کد خبر: 805324
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
39 شهيد و 163 جانباز محصول هزاران مين عمل نكرده بعد از جنگ تحميلي در زمين‌هاي ايلام است
ايلامي‌ها در 8 سال جنگ تحميلي با تمام نيرو در مقابل رژیم بعث عراق ايستادگي کردند و متجاوزان ردپاي خود را با گذاشتن مين برجاي گذاشتند. با اينکه سالها از جنگ تحميلي مي‌گذرد، اما همچنان ايلامي‌ها درگير آثار و باقي‌مانده‌هاي آن هستند. به طوري که به گفته متوليان استاني در همين سال‌هاي بعد از جنگ بیش از 800 نفر براثر برخورد با مواد منفجره باقیمانده از جنگ مجروح و یا نقص عضو شده‌اند. علاوه بر اين هرازگاهي نيز اخباري در رابطه با افزايش تعداد شهدا و جانباز در اين استان مي‌شنويم. به گفته علی نجات سلیمانی،‌ مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام در جریان پاک‌سازی مناطق آلوده اين استان 39 شهيد و بيش از 100 نفر جانباز محصول هزاران مين در زمين‌هاي اين استان هست. خوشبختانه در سال‌هاي اخير به کمک متوليان استاني طرح پاکسازی ۷۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی مهران انجام شده و در آينده‌اي نه چندان دور، بالاخره سايه شوم جنگ از اين استان رخت مي‌بندد و جاي آن را زمين‌هاي کشاورزي و تاکستان‌هاي انگور مي‌گيرد.
ميترا شهبازي
ايلامي ها مين ها را شخم مي زنند تا انگور ياقوتي كشت كنند

زمین‌های استان ايلام که زماني منطقه نبرد با رژیم بعث عراق بود و آثار آن پس از گذشت سال‌ها از بين نرفته بود، اين روزها به کمک متوليان استاني درحال کمرنگ‌شدن هستند و به کشاورزی تبدیل‌ مي‌شود. همان مرداني که تا ديروز در سنگر جبهه و دفاع مقدس براي دفاع از اين مرز و بوم مي‌جنگيدند، اکنون امروز در عرصه تولید و خودکفایی برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی واردشده‌اند و زمين‌هاي مملو از مين را پاکسازي مي‌کنند. زمین‌هایي که در گذشته به دلیل تعدد میدان‌های مین تهدیدی برای سلامت و امنیت مردم بود اکنون با تلاش خستگی‌ناپذیر همان رزمندگان سال‌های دفاع مقدس به محلی امن برای کشاورزی و دام‌پروری تبدیل‌شده است.

پاکسازي مناطق مين‌گذاري شده؛ ادامه دارد

البته پاکسازي زمین‌های آلوده به مین و تبديل آن به زمین کشاورزی به همین سادگی‌ها هم انجام نمي‌شود. به گفته علی نجات سلیمانی، مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام در جريان پاکسازي مناطق مين‌گذاري شده استان ايلام ۳۹ شهید و ۱۶۳ جانباز بر تعداد ايثارگران کشور افزوده شده است.

وي با اشاره به اينکه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های مهران و دهلران به انواع مین‌ها، ضایعات جنگی و گلوله‌های عمل‌نکرده آلوده است، مي‌افزايد: ۹۰۰ هزار هکتار از این مناطق در شهرستان مرزی دهلران و ۸۰۰ هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.

مدیرکل امنیتی، انتظامی ضمن اشاره به اينکه عملیات پاک‌سازی سطحی پس از پایان جنگ تحمیلی در این استان آغازشده و تاکنون تمامی این مناطق از وجود مواد منفجره پاک‌شده‌اند، ادامه مي‌دهد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در محدوده حدود پنج هزار هکتاری برای اطمینان یافتن از فعالیت‌های صورت گرفته باید بازنگری صورت پذیرد و اين مناطق نيز شامل بستر رودخانه‌های فصلی و دائمی، زمین‌های آبرفتی و کانال‌های زمان جنگ هستند.

با توجه به اينکه در اين زمين‌هاي پاکسازي شده، قرار است فعاليت‌هاي صنعتي، کشاورزي و دامپروري انجام شود،‌ سطح پاک‌سازی به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی به ۸۰ سانتی‌متر افزایش مي‌یابد. اين درحاليست که اين عمليات به طور معمول در محدوده ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متری زمین صورت می‌گیرد.

به گفته علی نجات سلیمانی تا زمانی که میزان تلفات ناشی از انفجار انواع مین و گلوله‌های عمل‌نکرده در اراضی استان به صفر نرسد، پایان پاک‌سازی اعلام نخواهد شد.

712 هکتار پاکسازي شد

طبق گفته مسئولان استان ایلام بیش از 800 نفر در این استان براثر برخورد با مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ مجروح و یا نقص عضو شده‌اند و اکنون همان مناطقي جان بوميان استان را مي‌گرفت به زمين‌هاي کشاورزي، باغداري و دامپروري تبديل شده است. به طوري که به گفته مدیر جهاد کشاورزی مهران ۷۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان تاکنون از وجود مین‌ها و مواد منفجره دوران جنگ تحمیلی پاک‌سازی‌شده است.

حجت عارف با اشاره به اينکه بخشي از اراضی کشاورزی آلوده این شهرستان با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون پاک‌سازی‌شده و به‌منظور بهره‌برداری در اختیار کشاورزان قرارگرفته است، مي‌افزايد: این اراضی کشاورزی در مناطق بهرام‌آباد ، فیروزآباد، جاسم آباد و زیرکت قرار دارند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی کشت‌شده در اراضی این مناطق شامل گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و صیفی‌جات هستند و ۲۵۰ هکتار از اين اراضي هم‌اکنون به‌صورت تحت‌فشار آبیاری می‌شود.

برداشت 500 تن محصول از زمين‌هاي پاکسازي شده

علاوه بر ايجاد زمين کشاورزي در اين مناطق پاکسازي شده به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی علاقه‌مندان مي‌توانند با بهره‌گيري از وام و تسهيلات بانکي دست به توسعه تاکستان‌ها و باغ‌ها در منطقه مرزی میمک بزنند.

محمدعلی اقدسی با اشاره به اينکه عشایر و بهره‌برداران منطقه مرزی میمک تاکنون با استفاده از حمایت‌های دولتی و بانکی ۷۰ هکتار از زمین‌های دیم این منطقه را به تاکستان از نوع انگور یاقوتی اختصاص داده است، مي‌افزايد: به‌طور میانگین از هر هکتار تاکستان منطقه مرزی میمک شش تا هشت تن انگور و در مجموع پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ تن محصول برداشت شود.

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نيز با اشاره به اجراي طرح جنگل‌کاری در زمين‌هاي پاکسازي شده، گفت: قرار است به‌موازات خط مرزی ایران و عراق به طول ۹ کیلومتر در ۱۹ ردیف به عرض ۱۹۰ متر بافاصله ۱۰ متر به ۱۰ متر نهال‌های اکالیپتوس و نهال‌های مقاوم کاشته شود. در اين راه پس از اینکه تانک‌های مین‌یاب(مین کوب)، مین‌ها را منفجر می‌کنند. بیل‌های مکانیکی روی قسمت‌های پاک‌سازی ‌شده حرکت می‌کند و چاله‌هایی به عمق یک متر در طول و دو متر در عرض ایجاد می‌کنند و بعد از اتمام کار بیل‌های مکانیکی، کارگران نهال‌های درخت اکالیپتوس را می‌کارند. در اين طرح سال گذشته حدود هفت هزار هکتار جنگل‌کاری در استان ايلام انجام شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار