کد خبر: 805208
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
«سباستين سورن» و «شارلوت وارن والر»، اولي رايزن سفارت فرانسه و دومي نماينده سفارت انگليس با يك دستگاه خودرو پاجيرو و يك دوربين عكاسي در استان كردستان شهرستان سقز!
چشم فتنه انگلیس و فرانسه به مراکز حساس کردستان«سباستين سورن» و «شارلوت وارن والر»، اولي رايزن سفارت فرانسه و دومي نماينده سفارت انگليس با يك دستگاه خودرو پاجيرو و يك دوربين عكاسي در استان كردستان شهرستان سقز! همه چيز بوي فتنه، جاسوسي و كمك به تروريست‌ها مي‌دهد! ديپلمات‌هاي پايتخت در يك استان مرزي ايران و عكاسي از طبيعت زيباي كردستان؟! نه، از مراكز حساس!
خودروي دو ديپلمات با دستور مأموران ايران متوقف مي‌شود اما ديپلمات‌ها گاز خودرو را مي‌گيرند و فرار مي‌كنند. البته معلوم است كه آنها نمي‌توانند براي مدت طولاني به فرار خود ادامه دهند اما حتماً در همين مدت كوتاه آنچه را كه لازم است براي حذف عكس‌ها يا امحاي اسنادي كه دارند، به كار مي‌گيرند.
روستاي «ايرانخواه» محل رسيدن مأموران به ديپلمات‌هاي فراري است كه با آنها صحبت مي‌شود و ديپلمات‌ها محل را ترك مي‌كنند.

حالا نوبت ديپلمات‌هاست كه عكس‌هاي خود را كه از مراكز نظامي گرفته‌اند، به مأموران بدهند اما چنين نمي‌كنند زيرا در همين مدت ممكن است عكس‌ها را ارسال كرده باشند!
چند ساعت بعد وزارت خارجه واكنش رسمي نشان نمي‌دهد اما يك مقام آگاه وزارتخانه به خبرگزاري تسنيم مي‌گويد ديپلمات‌ها مجوز داشته‌اند و دستگير نشده‌اند! بخش دوم كه «دستگير نشده‌اند» شفاف است اما بخش اول كه «مجوز داشته‌اند» كاملاً نامفهوم است. آيا ديپلمات‌ها از وزارت خارجه براي عكاسي از مراكز نظامي غرب كشور مجوز گرفته‌اند؟! معلوم است كه نه. وزارت خارجه به ديپلمات‌ها فقط مجوز سفر مي‌دهد، نه مجوز جاسوسي. پس وقتي معاون امنيتي استاندار كردستان مي‌گويد ديپلمات‌ها از مراكز نظامي و انتظامي عكس مي‌گرفتند، معلوم است كه سفر دو ديپلمات از سفارتخانه‌هاي دو كشور به غرب كشور، يك موضوع عادي نمي‌تواند باشد.

عليرضا آشناگر توضيح بيشتري مي‌دهد: «رايزن سفارت فرانسه در تهران و همچنين نماينده سفارت انگليس که به تازگي مجوز بازگشايي سفارت خود را دريافت کرده‌اند، يک‌شنبه هفته گذشته وارد سقز يکي از شهرهاي اهل سنت استان کردستان شده‌اند و در حين عکسبرداري بودند که به آنها تذکر داده شد که مجاز به اين کار نيستند. آنها مجوز تردد در اين شهر را نداشته‌اند و عنوان کرده که مسير تردد آنها مشخص بوده و در مجوز آنها مسير‌هاي مجاز نوشته شده و مسيري که آنها حضور داشته‌اند، خارج از محدوده مجاز بوده است.  اين دو ديپلمات در يک دستگاه خودرو پاجيرو با پلاک سياسي در حين فيلمبرداري از حاشيه مناطق مختلف و اماکن حساس بوده‌اند که اين افراد متوقف و مدارک آنها مطالبه شد که البته پس از مطالبه مدارک آنها متواري شدند.
 اين افراد از اماکن نظامي عکسبرداري مي‌کردند، آنها بايد مدارک خود را ارائه مي‌دانند و مدارکي ارائه ندادند. آنها در قالب برخي کارها مشکلاتي ايجاد مي‌کنند. تصاويري که گرفته‌اند از حاشيه مراکز نظامي، انتظامي، دره‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و مسيرهاي عبوري آنها بوده که استنباط بهره‌برداري خاصي هم نيست.»
   
سوابق سياه 2 سفارت
حضور وابستگان به دو سفارت فرانسه و انگليس در مناطق حساس غرب کشور در حالي است که آنها همواره نقشي اصلي و اساسي در ناآرامي‌هاي داخلي ايران داشته‌اند. در جريان فتنه سال 88 سفارت فرانسه، در‌هاي خود را به روي فتنه‌گراني که در حال فرار از دست نيروهاي امنيتي بودند گشود و به آنها پناه داد، اما اين تنها اقدام فرانسه در جريان اين ناآرامي‌ها نبود، چراکه «کلوتيدريس»، تبعه کشور فرانسه که مدتي در دانشگاه اصفهان تدريس مي‌کرد به دستور سفارت فرانسه به ميان تجمع‌کنندگان مي‌رفت و با تهيه اخبار و ارسال تصاوير حاميان اين جريان به وابسته علمي سفارت، وظيفه جريان‌سازي رسانه‌اي به نفع فتنه‌گران را ايفا مي‌کرد.

در خصوص سفارت انگليس نيز که مصاديق و شواهد زيادي در طول تاريخ پيرامون نقشش در وقايعي همچون جريان مشروطه و کودتاي 28 مرداد وجود دارد اما اين سفارت در ماجراي فتنه سال 88 نيز نقشي پررنگ ايفا کرد. بر اين اساس، سفارت انگليس درپوشش نيروهاي محلي، افرادي بين اغتشاشگران مي‌فرستاد و مطالب مورد نظر خود را به آنها و جامعه القا مي‌کرد. در تأييد مطلب بالا، «حسين رسام»، تحليلگر ارشد سفارت انگليس در تهران، در دومين جلسه دادگاه متهمان براندازي نرم درمورد نوع اقدام‌هاي سفارت انگليس در تهران گفته است: «سفارت انگليس به دليل سياست‌هاي خصمانه‌اش با ايران و ترس از افشاي ارتباط‌گيري‌هايش با منابع داخلي، اقدام به ارتباط‌گيري از طريق کارکنان محلي مي‌کرد و به دستور مقام‌هاي سفارت، من نيز اقدام به ارتباط‌گيري مي‌کردم.»
حال مرور سوابق و اقدامات از سوي دو سفارت انگليس و فرانسه در ايران باعث مي‌شود که نگراني‌ها در خصوص اقدام اخير کارکنان اين سفارت در منطقه کردستان افزايش پيدا کند و با نگاهي بدبينانه به اين ماجرا نگاه کنيم. به ويژه آنکه استان کردستان طي ساليان گذشته به دليل همجواري با کشور عراق گهگاهي با مشکلات امنيتي روبه‌رو بوده است. حال جداي از آنکه نيروهاي نظامي و امنيتي بايد هوشياري بيشتري در مسير تأمين امنيت اين استان به خرج دهند، مردم و اهالي کردستان نيز بايد هوشيارتر از هميشه مراقب بروز فتنه‌هاي قومي و مذهبي باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
2
در پروتکلهای دیپلماتیک بین المللی تکلیف دیپلماتی که از مراکزغیر مجاز تصویر میگیرد و به فرمان توقف پلیس توجه نمی کند روشن است.وزارت خارجه باید با قدرت نقش ایفاد نماید.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
اگر وزارت خارجه به تکلیف عمل نکند،مجلس باید وزیر را استیضاح نماید.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
اقای ظریف "فقط فرصت سفر کردن دارند "پیامد سفرهای ایشان به کشورهای اروپائی "یرقراری همایش
انگلیس در کشورمان "با بزیر کشیدن
اقتدار نظام ورهبری "صادر کردن مجوز جاسوسی برای دیپلمات های فرانسه وانگلیس در کردستان می باشد.انوقت این کشورها "در کشورخودشان برای ایرانی ها "تره هم خرد نمی کنند.
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
تمام کلام همان سخن بجایی است که آیت الله جوادی آملی به عارف و بعضی دیگر از نماینده ها گفت، که باید غیرت سیاسی داشت و از دیاثت و کشور فروشی به بیگانگان پرهیز کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
2
مرگ برآمریکا
مرگ بر انگلیس
مرگ برفرانسه
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
2
سلام برنیروهای نظامی انتظامی واطلاعاتی
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
1
به نظر می رسد شارلوت اسم خانم باشد
کاش اگر عکسی از این دو ولیجک داشتید منتشر می کردید
صابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
0
3
شارلوت همینی که تو سریال گاندو ۲ هست،باید باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
0
0
پس گاندو راست نبود، بلکه مخلوطی از راست و دروغ بود!
در واقعیت محمد شهید نشده
در واقعیت شارلوت با نیروهای اطلاعاتی همکاری نکرده
دستگیر نشده
و حتی فرار کرده
اما گاندو چیز دیگری نمایش داد

فیلم بسیار ضعیفی بود، حیفه بااین فیلمهای ضعیف نیروهای اطلاعات را تضعیف کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار