقتي آيان مي‌گويد حق با تو است، اما کاري از دستم برنمي‌‌آيد؛ مگر مي‌شود رئيس فدراسيون جهاني که حق وتو دارد و تمام تصميم‌ها با اوست، نتواند کاري کند؟ در تمرينات هم تا وزنه 255 کيلويي را زده بودم و اگر اجازه مي‌دادند و در رقابت قرار مي‌گرفتم اجازه نمي‌دادم رکورد مجموع جهان و المپيک را از ايران بگيرند. رقابت سالمي نبود و مدال کثيفي بود؛ جلاد سر من را بريد.»
علي مرادي، رئيس فدراسيون وزنه‌برداري هم پس از اتمام کار بهداد سليمي در رقابت‌هاي سنگين‌وزن و مسائلي که به خاطر داوري به وجود آمد، اظهار داشت: «اين ظلم بود. واضح و روشن است که نمي‌خواستند ايران مدال بگيرد. تصميم هيئت ژوري ظلمي بود که در تاريخ ثبت مي‌شود. آنها مي‌گويند دو‌بار دستش در ناحيه آرنج خم شده است. بار اول، حرف‌شان درست بود ولي در بار دوم، سه داور اصلي حرکت سليمي را قبول کردند اما هيئت ژوري رأي آنها را مردود اعلام کرد. ورزش جهان با اين شرايط دچار مشکل شده و روح ورزش را خدشه‌دار کرده‌اند.» سجاد انوشيرواني،  سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري ايران نيز پس از ناداوري در حق بهداد سليمي در مسابقات وزنه‌برداري بازي‌هاي المپيک ريو گفت: «رقبا و دشمنان ما در ژوري بودند و علناً حق ما را خوردند، اما مجبوريم احترام بگذاريم.» انوشيرواني ادامه داد: «‌چون در يک‌ضرب خوب کار کرد مي‌خواستند نتيجه نگيريم. بهداد اين همه مصيبت کشيد؛ شب و روز در سخت‌‌ترين شرايط تمرين کرد، اما خيلي راحت سر ما را بريدند و مي‌دانستند که بايد چه کار کنند. مدت‌هاست اين کارها را مي‌کنند و بلد هستند چکار کنند. ژوري را طوري چيده بودند که ما مدال نگيريم.» پس از حذف بهداد سليمي با ناداوري در مسابقات وزنه‌برداري دسته سنگين‌وزن، با اتمام مسابقات، کاربران ايراني در صفحه اينستاگرام فدراسيون جهاني وزنه‌برداري با ثبت بيش از 200 هزار كامنت اعتراض‌شان را نشان دادند. همچنين کاربران ايراني با هشتگ‌هاي مختلف از جمله بهداد سليمي، ايران، خداقوت پهلوان، دست مريزاد قهرمان و... حمايت خود را در اين صفحه از بهداد سليمي اعلام کردند.
 
آغاز كشتي آزاد و ادامه مسابقات تكواندو
كشورمان در حالي در پايان روز دوازدهم المپيك با دو طلا و دو برنز در رده سي و يكم قرار گرفته كه نمايندگان كشورمان امروز و فردا در رشته‌هاي تكواندو و كشتي رقابت‌شان را برگزار مي‌كنند. در ادامه رقابت‌هاي تكواندو روز پنج‌شنبه كيميا عليزاده، تكواندوكار وزن منهاي 57 كيلوگرم كشورمان از ساعت 16:30 روي شياپ چانگ مي‌رود. روز جمعه هم با آغاز رقابت‌هاي كشتي آزاد، حسن رحيمي در وزن 57 كيلو و حسن يزداني و در 74 كيلو روي تشك مي‌روند و در تكواندو نيز مهدي خدابخشي در وزن 80- كيلوگرم مبارزه مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
باسلام
با تشکر فراوان به خاط گزارش خوبتان, فرزندان ایران اسلامی همه جا باعث افتخارند از نظر ما شما برنده اید. دعای این مردم همیشه بدرقه راه شماست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
1
سلام
خداوند،کسانی را که در داوری ،عدالت راکنارمی گذارند،هدایت بفرماید.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
1
دلارهای وهابی های سعودی کار خودش را کرد
میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
1
بسیار زیبا بود سپاسگذارم
ممنون
آگهی90
هادی
|
Belgium
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
1
جبهه سوریه به ورزش هم سرایت کرده:

روسیه ، قزاقستان ، بلاروس و ... هم تقریبا" وضعیتی مشابه ما را دارند.
خادم شما
|
Russian Federation
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
0
2
باسلام
با تشکر از گزارش خوبتان,
ورزشکاران ما باعث افتخار ما هستند, پیروزیها خوشحال کننده و شکستها تجربه ای برای پیروزیهای آینده است.
همه شما افتخار آفرینید
در آینده روی افکارتان کار کنید بر احساستان غلبه کنید. بدانید در همه عرصه ها پیروزید و دعا خیر مردم همیشه بدرقه راحتان خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار